Aradآیا می‌توانید کفش چرم اصل را از چرم مصنوعی تشخیص دهید؟

دسته بندی: مقالات وبلاگ
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
Share

در این مقاله قرار است در مورد انواع راه های شناخت چرم اصیل و طبیعی از چرم مصنوعی صحبت کنیم. در ابتدا در مورد ماهیت چرم های طبیعی و چرم های مصنوعی صحبت می کنیم و بعد از آن ضمن آموزش‌هایی ساده در طول زمان ده دقیقه کاری می کنیم تا خودتان هنگام خرید به راحتی بتوانید کفش چرم طبیعی را از کفش چرم مصنوعی تشخیص دهید. برخی از این موارد علاوه بر کفش در تهیه سایر مصنوعات چرمی هم قابل استفاده است.

 

کفش چرم، محصولی اصیل که بخاطر ظاهر زیبا، ماندگاری بالا، لطافت و نرمی زیاد و… استفاده از آن سابقه‌ای طولانی بین مردم داشته و مدی است که سال‌ها بلکه قرن‌ها پابرجاست، و به طرزی شگفت‌انگیز با گذر زمان تمایل و رغبت مردم به آن بیشتر و بیشتر می‌شود. کافیست کفش‌های حال حاضر خود، خانواده و آشنایانتان را با یک دهه قبل قیاس کنید تا متوجه محبوبیت روزافزون این محصول شوید. طبق قانون تعادل عرضه و تقاضا: با بالارفتن تقاضا و رغبت به یک محصول عرضه آن نیز برای پاسخگویی به نیازهای مردم و البته کسب سود بیشتر بالا می‌رود؛ اما همیشه یک عده هستند که به دنبال راه میان‌بر هستند، بله در اینجا منظور افراد سودجو وبی‌تعهدی هستند که کفش چرم مصنوعی را با تقلب و فریبکاری تحت عنوان کفش چرم اصل به مردم می‌فروشند.

به طور کلی دو نوع چرم و محصولات چرمی(کفش) در بازار موجود می‌باشد: چرم طبیعی و چرم مصنوعی

چرم طبیعی از انجام فرآیند دباغی (خیساندن در مواد شیمیایی و گیاهی) روی پوست خام حیواناتی چون گاو، گوسفند، شترمرغ و… به وجود آمده و تبدیل به جنسی با دوام و مقاومت بالا، زیبا و جذاب و البته با قیمت بالا می‌شود.

اما چرم مصنوعی معمولا ماحصل ادغام پلاستیک‌ها و لایه‌های پلیمری هستند و در ساخت آن‌ها از موارد طبیعی مانند پوست حیوانات استفاده نمی‌شود. فروش کفش چرم مصنوعی به خودی خود هیچ مورد و مشکلی ندارد، به هر حال این محصولات هم به دلایل مختلفی ممکن است سلیقه و انتخاب برخی از افراد باشند، مثلا به دلایل اقتصادی، یا تنوع بیشتر در رنگ یا کشته نشدن حیوانات و رعایت مسائل اخلاقی. البته کفش‌های چرم مصنوعی ضعف‌های خاص خود را هم دارند: مثلا مانند چرم اصل تنفس پذیر نبوده و پاها عرق می کنند، درخشندگی و انعطاف چرم طبیعی را ندارند، طول عمر کمتری دارد و… با وجود ضعف‌های مذکور ممکن است بازهم علاقمندانی باشند که انتخاب خودشان کفش چرم مصنوعی باشد و این هیچ منافاتی با یک تجارت صحیح ندارد.

واژه کفش چرم تقلبی به کفش‌های چرم مصنوعیی اطلاق می‌شود که به جای کفش چرم طبیعی جا زده می‌شوند.

افرادی که با توجه به اختلاف قیمت زیاد بین کفش چرم مصنوعی و کفش چرم طبیعی، به دنبال سو استفاده بوده و چرم مصنوعی را با قیمت چرم طبیعی به فروش می‌رسانند و ممکن است شما خواننده عزیز را که در حال مطالعه این مطلب هستید متضرر کنند. البته این اتفاق به این شرط میفتد که همینجا مطالعه مقاله را تمام کرده و تا پایان مقاله ادامه ندهید؛ والا در صورت ادامه مطالعه و ده دقیقه بیشتر وقت گذاشتن احتمال بروز این واقعه برای شما بسیار نزدیک به صفر می‌شود.

بیاید برای لحظه‌ایی وقوعش را تصور کنید: با کلی ذوق به فروشگاهی رفته اید تا برای مهمانی‌ها و مجالس امسال و شاید چند سال آینده‌تان (با توجه به طول عمر بالای این محصول) کفش چرم طبیعی بخرید. فروشنده هم کلی اندر احوالات کیفیت و مزایای یک کفش چرم طبیعی برایتان می‌گوید و با اطینان هزینه نسبتا بالایی را متقبل می‌شوید و کفش را تهیه می‌کنید اما پس از اندک زمانی استفاده در شرایط مختلف و با تجربه بازدهی پایین کفش متوجه می‌شوید سرتان کلاه رفته و یک کفش چرم مصنوعی خریدید. مدتی در فکر فریبی که خوردید و هزینه بالایی که نامتناسب با کیفیت دریافتی‌تان است هستید که ناگهان متوجه تخریب زودرس کفشتان هم می‌شوید و تازه به یاد تفاوت طول عمر و دوام چرم مصنوعی و طبیعی می‌افتید. بله تجربه تلخی است و ممکن است این تجربه تلخ شما را برای همیشه از خرید یک کفش چرم طبیعی منصرف کند و شما هم برای همیشه ازمزایای داشتن همچین محصول با کیفیتی محروم بمانید.

اما خبر خوب اینکه: شناسایی کفش‌های چرمی طبیعی از مصنوعی نه تنها امکانپذیر بوده که به راحتی قابل آموزش نیزمی‌باشد. پس بیایید اطلاعات ناقص یا نامعتبری که از شنیده‌ها و خوانده‌های مختلف می‌دانید را کنار گذاشته و یکجا و کارآمد فنون تشخیص کفش‌های چرم طبیعی از مصنوعی را بیاموزید.

اگر نیتتان خرید یک کفش اصیل، زیبا و با کیفیت است و می‌خواهید از آن برای مدت زمان زیاد استفاده نمایید: کفش چرم طبیعی بهترین گزینه است. کافیست موارد زیر را به دقت رعایت کنید تا بتوانید به درستی یک کفش چرم طبیعی را انتخاب کنید:

فروشگاه کفش آراد

  • مورد اعتمادترین و ساده‌ترین روش:

اگر آموزش دیدن برایتان سخت است یا دنبال یک راه کاملا بدون ریسک و ساده هستید مراجعه به فروشگاه‌های معتبر و نمایندگی‌های رسمی برندهای قابل اطمینان، بهترین انتخاب شماست. نمایندگی‌های رسمی و فروشگاه‌های معروف، اعتبار و محبوبیت خود را مدیون کار حرفه‌ای و کیفیت کالاهایشان هستند. اصالت محصولات این کالاها بقای محبوبیت و اعتبارشان را تضمین می‌کند لذا بسیار بعید است اعتبار و سود بلندمدتشان را فدای یک سو استفاده کوتاه مدت کنند، لذا شما می‌توانید با خیالی آسوده از اصل بودن کفش چرم‌تان از این فروشگاه‌ها خرید نمایید. به عنوان مثال اگر به دنبال آزادی و حق انتخاب بالایی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف کفش چرم طبیعی هستید، یا اگر میخواهید برای موقعیت‌های مختلف محیطی از مهمانی رسمی و مجالس گرفته تا دانشگاه و اداره و گشت‌و‌گذارهای دوستانه از کفش‌های چرم طبیعی استفاده نمایید، یا به دنبال پشتیبانی و خدمات پس از فروش مناسب برای کفش‌های چرم طبیعیتان هستید مجموعه کفش آراد را به شما معرفی می‌نماییم. برای سر زدن به فروشگاه اینترنتی کفش آراد اینجا را کلیک کنید.

اما ممکن است برخی از افراد به دلیل قیمت‌های نسبت بالایی که در نمایندگی‌ها می‌ بینند با انتظار اینکه حتما کفش چرم طبیعی گیرشان می آید ترجیح بدهند سراغ فروشگاه‌های متفرقه بروند، در این صورت شاید بهتر باشد علاوه بر راهنمایی‌های فروشنده از نکات و ترفندهای زیر نیز استفاده کنید:

 

  • اصالت شناسنامه دار

یکی از رسمی‌ترین ویژگی‌های یک کفش چرم طبیعی و اصیل مانند هر کالای اصیل دیگر: داشتن شناسنامه‌است. کافی است از فروشنده شناسنامه‌ی محصول را بخواهید، سپس می‌توانید با بررسی و تطبیق آن با محصول، به اصیل بودن محصول پی ببرید.

  • مراقب باشید! رنگ کفش‌ها گولتان نزند

یک افسانه ی فراگیر و نادرست در بین مخاطبان کفش‌های چرمی وجود دارد که اکثرا فکر می‌کنند کفش‌های چرم طبیعی فقط در دو رنگ مشکی و قهوه‌ای وجود دارد. همانطور که گفتیم این موضوع یک برداشت اشتباه و افسانه است، درحالی که یک کفش چرم طبیعی پتانسیل رنگ‌آمیزی در رنگ‌های متفاوتی نظیر: سبز، زرشکی، سرمه ای یا … را دارد.

پس کفش‌های رنگارنگ دلیلی بر مصنوعی بودن ‌چرم آن‌ها نیست.

 

  • رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون

رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون… آیا این موضوع درمورد کفش چرم طبیعی هم صادق است؟ بله از ظاهر کفش هم می‌توانید به ماهیت آن پی برد و فهمید که آیا این محصول، یک کفش چرم طبیعی است یا مصنوعی؟
کفش‌های چرم طبیعی، شکل و رخی نامتقارن و نامتوازن داشته و از یک الگوی طبیعی در ظاهرشان پیروی نمی‌کنند، مجموعه ای از خطوط و چروک‌های ریز مختلط با منافذ کوچک را شامل می‌شوند، در برخی از نقاط تناژ رنگ متفاوت داشته و لک ها یا چروک‌های ریزی وجود دارند که کفش را از یکنواختی در‌می‌آورند.این در حالی است که کفش‌های چرم مصنوعی  سطوحی صاف با طرح‌های یک شکل و الگوهایی تکراری و با نظم دارند.

در مورد کفش‌ها با نگاه کردن به پشت چرم هم می‌توانید به طبیعی یا مصنوعی بودن آن پی ببرید: به این صورت که از داخل کفش در قسمت‌های بدون آستر، یا در لبه‌های دوخته شده کفش که قسمت پشتی چرم دیده می‌شود، اگر حالتی پرز مانند و زبر دیدید آن کفش چرم طبیعی است، اما اگر قسمت پشت چرم را به شکل رشته‌های نخی و تاروپود شکل دیدید قطعا چرم آن کفش مصنوعی است.

 

  • هیچ گرانیی بی‌دلیل نیست:

کفش‌های چرم طبیعی بخاطر قابلیت‌های مثبت زیادی که دارند مانند: پتانسیل تنفس پذیری و ضد عرق کردن پا، کیفیت بالا و راحتی پا، طول عمر زیاد محصول ، زیبایی و جذابیت بصری بالا و… قیمت‌های به مراتب بالاتری را نسبت به چرم‌های مصنوعی دارند. در این مورد شاید ظاهرا به نظرتان برسد که انتخاب یک کفش چرم مصنوعی به دلیل قیمت پایین‌ترش صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به چرم طبیعی داشته باشد، اما لزوما اینطور نیست؛ باید این موضوع راهم در نظر بگیرید که ممکن است طی سه سال ممکن است بخاطر از بین رفتن به دو یا سه کفش چرم مصنوعی نیاز داشته باشید اما در همان مدت زمان یک کفش چرم طبیعی با ماندگاری بالایش پاسخگوی نیازهای شماست.

تذکر: بالا بودن قیمت یک کفش چرم هم لزوما به معنای اصل بودن آن کفش نیست: زیرا ممکن است پای سودجویی درمیان بوده و یک محصول چرم مصنوعی را به قیمت چرم طبیعی می‌فروشند؛ لذا برای تشخیص، از سایر ترفندها هم استفاده نمایید.

 

  • با لمس کردن ماهیت چرم را بشناسید

همانطور که گفتیم چرم طبیعی جزیی از پوست موجودات زنده بوده، پس ویژگی‌های پوست یک موجود زنده را دارد. خب پوست موجودات در نقاط مختلف چگونه است؟ گاه ضخیم است گاه نازک… پس چرم این کفش‌ها هم در برخی قسمت‌ها ضخیم‌تر و در برخی قسمت‌ها نازک‌ترند و فاقد سطوح متقارن و یکدستی هستند، در حالی که در چرم‌ها مصنوعی ضخامت سطوح کاملا یکسان و هم‌اندازه هستند. همچنین پوست مجودات در کنار لطافت باعث انتقال گرما به انگشتان هم می‌شود اما کفش چرم مصنوعی حسی سرد و پلاستیکی را به انگشتان شما القا می‌کند.

از آنجایی که چرم طبیعی مشتق شده از پوست موجودات است،هنگام لمس آن، بافتی لطیف و طبیعی را زیر انگشتان خود حس می‌کنید. همچنین با فشردن، سطح چرم چروکیده می‌شود اما در چرم‌های غیرطبیعی تحت فشار فرو می‌رود و پس از چند لحظه به حالت ابتدایی خود بازمی‌گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • امتحان انعطاف چرم:

آیا درمورد تفاوت انعطاف کفش‌های چرم طبیعی با کفش‌های چرم مصنوعی می‌دانید؟ کفش‌های چرم طبیعی انعطاف‌پذیرتر از کفش چرم مصنوعی‌اند، راحتر خم شده، درهنگام خمش کمی تغییر رنگ در محل داشته، اندکی چروک در سطحشان دیده می‌شود و پس از بازگشت به حالت اولیه بازمی‌گرددف این درحالی است که در کفش‌های چرم مصنوعی پس از بازگشتن به قالب ثابتشان، آثاری از خمش در کفش باقی می‌ماند.

تذکر: این تکنیک را به آرامی روی کفش پیاده کنید تا در اثر فشار بیش‌از حد به کفش آسیبی نرسد.

  • نشان چرم طبیعی

چرم طبیعی و اصل بودن چیزی نیست که تولیدکنندگان بخواهند آن را مخفی کنند، بلکه باعث افتخار یک تولید کننده است که طبیعی بودن چرم محصولش را اعلام کند. معمولا چرم طبیعی بودن را با نوشته‌های real leather , genuine leather, full grain leather در بخش داخلی کفش در قسمت زبانه کفش به نمایش می‌گذارند.

 

  • حس بویایی ابزاری برای کشف حقایق:

تفاوت بین رایحه بدن حیوانات تا بوی پلاستیک و مواد شیمیایی زیاد است. کافیست در فروشگاه، کفش را بو کنید تا بر اساس شباهت به بوی پوست جانوران یا پلاستیک متوجه ماهیت چرم شوید. اگر قبل از خرید محصول چرم اصلی داشته باشید و بوی آن را درخاطر داشته باشید در تشخیص کفش چرم طبیعی بسیار کمک‌تان می‌کند.

تذکر: متقلبان همواره در کمین‌اند. اخیرا با گسترش تقلب، افراد سودجو با افزودن و اسپری کردن بوی چرم طبیعی به محصولات چرم مصنوعی‌شان در صدد فریب دادن مشتریان هستند، لذا به ترفند حس بویای به تنهایی برای تشخیص ماهیت چرم نمی‌توان استناد کرد.

احتمالا الان با خود می‌گویید: اگر جای این همه انرژی و هزینه کردن برای تقلب و جازدن کفش چرم مصنوعی، به تولید کفش چرم طبیعی می‌پرداختن همان سود را میبردند، اما خیر… تفاوت ارزشی کفش چرم طبیعی بسیار بالاتر از کفش چرم مصنوعی است و این همه انرژی برای جا زدن این دو توجیه اقتصادی دارد.

 

  • بازتاب نور با توجه به سطوح چرم‌های مختلف:

در کفش‌های چرم طبیعی همانطور که گفته شد، سطوح ناهمسان و ناهموارند، در این سطوح نور به شکل نامتوازن بازتاب می‌شود، بنابراین قسمتی از کفش روشن‌تر و قسمتی دیگر مات‌تر می‌شود. در حالی که در کفش‌های چرم مصنوعی با توجه به هموار بدون و بدون بالا و پایین بودن سطح کفش، تناژ بازتاب نور در تمام قسمت‌های کفش یکسان بوده و همه‌جا یک میزان از درخشندگی را دارد.

 

  • هم‌نشینی با گرما:

چرم‌های مصنوعی با توجه به ماهیت پلاستیکی‌شان، پتانسیل حفظ گرمای پایین دارند و درصورتی که همان اندک گرمای محیط را در خود نگه دارند با توجه به واکنش‌نشان دادن مواد شیمیایی آن‌ها، سطح شان مرطوب می‌شود؛ اما کفش‌های چرم طبیعی گرما را در بافت خود حفظ می‌کنند و سطح آن‌ها در مجاورت گرما خشک باقی می‌ماند.

 

  • میانه چرم و آب چطور است؟

برای این تکنیک کافیست فقط چند قطره آب روی سطح بدون شیب کفش‌های چرم بریزیم. دقت بفرمایید: فقط چند قطره آب!

در صورتی که بعد از چند لحظه قطرات آب جذب کفش شد و کم‌کم رنگ نقطه ای که آب جذب کرد اندکی تغییر کرد، می‌توان نتیجه گرفت که این کفش چرم طبیعی است؛ اما اگر قطرات آب روی سطح کفش باقی ماند و به درون کفش نفوذ نکرد و تغییر رنگی حاصل نشد این کفش چرم مصنوعی است

تذکر: این کار را حتما با اجازه فروشنده انجام داده و فقط روی کفشی این تکتیک را انجام دهید که نیت خرید آن را دارید؛ درمورد تغییر رنگ اندک و قطره‌ای که در سطح کفش رخ داده هم نگران نباشید: این تغییرات موقت و در اثر جذب رطوبت به بافت چرم است. به محض خشک شدن چرم این تغییرات رنگی هم به شکل اولیه خود باز می‌گردد.

خب شما در حال حاضر از نظر تئوری آماده شده اید، حالا می‌توانید با افزایش تجارب خود در این زمینه و تکرار این ترفندها، احتمال بروز خطا را هم بسیار پایین بیاورید.

اگر ترفندهایی می‌شناسید که در این مقاله به آن اشاره نشد یا تجارب مختلفی که در خرید کفش چرم برایتان شکل گرفته برای ما بنویسید.

برچسب ها :

Aradاخبار و مقالات مرتبط

Aradنظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “آیا می‌توانید کفش چرم اصل را از چرم مصنوعی تشخیص دهید؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *