Aradبررسی جامع رابطه کفش و جوراب

دسته بندی: مقالات وبلاگ
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
Share

قرار است در این مقاله در مورد رابطه بین “جوراب‌های مختلف و انواع کفش‌ها” و بهترین ترکیب‌هایی که این دو عنصر از استایل افراد می‌توانند کنار هم قرار بگیرند، صحبت کنیم. ابتدا به این موضوع می‌پردازیم که اصلا با کفش‌ها جوراب بپوشیم یا خیر؟ سپس نکاتی را جهت تهیه جوراب مناسب شرح می‌دهیم و درنهایت شرایط انواع جوراب‌ها را برای ایجادیک ترکیب هماهنگ با کفش و سایر لباس‌ها بررسی می‌کنیم.

 

آیا به همراه کفش جوراب بپوشیم یا خیر؟

شاید اگر بخواهیم بنابر سلیقه برخی از افراد این پرسش را پاسخ بدهیم، باید گفت به دلیل مختلفی از جمله: خنک‌تر بودن پاها، جمع شدن جوراب درون کفش و اذیت کردن پاها، یا سبک‌تر به نظر رسیدن پاها یا حتی بهتر بودن ظاهر بی جوراب پا در برخی از کفش‌ها نباید جوراب بپوشیم؛ اما با وجود تمام این دلایل می‌توان گفت جوراب نپوشیدن مضراتی دارد که بیشتر از فواید آن بوده و به همین دلیل پوشیدن آن توجیه بیشتری دارد.
-پاهای شما با توجه به میزان کفش پوشیدن، می‌تواند در روز به طور میانگین تا 500 میلی‌لیتر تعریق کند که حجم زیادی از رطوبت است و این عرق‌ها حاوی باکتری هستند، و باکتری‌ها در محل‌های تاریک و مرطوب بهتر رشد نموده و تکثیر می‌شوند در حالی که داشتن جوراب می‌تواند تا حد زیادی آثار این تعریق را کم کرده و مانع از ابتلا به بیماری‌های باکتریایی پاهای‌تان شود.
-جوراب با جذب رطوبت از طرفی هم می‌تواند مانع از بو گرفتن پاها و فضای درونی کفش شده و هم از خراب شدن کفی کفش جلوگیری نماید.
-آستر درونی همه کفش‌ها با پوست پای انسان سازگاری کامل ندارد و در مجاورت با پوست پا برای آن‌ها مشکل ایجاد می‌کند، لذا باید جوراب پوشید تا از آن مشکل‌ها جلوگیری نمود.
-در صورت جوراب نپوشیدن احتمال اینکه پاهای‌تان در اثر سایش با بدنه کفش تاول بزند زیاد است و بعد از مدتی هم آن تاول در اثر سایش دهن باز کند و فضای درونی کفش را هم میکروبی کند و از طرفی میکروب‌های موجود در کفش از طریق تاول باز شده ممکن است وارد جریان خون شما شده و سبب بیماری‌های عفونی شود. پس پوشیدن جوراب الزامی است.
-در صورت نپوشیدن جوراب احتمال اینکه ناخن‌هایتان در اثر فشرده شدن به انگشتانتان، آن‌ها را زخمی کنند وجود دارد، همچنین ابتلا به بیماری‌های قارچی هم برای پاها بالاست.

 

ضرورت توجه به ظاهر جوراب

همواره هستند افرادی که به زیبایی و شیک بودن تیپ و ظاهر خود اهمیت می‌دهند. زیبایی تیپ و ظاهر برای این افراد وابسته به تک تک اجزای لباس‌شان است: یعنی همانقدر که در هنگام تهیه کت‌ و شلوار، پیراهن، یا کفش دقت به خرج می‌دهند، هنگام تهیه جوراب هم همانقدر دقت عمل دارند تا جورابی را بگیرند که همانگی لازم با سایر اجزای استایل‌شان (خصوصا با کفش) را داشته باشد؛ هماهنگی در سطوح مختلف، هماهنگی در سطح جنس اجزا، رنگ اجزا و نوع طرح و بافت اجزا. پس این افراد پی برده‌اند که در ایجاد یک تیپ و استایل زیبا، نسبت به هیچ جزیی حتی جوراب نباید بی‌اهمیت بود. به حسب ظاهر جوراب درون کفش و زیر شلوار افراد پنهان بوده و چندان دیده نمی‌شود که بخواهد تاثیر خاصی روی تیپ و استایل افراد بگذارد، اما تجربیات افراد عادی و دانش افراد فعال در حوزه مد و فشن چیزی دیگری می‌گوید؛ ثابت شده که عدم هماهنگی بین جوراب و کفش یا حتی جوراب و لباس می‌تواند مشکلات ظاهری را برای استایل افراد ایجاد کند، به همین دلیل قوانینی برای در کنار هم قرار گرفتن کفش و جوراب‌ها تدوین شد که بهتر است برای داشتن استایل بهتر از آن‌ها تبعیت کرد. اگر شما هم جز افرادی هستید که خوشتیپ بودن جز ملزومات زندگی‌تان بوده و به تمام جزئیات ظاهری‌تان (خصوصا هماهنگی بین کفش و جوراب و لباس) اهمیت می‌دهید به موارد زیر توجه نمایید:

 

نکات قابل توجه هنگام تهیه جوراب

-جنس جورابتان را با دست لمس کنید و ببینید این جوراب‌ها می‌تواند برای شما راحت باشد یا خیر؟ برخی از جنس‌ها هم به دلیل نامرغوب بودن بعد از شستن شل شده و وا می‌روند، پس در انتخاب جوراب دقت کنید.
-توجه به جنس جوراب از زوایای دیگری هم حائز اهمیت است، مثلا اینکه: با توجه به جنس جوراب می‌توان ماندگاری بالا یا پایین آن را حدس زد و با توجه به این موضوع سراغ جورابی رفت که ماندگاری بیشتری داشته باشد، همچنین بهتر است جنس جوراب با جنس کفش هم تناسب داشته باشد تا بتواند با آن هماهنگی داشته باشد.
-سایزی از جوراب را تهیه کنید که برای شما بزرگتر نباشد، در غیر این صورت وقتی کفش پوشیده‌اید و راه می‌روید قسمتی از جورابتان زیر پاهای‌تان جمع شده و پاهای‌تان را درون کفش آزار می‌دهد.
-متناسب با نوع کفش و فصل جوراب بخرید: مثلا برای تابستان و کالج‌های‌تان بهتر است جوراب‌های نازک و کوتاه که تا زیر قوزک پا هستند تهیه کنید، یا برای زمستان و پوشیدن نیم‌بوت‌ها و بوت‌ها، بهتر است سراغ جوراب‌های ضخیم مانند جوراب‌های مخمل و پرزدار بروید.
-در نظر داشته باشید جورابی که تهیه می‌کنید از جنسی باشد که بتواند تعریق پاهای‌تان را جذب و کنترل کند تا مانع از بو گرفتن پاهای‌تان و آسیب زدن به کفش‌های‌تان شود.
-به ظاهر و رنگ جوراب‌ها دقت کنید، طرح و رنگی از جوراب‌ها را انتخاب کنید که بتوانید آن‌ها را با کفش و سایر اجزای استایل‌تان هماهنگ کنید.

 

جوراب مناسب کفش‌های رسمی یا کژوآل

-هنگامی که اکثر اجزای استایل‌تان رسمی بوده، مثلا شلواری رسمی به همراه کفشی چرم به پا دارید از پوشیدن جوراب‌های طرح‌دار یا شلوغ و پر از رنگ‌های شاد و جیغ خودداری کنید. فراموش نکنید که جوراب‌های رنگ شاد و طرح‌دار به کلی رسمی بودن یک استایل کلاسیک را برهم می‌زنند حتی اگر درون طرح‌های جوراب، رنگ کفش یا شلوار هم وجود داشته باشد. در کنار این استایل‌ها باید از جوراب‌های ساده تک رنگ، با رنگ‌هایی از طیف رنگی و خانواده رنگ کفش یا شلوارتان استفاده کنید.
-در کنار کفش‌های رسمی علاوه بر جوراب‌های ساده و تک رنگ باید از پوشیدن جوراب‌های ساق کوتاه اجتناب نمود و جوراب‌های ساق بلند پوشید. زیرا جوراب‌ها درون این کفش‌ها علاوه بر محافظت از کف‌پا باید از مچ پا نیز محافظت کرده و علاوه بر نقش محافظتی باید نقش یک مکمل خوب را هم برای کفش‌های رسمی و تیپ‌های کلاسیک ایفا کنند. در تیپ‌های کلاسیک نباید پاهای افراد لخت دیده شود و فاصله بین کفش و شلوار در هنگام قدم برداشتن باید توسط جوراب پوشش داده شود. در استایل‌های رسمی نه تنها هنگام راه رفتن بلکه هنگام نشستن، وقتی که پاهایتان روی زمین آویزان است یا هنگامی که پا روی پا می‌گذارید، نباید ساق پاهای‌تان مشخص شود.
-خانم‌ها در مواجهه با کفش‌های پاشنه بلند مجلسی و استایل‌های رسمی، اگر دامن و لباس مجلسی به تن کنند بهتر است سراغ جوراب شلواری بلند بروند اما اگر هنگام پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلندشان استایل را نیمه رسمی یا اسمارت کژوآل کردند و شلوار جین پوشیدند می‌توانند در این ترکیب از جوراب‌های توری طرح‌دار استفاده کنند.
جوراب سفید محدود کننده‌ترین جوراب در کنار کفش‌ها
استفاده از جوراب سفید در کنار کفش‌ها ولباس‌های مختلف یک قانون شفا و صریح دارد: از جوراب سفید کنار هیچ کفش یا تیپ و استایلی نباید استفاده کرد!! به جز دو مورد استثنائی که در ذیل شرح می‌دهیم:
-از جوراب سفید ساق بلند یا سه ربع زمانی استفاده کنید که می‌خواهید فعالیت ورزشی داشته باشید و در استایل‌تان شلوارک و کفش کتانی پوشیده باشد.
-تنها در صورتی می‌توانید از جوراب سفید در استایل‌های خیابانی یا رسمی‌تان استفاده کنید که سایر اجزا تیپ‌تان (حداقل کفش و شلوار) سفید باشد.
به جز دو مورد بالا استفاده از جوراب سفید در کنار هر نوع کفش یا هرگونه تیپ و استایلی خلاف اصول زیبایی شناختی بوده و سمی مهلک برای خوش‌تیپی افراد است.

 

جورابی برای کفش‌های کالج

نوعی دیگر از جوراب‌های موجود در بازار جوراب‌های کالج هستند، این جوراب‌ها از جوراب‌های ساق کوتاه هم کوتاه‌ترند و با توجه به نام‌شان مناسب استفاده در کنار کالج‌ها هستند. همچنین از این جوراب‌ها می‌توان به همراه کفش‌های پاشنه بلند جلو بسته یا کتانی‌هایی که برای ورزش استفاده شده و نیاز به کاهش دمای پا دارند استفاده کرد.

جوراب‌های بلند تا زیر زانو یا بالای زانو

جوراب‌های بلند برای آقایان تنها کاربرد ورزشی دارد و به همراه کفش‌ها و شورت‌های ورزشی مثلا در ورزش‌هایی مانند فوتبال و بسکتبال پوشیده می‌شود. اما برای خانم‌ها جریان متفاوت است. این جوراب‌ها برای استایل‌های کژوآل و رسمی در مجالس و جشن‌ها استفاده می‌شود. خانم‌ها می‌توانند این جوراب‌ها را کنار کفش یا نیم‌بوت زنانه پاشنه بلند همراه با دامن‌های کوتاه بپوشند. در استایل‌های کژوآل هم می‌توانند از این جوراب‌ها کنار کفش‌های تخت یا اسنیکرزها و شلوارک‌های کوتاه استفاده کنند.

استثنائاتی در مورد هماهنگی جوراب و کفش

فارغ از جنسیتتان، وقتی شلوارهای جین جذب و لوله‌تفنگی می‌پوشید، یا وقتی شلوار کوتاه می‌پوشید که مچ پاهای‌تان مشخص است، یا زمانی که از لوفرها، کفش‌های boat استفاده می‌کنید، بهتر است به جای جوراب‌های عادی از جوراب‌های کوتاه تا زیر مچ و قوزک پا استفاده کنید، که هم از فواید جراب پوشیدن بی‌بهره نمانید هم با پنهان شدن جوراب درون کفش‌ها، زیبایی استایل و کفش‌تان را زیر سوال نبرید.

 

تنها زمانی که نباید همراه کفش جوراب بپوشید

شاید بتوان گفت تنها زمانی که مجازید همراه کفش، جوراب نپوشید هنگام استفاده از صندل‌هاست. فلسفه صندل‌ها فرار از گرماست که البته در چند سال اخیر برای خانم‌ها نمایش لاک ناخن‌های پا هنگام راه رفتن هم به فلسفه وجودی این محصول اضافه شده است. به همین خاطر از این کفش‌ها در تابستان استفاده می‌شود. حال فکر کنید قرار است شما از طرفی صندلی بپوشید که ساختارش برای تماس هوا با پوست پا طراحی شده، اما در کنار آن بیایید و جوراب بپوشید و هدفتان از صندل پوشیدن را با جوراب پوشیدن زیر سوال ببرید! این تضاد در ذوق می‌زند. البته در چند ماهه اخیر برای صندل‌های زنانه جوراب‌های خاصی طراحی شده است که بسیار هم ظاهر فاخر و جذابی دارد و در صورتی که عادت دارید از جوراب استفاده کنید می‌توانید از این جوراب‌های خاص استفاده کنید. این جوراب‌ها از جنس تور بوده و معمولا در رنگ‌های نوود (رنگ بدن) ساخته می‌شوند که کاملا منطبق با پا باشند و ظاهر بدی را کنار صندل‌ها ایجاد نکنند.

 

برای تکمیل شدن این مطلب شما نیز تجربیات خودتان را در زمینه ست کردن کفش و جوراب با انواع لباس‌های مختلف، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب ها :

Aradاخبار و مقالات مرتبط

Aradنظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “بررسی جامع رابطه کفش و جوراب”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *