Aradبررسی رابطه کفش با سلامتی پا و بدن

دسته بندی: مقالات وبلاگ
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
Share

در این مقاله قرار است نقش‌های موثری که کفش در سلامتی بدن ایفا می‌کند را بررسی کنیم. برای اینکار لازم است تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم هر یک از اجزای کفش را در سلامتی بخش مختلف بدن بررسی شود و در آخر پیشنهاداتی برای استفاده از کفش مناسب برای حفظ سلامتی آن بخش از بدن ارائه گردد.

 

همه شما خوانندگان عزیز در مورد قلب دوم بودن پا شنیده‌اید و ما هم در مقاله “پا قلب دوم؛ دروغ یا واقعیت؟” به تفصیل در مورد این موضوع که چرا پا به اندازه قلب دوم برای بدن مهم است صحبت کردیم. در ادامه آن موضوعات می‌خواهیم در مورد لباس پا (کفش) و تاثیری که بر روی سلامتی پا و سایر اندام‌های بدن دارد صحبت کنیم. یکی از مهمترین فعالیت‌های بدن ما ایستادن یا راه رفتن است که اگر اختلالی در آن ایجاد شود شرایط بسیاری سختی در زندگی ما به وجود می‌آید و بسیاری از فعالیت‌ها و موهبت‌هایی که از آن‌ها بهره‌مندیم یا از بین می‌رود یا شدیدا تحت شعاع قرار گرفته و از کیفیت‌شان کاسته می‌شود. همانطور که پر واضح است، هنگام ایستادن یا راه رفتن تنها نقطه اتصال بدن ما با زمین پاهای‌مان است. پس برای حفظ این اتفاق باید به طور مناسب از این عضو حیاتی مراقبت کنیم. تنها ابزار و وسیله‌ای که جهت محافظت از این عضو هنگام ایستادن و راه رفتن وجود دارد کفش است و اینجاست که نقش مهم کفش در حفظ سلامتی بدن و امکان‌پذیر کردن استفاده از مواهب ذکر شده در بالا مشخص می‌شود.

 

  • تاثیر کفش در حفظ تعادل بدن

یکی از اساسی‌ترین موضوعات در حفظ سلامتی بدن، تراز بودن بدن هنگام ایستادن و راه رفتن است که در صورت عدم برقراری این تراز و تعادل عواقب بدی می‌تواند گریبان‌گیر تمام مفاصل موجود در مسیر ستون فقرات تا گردن شود. کفش‌ها نقش بسزایی در تراز کردن بدن و حفظ تعادل دارند؛ هنگام راه رفتن قسمت‌های مختلف بدن مانند گردن، ستون فقرات، لگن، زانو و مچ‌های پاها به کف‌پا و در نهایت به کفش‌ها تکیه می‌کنند تا بتوانند حین حرکت وزن را به طور یکسان و یکنواخت بین بخش‌های مختلف پا تقسیم نموده و تعادل را در سراسر بدن حفظ کنند. اگر کفش مناسب باشد که به خوبی از این اعضا حمایت نموده و تعادل را در بدن حفظ می‌کند اما اگر کفش نامناسب باشد، با تاثیرگذاری منفی بر مفاصل، نه تنها در حفظ تعادل بدن را پشتیبانی نمی‌کند، بلکه در بلند مدت باعث دردهای مضمن این مفاصل می‌شود.

 

  • تاثیر کفش بر حفظ سلامتی قلب

شاید برای‌تان عجیب و سخت باشد باورپذیری این امر که کفش بر سلامتی قلب‌هم تاثیرگذار است یا اینکه بتواند منجربه ناراحتی قلب شود، اما درست متوجه شده‌اید. در کنار تغذیه سالم از مواد غذایی مناسب، کفش مناسب هم بر سلامتی یا آسیب دیدن آن موثر است. در واقع این مورد یکی از حساس‌ترین موارد تاثیرگذاری کفش بر سلامتی است. قسمتی از پاها و به طور دقیق عضلات موجود در پاشنه پا، عضلات ساق پا و ران پا نقشی اصلی و موثر در جریان خون بدن دارند: به این روایت که خون جریان یافته از قلب به سمت پایین بدن، به علت وجود جاذبه نمی‌تواند با قدرت ابتدایی خود به سمت بالای بدن و بازگشت به قلب بازگردد و عضلات موجود در پاشنه، ساق و ران پا با ایجاد انقباضات مناسب این فرآیند را شدنی نموده و جریان خون را تکمیل می‌کنند. از آنجایی که حفظ سلامت و برقراری عملکرد این اعضا به مناسب بودن کفش وابسته است، مناسب بودن یا نبودن کفش به مرور زمان می‌تواند با تاثیرگذاری مثبت یا منفی بر جریانات خونی بدن، سبب حفظ سلامتی قلب شده یا زمینه‌ساز بروز ناراحتی‌های قلبی شود.
جالب است که کفش در بازگرداندن سلامتی هم می‌تواند موثر باشد، اینگونه که، افراد دچار اختلالات جریان خون و ناراحتی‌های قلبی ناشی از آن با استفاده از کفش‌های مناسب می‌توانند در کنترل روند این اختلالات یا بهبودشان کمک کنند.

  • تاثیر کفش بر دردهای عضلانی

شاید بخاطر ارتباط مستقیم کفش با قسمت پایینی پا این برداشت مستفاد شود که احتمالا اگر کفش نامناسب باشد نهایتا همان قسمت از پا که در تماس با کفش است دچار درد می‌شود اما این برداشت صحیح نیست. استفاده از کفش نامناسب یا طریقه استفاده غلط از کفش می‌تواند بر عضلات مختلفی چون عضلات ساق، عضلات ران، لگن، کمر و ستون فقرات و حتی گردن هم تاثیر بگذارد و آن‌ها را دچار درد کند و بالعکس استفاده از کفش مناسب یا طریقه استفاده صحیح می‌تواند از این موارد جلوگیری نماید.
برای مطالعه مقاله کفش مناسب روی اینجا کلیک کنید.

 

  • تاثیر کفش بر تناسب وزن و اندام

این نکته به وضوح روشن است که پاهای آسیب‌دیده، تحت فشار یا ناراحت، امکان تحرک، فعالیت و بیرون رفتن را از شما گرفته و در ابتدا شادابی را از بدن شما دور می‌کنند، پس از مدتی در اثر ازدیاد بی‌تحرکی شروع به تاثیرگذاری بر روی وزن شما کرده و بعد از مدتی که به خود می‌آیید می‌بینید که چقدر تناسب اندامتان بهم ریخته است.

اجزا و پارامترهای مختلفی در انتخاب کفش وجود دارد که برخی از این‌ پارامترها سلامتی یک یا چند بخش از بدن را به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهند و قصد داریم در اینجا آن‌ها را بررسی کنیم.

 

  • تاثیر پاشنه و پنجه کفش بر سلامتی بدن

پاشنه‌ها به شکل‌های مختلفی از قبیل، پاشنه بلند نازک، پاشنه بلند قطور، پاشنه تخت و … وجود دارند، همچنین پنجه کفش‌ها را هم می‌توان در قالب‌های مختلفی از قبیل پنجه مربعی، پنجه گرد، پنجه نوک‌تیز و … پیدا کرد. هر کدام از این قالب‌های پنجه و پاشنه به مقداری بر قسمت‌های مختلف پا فشار می‌آورند که اگر این فشار در هنگام استفاده از کفش، شما را از محدوده امن احساس راحتی‌تان خارج کند، فشار مخربی بوده و درواقع آن‌کفش دیگر برای شما کفش مناسبی نیست و می‌توان مشکلات ریز و درشت زیادی را به جان شما بیاندازد. مشکلاتی از قبیل انحراف انگشتان پا خصوصا شست، انگشت چکشی، فرو رفتن ناخن انگشت‌ها در یکدیگر و زخم شدن و عفونت کردن انگشتان پا، ایجاد میخچه و پینه در پاشنه پا در اثر فشار زیاد شوند. همچنین در صورت نامناسب بودن نوع پاشنه یا پنجه تعادل بدن در هنگام استفاده از کفش برهم خورده و ممکن است منجربه متورم شدن اعصاب پا، پیچ خوردن قوزک پا و آسیب دیدن تاندون آشیل شود یا عوارضی مانند دردهای مضمن زانو و کمر را در پی داشته باشد.
زده شدن پا توسط کفش بخاطر پنجه نامناسب، می‌تواند خون رسانی به عضلات پا را مختل نموده و عوارضی مانند لخته‌های خونی یا عفونت را در پی داشته باشد.
استفاده همیشگی و طولانی مدت از کفش‌های پاشنه‌بلند نامناسب‌هم می‌تواند علاوه بر درهای مضمن کف پا، مفاصل و مچ پا را هم با مشکلاتی عدیده‌ای مواجه کند و یا حتی در درازمدت آناتومی طبیعی قوس ستون فقرات را بهم بریزد.

  • تاثیر جنس کفش‌ها روی سلامتی بدن

موثرترین تاثیر جنس و مواد اولیه کفش روی سلامتی پوست پا و البته ارائه راحتی به پا یا سلب راحتی از آن‌هاست. به این صورت که جنس برخی از کفش‌ها قابلیت عبور مرور هوا را به درون کفش داشته و مانع از بیش از حد گرم شدن فضای درون کفش هنگام پیاده روی می‌شود که این امر خود باعث جلوگیری از عرق کردن پاها، بو گرفتن پاها و بروز بیماری‌های باکتریایی، قارچی یا عفونی می‌شود. جنس برخی کفش‌ها هم مانند چرم‌های طبیعی بیشترین سازگاری را با پوست و بدن انسان داشته و با استفاده از آن‌ها در آسترهای درونی کفش‌ها بیشترین میزان راحتی پا تضمین می‌شود و همچنین در حین تماس با پوست پا سبب ایجاد التهاب و تاول روی پاها نمی‌شود.

 

  • تاثیر وزن کفش‌ها روی سلامتی بدن

تاثیر این آیتم در بلند مدت بروز می‌کند. اگر وزن کفش انتخابی شما مناسب نبوده یا زیاد باشد بعد از چند ساعت استفاده در روز پاهایتان خسته می‌شود یا هنگام راه رفتن پاها و کمرتان درد می‌گیرد.

 

  • تاثیر کفی و زیره کفش بر سلامتی بدن

کفی کفش‌ها با حمایت و پشتیبانی از کف پا به طور مستقیم با سلامتی آن در ارتباط است. راحتی پاهای شما در گرو نرمی و انعطاف مناسب کفی درون کفش است. در صورتی که برآمدگی و طراحی کفی‌ها به گونه‌ای باشد که به خوبی بتواند از قوس طبیعی و استاندارد پاها حمایت کند، می‌تواند مانع از وارد شدن فشارهای نامتعارف به زانوان و کمر شود. همچنین سلامتی کف پا در برابر فشارهای ناشی از راه رفتن یا رفتن روی سطوح سفت و موانع ناهموار در گرو استحکام زیره، انعطاف‌پذیری مناسب آن و تواناییش در دفع ضربه‌هاست. گاهی به علت فعالیت زیاد فشاری معادل ده‌ها برابر وزن فرد به پاها وارد می‌شود که این فشار مستقیما وارد زیره کفش می‌شود و اینجاست که زیره‌های مستحکم زیر آن فشار دوام آورده و زیره‌های نامناسب کم‌کم خورده شده و از ساختار اصلیشان خارج می‌شوند و بعد از مدتی به سلامتی کف پا آسیب می‌رسانند.
تذکر: همه با قوس کف پای استاندارد به دنیا نمی‌آیند، برخی دارای قوس بلند کف پا هستند و برخی دیگر صافی کف پا دارند. کنترل عوارض و جلوگیری از درد گرفتن کف پای این افراد هم مستقیما به مناسب بودن کفی و زیره کفش‌شان مربوط می‌شود.

 

 

  • تاثیر سایز کفش بر سلامتی

این مورد از مشهود‌ترین موارد است که احتمالا اکثر شما خوانندگان عزیز هم اثرات آن را تجربه کرده‌اید. هنگام خرید کفش شما حتما باید سایز مناسب پاهایتان را انتخاب کنید، کفش‌ها چه بزرگتر چه کوچکتر باشند به پاهای شما آسیب می‌رسانند. کفش‌های کوچک باعث ایجاد التهاب و تاول و .. می‌شوند و کفش‌های بزرگ سبب شده تا تعادل خود را ازدست داده و هنگام راه رفتن راحت نباشید.

 

نکته آخر: برخی از افراد بعد از پی بردن به ارتباط بین کفش و سلامتی نقاط مختلف بدن، به این نتیجه می‌رسند که برای حفاظت از سلامتی بدن باید برویم سراغ کفش‌های طبی، همانطور که از اسم این کفش‌ها مشخص است این کفش‌ها پارامترها و استانداردهای طبی پا را در نظر داشته و مناسب‌ترین کفش‌ها برای حفظ سلامتی بدن و پا هستند، اما این تصور یک اشتباه راهبردی است. این کفش‌ها به این دلیل طبی نام دارند که قرار است یک مشکل طبی را از پای افرادی که حالت و قالب استاندارد و طبیعی ندارند حل کنند. در واقع مخصوص این افراد هستند نه یک فرد با پاهای سالم و عادی. کفش‌های طبی حتما باید بعد از تشخیص مشکل در پاهای افراد و با تجویز پزشک تهیه گردد.

تذکر: کفش‌هایی که در بازار و فروشگاه تحت عنوان کفش طبی معروفند همان کفش‌های عادی از دسته‌بندی کفش‌های راحتی هستند که فقط به این نام معروف شده‌اند و ربطی به کفش‌هایی که در بالا در موردشان صحبت کردیم ندارند.

 

شما می‌توانید این مطلب را از طریق بخش ارسال در شبکه‌های اجتماعی در قسمت بالای مقاله برای سایر دوستانتان ارسال نموده و آن‌ها را هم از این اطلاعات آگاه کنید.

برچسب ها :

Aradاخبار و مقالات مرتبط

Aradنظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “بررسی رابطه کفش با سلامتی پا و بدن”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *