Aradاشتباهاتی که هنگام خرید کفش نباید انجام دهید

دسته بندی: مقالات وبلاگ
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
Share

در این مقاله قرار است در مورد اشتباهات رایجی که اغلب افراد هنگام خرید کفش یا هنگام پوشیدن کفش و مناسب‌سازی آن با لباس‌های دیگر انجام می‌دهند صحبت کنیم تا مانع از آسیب دیدن های احتمالی شما شویم. بعد از مطالعه این مقاله و شناسایی تعداد زیادی از این اشتباهات می‌توانید آسوده خاطر باشید که خرید یا پوشیدن و ست کردن کفش با سایر اجزای تیپ‌تان را درست و حرفه‌ای انجام می‌دهید.

 

پوشاندن پاها زمانی فقط جهت رفع نیاز ضروری محافظت از پاها کابرد داشت اما امروزه کفش‌ها علاوه بر محافظت از پاها در شرایط مختلف، نقش پر رنگی در راحتی پا و کمر شما هنگام پیاده‌روی داشته و مانع از خستگی بدن شما می‌شوند. از طرفی فارغ از نوع و طرح لباس‌هایتان، اگر حرفه‌ای کفش نخرید و نپوشید تاثیر کفش بر ظاهر شما به قدری بالاست که به تنهایی می‌تواند زیبایی تیپ و ظاهر شما را زیر سوال ببرد. پس با ما همراه باشید تا با شناسایی و کاهش این خطاها، حرفه‌ای‌تر و سالم‌تر کفش بپوشید.

 

اشتباهات رایجی که به پاهای شما یا به ظاهرتان آسیب می‌رساند

  • کفش مد نظر زیباست، پس همین را میخرم!

تعداد زیادی از افراد هستند که با در نظر گفتن همین پارامتر زیبایی ظاهری به تنهایی تصمیم به خرید گرفتند و بعد از اندک زمانی پشیمانی سراغ آن‌ها آمده است. درست است که زیبایی ظاهری کفش عامل مهمی در انتخاب کفش است اما نباید به عنوان اولویت اول قرار بگیرد. حواستان باشد حتما راحتی را در اولویت اول نسبت به زیبایی کفش قرار بدهید. کفش را بپوشید و ببینید راحت است یا خیر؟

  • اگر ظاهر کفشی شبیه به کفش چرم بود پس حتما جنس آن کفش، چرم اصل (چرم طبیعی)است!

خیر اینطور نیست. امروزه با پیشرفت صنایع تولیدی چرم، تولیدکنندگان می‌توانند چرم‌های مصنوعی را به لحاظ ظاهری خیلی شبیه به کفش‌های چرم طبیعی تولید کنند. در مورد تفاوت‌های کفش چرم طبیعی و مصنوعی سخن فراوان است اما به همین مورد می‌توان بسنده کرد که کفش چرم طبیعی ماندگاری بسیار بالاتر و سازگاری بسیار بیشتری با پای انسان دارد تا چرم مصنوعی، لذا وقتی که به امید چرم طبیعی یک کفش چرم مصنوعی می‌خرید امکان آسیب دیدن پاها ( تاول، التهاب، قارچ و…) و امکان اینکه بسیار زودتر از موعد انتظارتان کفش‌تان خراب شود بالاست و این موارد می‌تواند آسیب‌های غیره منتظره‌ای را به شما وارد کند.
برای اینکه در هنگام خرید کفش چرم طبیعی را با چرم مصنوعی یا الیاف دیگر اشتباه نکنید راه‌های ساده‌ای وجود دارد که برای مطالعه آن کافی است روی اینجا کلیک کنید.

  • اگر درهنگام خرید کفش‌پاهیتان تحت فشار است، عیبی ندارد؛ جا باز می‌کند!!

اولا خود این جمله که “کفش بعد از مدتی جا باز می‌کند” در شرایط محدودی درست است اما اکثر اوقات اشتباه است. در اکثر جنس‌ کفش‌ها سایز کفش تغییرپذیر نبوده و در نتیجه کفش‌ها بزرگتر نمی‌شوند. اما زمانی که جنس کفش ازجنس چرم طبیعی باشد این تغییر سایز به مقدار محدودی و تحت شرایط خاصی امکان‌پذیر است، آن هم به این دلیل است که چرم طبیعی در واقع خود مشتق شده از پوست موجودات زنده بود و به مقدار محدود خاصیت ارتجاعی دارد. اما حتی در مورد کفش‌های چرم طبیعی هم نباید جمله بالا را درست دانست و از آن تبعیت و پیروی کرد. چرا؟
زیرا ساختار پا هم به طور محدودی مانند کفش چرم طبیعی قابلیت تغییر شکل دارد و اگر قرار باشد برای مدتی تحت فشار باشد تا کفش جا باز کند، ممکن است خود پا تغییر شکل دهد و به شکل کفش در بیاید. لذا باید سراغ کفشی بروید که از همان ابتدا مناسب پاهای شما بوده و فشار خاصی را بر روی پای شما وارد نکند.

 

  • کفشی که میخریم نباید تنگ باشد، گشاد بودنش مشکلی ندارد

گشاد بودن کفش هم مانند تنگی آن آسیب‌زاست. با پوشیدن و پیاده روی با کفش‌های گشاد پاهای شما درون کفش لق میزند و با دیواره و بدنه کفش اصطکاک پیدا می‌کند و ممکن است دچار تاول و آسیب پوستی شوید، حتی گاهی این لق زدن ممکن است مانع از درست راه رفتن و زمین خوردن شما شود. تمام این مشکلات در حالی است که هیچکس در حین پیاده روی با یک کفش گشاد احساس راحتی ندارد. حتی اگر اندازه یک شماره آن کفش برای او گشاد باشد.

 

  • به جای خریدن کفش‌های نوک تیز، کفش‌های نوک مربعی بگیرید تا پاهایتان اذیت نشود!

این ذهنیت اشتباه است. همانطور که کفش نوک تیز می‌تواند با تحت فشار قرار دادن پنجه پاها، کم‌کم ساختار پاهای‌تان را بهم بریزد و مشکلاتی مانند انگشت چکشی و یا انحراف شست پا را برای شما به وجود بیاورد، کفش‌های نوک مربعی که فضایی بزرگتر از پنجه پا را ایجاد می‌کنند هم در طول زمان به پنجه‌های پا آسیب می‌رسانند لذا باید کفشی بگیرید که قالب پنجه آن چیزی مابین پنجه مربعی و پنجه نوک تیز بوده و به خوبی بتواند از قالب پاهای شما پشتیبانی کند. شکل ثابتی وجود ندارد که آن را به عنوان بهترین قالب کفشی معرفی کرد، معیار مناسب بودن قالب کفش، زاویه مناسب بین انگشتان پا است، به طوری که زوایای بین انگشتان در حالت طبیعی خود قرار گیرد و به انگشتان پا فشاری وارد نشود.

 

  • کفش‌های پاشنه بلند مضرند، از کفش‌های بدون پاشنه استفاده کنید!

این تجویز هم غلط است. در اینکه پاشنه‌های بلند (خصوصا پاشنه‌های نازک) در طولانی مدت می‌توانند آسیب‌های زیادی به پاشنه، عضلات پا و سایر اندام‌های درگیر در راه رفتن مانند کمر و ستون فقرات برسانند، شکی وجود ندارد. اما این موضوع به این معنی نیست که در مقابل کفش‌های بدون پاشنه گزینه مناسب و بدون آسیبی برای پاها خواهند بود. کفش‌های بدون پاشنه و کاملا تخت هم به دلیل عدم محافظت کامل از پاشنه‌ها در برابر ضربه‌ها و عدم پشتیباینی کامل از قوس طبیعی پا می‌توانند در بلند مدت آسیب‌های جزیی به پا وارد کنند و بهترین گزینه برای افراد وجود پاشنه‌های کوتاه در حد دو الی سه سانتی‌متر و به شکل پهن است.

 

  • سایز پاهای شما در همه اوقات یکسان است!

ابتدا به شرایط سنی خود توجه نمایید. اگر در سنین کمتر از بیست و پنج سال هستید همچنان امکان رشد فیزیکی داشته و بهتر است برای خرید کفش‌های جدید بازهم سراغ اندازه‌گیری پاهایتان بروید. اما اگر بالاتر از سن رشد بوده و رشد فیزیکی بدنتان به ثبات رسیده باشد بازهم این تصور علی‌رغم منطقی بنظر رسیدن بازهم نقض پذیر است و به این بستگی دارد در چه مقطعی از روز بخواهید سایز پاهای‌تان را اندزه بگیرید. مثلا ساعات انتهایی روز و غروب‌ها معمولا اندکی سایز پاها به علت تورم پای ناشی از راه رفتن و ایستادن با ساعات ابتدایی روز متفاوت است. پس بهترین زمان برای گرفتن کفش همان زمانی است که پا در بزرگترین حالتش است.

  • در انواع مختلف کفش‌ها یک سایز مشخص و معین برای پاهای شما مناسب است!

این تصور در بسیاری از مواقع نقض می‌شود. کلید این معما در همین جمله ساده نهفته است که: قالب و معیار سایزبندی برندها و کفش‌های مختلف با هم متفاوت است. به عنوان مثال می‌توان گفت اندازه‌ی کفش شماره 40 در برند الف لزوما با اندازه کفش شماره 40 در برند ب یا سایر برندها برابر نیست و ممکن است متفاوت باشند. با همین استدلال اگر سایز پاهای شما در یک برند کفشی یک عدد معینی است نمی‌توانید برای خرید کفش دیگری از یک برند متفاوت روی همان سایز حساب باز کنید. مطمئن‌ترین راه‌حل‌ها به این شرح است: اگر به صورت فیزیکی و حضوری خرید می‌کنید بهتر است کفش مورد نظرتان را بپوشید و مناسب بودن اندازه آن را امتحان کنید و اگر قرار است به صورت اینترنتی خرید کنید باید بر اساس الگویی که همان برند در اندازه‌گیری پا معرفی کرده سایز پاهای‌تان را مشخص کنید.

 

  • کفش پوشیدن بدون جوراب زیباتر و بهتر است!

شاید قسمت اول تصور بالا درست باشد، اما قطعا بی جوراب کفش پوشیدن نه برای پاهای شما بهتر است نه برای کفش‌تان
افراد به دلایل مختلفی مانند زیباتر بودن، راحتی بیشتر، عدم احساس خفه شدگی، سبکی بیشتر و… از پوشیدن جوراب صرف نظر می‌کنند که در طول زمان آسیب آن را لمس خواهند کرد. ابتدایی‌ترین اشکال این رفتار این است که پاهای‌تان به سادگی در معرض کثیفی و آلودگی قرار می‌گیرد. از طرفی با توجه به اینکه پاهای فرد درون کفش عرق می‌کند اگر جورابی نباشد که در این میان، واسط بین پوست پا و بدنه کفش باشد ممکن است سبب جذب شدن رطوبت ناشی از عرق در بدنه کفش شده و کفش زودتر تخریب شود و همچنین فضایی درونی کفش بو بگیرد و از طرفی خود پست پا بر اثر اصطکاک داشتن با بدنه کفش به راحتی امکان بروز و ظهور مشکلاتی مانند قارچ و اوناع التهابات پوستی برای آن به وجود می‌آید.

 

  • در کفش‌های مجلسی بهتر است برای راحتی بیشتر سراغ کفش‌های چسبی یا بی‌بند برویم!

این برداشت برای کفش‌های مجلسی یک اشتباه فاحش است. درست است که کفش‌های بدون‌بند و چسبی به راحتی پوشیده می‌شوند و وقت بسیار اندکی نسبت به کفش‌های بنددار از افراد می‌گیرند اما این محصولات مناسب استفاده در مهمانی‌های نیمه رسمی و دورهمی‌های غیر رسمیی است که در آن‌ها شلوار و پیراهن می‌پوشید. اما برای مراسم‌های رسمی و مجالس مجللی که احتمالا لباس رسمی به تن دارید یا کت‌و‌شلوار شیک به تن دارید باید از کفش‌های بندداری که ظاهر شیک و حرفه‌ای‌تری نسبت به یک کفش بدون بند و چسبی دارند استفاده کنید. این موضوع یک پیشنهاد نیست! اگر به دنبال شیک‌پوشی و تیپ حرفه‌ای هستید این موضوع یک امر ضروری و الزامی است.

 

  • در خرید اینترنتی با دیدن یک یا دو عکس خرید کنیم

در خرید اینترنتی کفش هرگز با دیدن یک یا دو وجه از محصول که به دل شما نشسته است، تصمیم به خرید کفش نگیرید. زیرا ممکن است زاویه‌ای از کفش وجود داشته باشد که ظاهر و طرحش اصلا به دل شما ننشیند و شما با آگاهی از آن هرگز راضی به خرید آن محصول نمی‌شوید . بنابراین سعی کنید تصاویر تمام وجوه کفش را ببینید و بعد از آن تصمیم به خرید بگیرید.

 

  • همیشه باید از کفشی استفاده کنیم که کفی نرم و منعطفی داشته باشد!

تابع این جمله بودن تحت هر شرایطی و برای هر کسی یک اشتباه محض است. درست است که انعطاف و نرمی کفی باعث راحت‌تر راه رفتن افراد می‌شود. اما نه برای همه افراد. این کفی‌ها بدرد افراد با قوس کف پای طبیعی و در پیاده‌روی‌های معمولی می‌خورد، اما افرادی که قوس کف پای کمی داشته یا اصطلاحا کف پای آن‌ها صاف است باید از کفش‌های با لایه میانی و کفی سفت و محکم استفاده کنند، تا مانع از حرکت زیاد و چرخش داخلی پا شود.

 

  • همیشه باید از کفش‌های تنفس‌پذیر استفاده کنیم!

استفاده از کفش‌های تنفش‌پذیر بیشتر مناسب فصل‌های گرم سال می‌باشد که هوا گرم بوده و فضای درون کفش گرم می‌شود و امکان دارد پاها عرق کنند و این تنفس‌پذیری کفش‌ها مانع از عرق کردن پاها و بو گرفتن پا در کفش می‌شوند اما در فصول سرد تنفس‌پذیر بودن کفش‌ها ممکن است مضراتی را دربر داشته باشد، خصوصا در مناطق رطوبتی و پر بارش. زیرا در این مناطق هم هوای سرد و هم رطوبت از درون منافذی که جهت تنفس‌پذیری کفش تعبیه شده‌اند به درون کفش منتقل شده و باعث سرد شدن پاها و بدن و همچنین خیس شدن پاها می‌شوند. پس این ذهنیت در همه شرایط درست نمی‌باشد.

ویژگی‌هایی از کفش که نباید به سرعت و بدون بررسی از کنارشان گذشت:

-در هنگام خرید کفش به دوردوزی‌های کفش خوب دقت کنید چرا که این عامل در جدایی بدنه از کفی و در نهایت روی طول عمر کفشتان بسیار موثر است.
– بسته به جنس و نوع طراحی کفش، آناتومی و ساختار کفش در مدت زمان‌های مختلفی می‌تواند از کار بیفتد.
-با توجه به جنس کفش برخی کفش‌ها قابل شست‌شو بوده و برخی نه، برخی بدون شست‌و شو هم به راحتی تمیز می‌شوند و برخی بعد از شست‌وشو هم ممکن است لکه‌دار باشند. به امکان تمیز شدن کفش‌ها دقت کنید.
-طول عمر و گارانتی محصولات مختلف متفاوت است. اما هر چه محصول مناسب‌تر و فاخرتر باشد طول عمر آن بالاتر بوده و تولید کننده با خیال راحت برای مدتی طولانی محصول را تحت شرایطی گارانتی می‌کند. پس به خدمات پس از فروش و گارانتی محصولات نیز دقت نمایید.

 

تجربیات خود را در قسمت نظرات ثبت کنید تا دیگر مخاطبان هم با کمک شما تجربیات بیشتری در این زمینه بیاموزند. همچنین با ارسال این مقاله از طریق نوار بالای صفحه (ارسال در شبکه‌های اجتماعی) به دوستان خود آن‌ها را برای خرید کفش کمک کنید.

 

برچسب ها :

Aradاخبار و مقالات مرتبط

Aradنظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “اشتباهاتی که هنگام خرید کفش نباید انجام دهید”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *