Aradچه زمانی باید کفش‌مان را تعویض کنیم؟

دسته بندی: مقالات وبلاگ
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
Share

در این مقاله قرار است راجع به شرایطی صحبت کنیم که زمان تعویض کفش ها فرا می رسد. برای شناخت این شرایط ما در این مقاله در مورد تاثیرات و نشانه هایی که استفاده از کفش منقضی شده روی پا و بدن انسان ایجاد می کند و همچنین نشانه هایی که در خود کفش بروز میکند و نمایانگر فرا رسیدن زمان تعویض کفش است، صحبت می کنیم. کافیست مطالب این مقاله را با شرایط فعلی کفش تان تطبیق دهید تا تشخیص دهید زمان تعویض کفشتان فرا رسیده یا خیر؟

 

یک جز جدا نشدنی و ضروری برای تمامی افرادی که با محیط بیرون از خانه در ارتباطتند کفش است، که این محصول با توجه به سبک زندگی یک فرد می‌تواند یک رابطه کم رنگ یا یک رابطه بسیار موثر و پررنگ با فرد داشته باشد. مثلا برای کسانی که خارج از محیط خانه کار می‌کنند، به ادارات و دانشگاه و مدرسه می‌روند یا زیاد اهل پیاده‌روی هستند، کفش می‌تواند یکی از بهترین دوست‌ها یا بدترین دشمن ‌های سلامتی فرد باشد.

کفش در سلامتی نقاط مختلف جسم و حتی سلامتی روانی نقش به سزایی دارد و برای حفظ همین سلامتی لازم است که زمان تعویض یک کفش را تشخیص دهید تا با تعویض به موقع آن مانع از آسیب دیدن خود شوید. شاید شما به خوبی از نقشی که کفش‌ها در سلامتی پا و به تبع سلامتی کل بدن ایفا می‌کنند آگاهی نداشته باشید، اما زمانی که آگاهی از این موضوع به سطح مطلوبی برسد متوجه می‌شوید که چقدر سالم بودن و مناسب بودن کفش برایتان مهم می‌شود و دیگر حاضر نیستید بعد از فهمیدن اینکه زمان تعویض یک کفش فرا رسیده از آن استفاده کنید، کاری که شاید همین حالا به آن مشغول باشید! زیرا تشخیص این که زمان تعویض یک کفش فرا رسیده، فقط محدود به علائم ظاهری که تا بحال می‌دانسته‌اید نیست! مثلا اکثر افراد به اشتباه فقط زمانی که کفش پاره می‌شود و دیگر واقعا قابل استفاده نیست آن را تعویض می‌کنند

 پس اگر سلامتی‌تان برایتان مهم است: دانستن علائمی که نشان دهنده ی زمان تعویض یک کفش هستند را برای خودتان واجب کنید و با خواندن این مقاله آن‌ها را بیاموزید، زیرا فرسودگی کفش‌های اسپورتی که در نقش کفش‌های روزمره زیاد هم از آن‌ها استفاده می‌کنید هم به آناتومی بدن شما آسیب می‌رساند هم بهره‌وری شما را در راه رفتن پایین می‌آورد و دیگر نمی‌توانید به درستی راه بروید. با گذشت زمان این کفش‌ها ویژگی‌های خود را مثل، توانایی دفع ضربه و شوک، مقاومت در برابر انتقال گرما، لیز نبودن و سر نخوردن، خاصیت ارتجاعی مناسب و … از دست می‌دهند و مستعد وارد کردن مصدومیت به پای شما می‌شوند. البته گاهی اوضاع از این هم نامناسب‌تر شده، یعنی علاوه بر آسیب‌های جسمانی، ظاهر کفش هم به وضع بدی دچار می‌شود و استایل و ظاهر شما را هم خراب می‌کند، پس تشخیص زمان مناسب تعویض کفش‌ها واجب است.

برای تشخیص درست زمان تعویض کفش، ابتدا باید شاخص‌های درست و دقیق ارزیابی زمان تعویض کفش را بشناسیم تا بلافاصله بعد از اتمام عمر مفید محصول آن را کنار بگذاریم و مانع از آسیب‌های احتمالی بعدی شویم.

  • شاخص‌های ارزیابی زمان تعویض کفش را به دو دسته کلی می‌توان تقسیم کرد:

  • علائم فیزیکی که در بدن فرد ایجاد می‌شود
  • علائم ظاهری و عملکردی که در کفش بروز می‌کند

 

  • علائم و نشانه‌های فیزیکی بدن که نشانگر زمان تعویض کفش هستند:

  • کبودی روی ناخن‌ها یا حتی افتادن ناخن:

در اثر کوچک بودن یا تنگ بودن سرپنجه‌های کفش یا سایر قسمت‌های کفش، فشار زیادی روی انگشتان پا وارد می‌شود که می‌تواند منجربه آشیب‌هایی چون کبودی یا حتی افتادن ناخن انگشتان پا بشود، یا حتی در موارد شدیدتر و در صورت استفاده مکرر از چنین کفشی میتواند روی ساختار و  الگوی قرارگیری انگشتان پا نیز اثر بگذارد. در صورت مواجه با چنین کفشی فورا سراغ تعویض کفش بروید. برای اینکه در کفش جدیدتان این مشکل پیش نیاید، عرض انگشت شست پای‌تان را اندازه بگیرید و به همان میزان بین نوک بزرگترین انگشت پای‌تان و جلوی کفش فضا لحاظ کنید. در این صورت دیگر این مشکل برایتان پیش نمی‌آید. همچنین از خرید کفش‌های تنگ هم اجتناب کنید.

  • ملتهب شدن تاندون‌های لبه بیرونی پا و مچ پا

در اثر چرخش‌های آسیب زای پا به سمت داخل تاندون‌های داخل مچ پا ممکن است آسیب ببیند و ملتهب شوند و این مسئله نشانگر این است که کفش شما پشتیبانی مناسبی در این قسمت از پا انجام نمی‌دهد و شما نیاز به یک کفش مستحکم‌تر دارید. گاهی هم تکیه‌گاه کفش قوس بیش از حدی ایجاد می‌کند که منجربه آسیب دیدن تاندون‌های لبه بیرونی پا می‌شود. در این صورت می‌توانید با مراجعه به یک پزشک متخصص هم از زمان بازگشت به حالت عادی‌تان آگاه شوید هم برای تهیه کفش متناسب با این مشکل از او کمک بخواهید.

  • شکستگی استخوان‌های ریز در پاشنه افراد

اگر اهل ورزش‌های ساده مانند پیاده‌روی و دویدن هستید: نوع دویدن و راه رفتن خود را می‌شناسید؟ هنگام دویدن روی پنجه پا فرد میآید یا پاشنه پا؟ آیا می‌دانید اگر جز هرکدام از این دسته‌ها باشید باید از کفش متفاوتی استفاده کنید تا به پاشنه یا پنجه پای شما آسیبی نرسد؟ قسمتی از شکستگی‌ها و دردهای قسمت پاشنه پا ناشی از همین عدم تطابق کفش با مدل دویدن شماست. در این صورت باید سراغ تعویض کفشتان بروید و کفشی متناسب با نوع دویدنتان انتخاب کنید.

 

  • درد در ناحیه پنجه پا و بخش‌های زیر آن

وقتی زمان تعویض کفش بگذرد و با گذر عمر مفید محصول، کفش شکل اولیه و استاندارد خودش را ازدست بدهد و به علت ناهمخوانی با قالب استاندارد پا نامناسب شود، یکی از نواحی که در خطر قرار می‌دهد پنجه و بخش‌های زیر آن است. برای رفع این مشکل در هنگام تعویض کفش باید از کفی‌های مناسب جهت حمایت و کاهش فشارهای وارد بر پنجه پا استفاده کرد.

  • عارضه‌های قوز شست پا و انگشت چکشی

عارضه قوز شست پا نوعی زائده استخوانی بوده که در پهلوی داخلی پا و در اوایل انگشت شست ایجاد شده و باعث انحراف انگشت شست از الگوی طبیعی خود به سمت قسمت بیرونی پا می‌شود. این عارضه معلول پوشیدن کفش‌های نامناسب با اندازه نادرست است: مثلا کفش‌هایی که با عبور از چرخه عمر مفید خود آناتومی اصلی خود را از دست داده‌اند. معمولا این مسئله با گذر سن بیشتر نمایان خواهد شد. برای حل این مشکل باید سراغ تعویض کفش و محصولی با اندازه‌ی درست بروید. درصورت حل نشدن مشکل با تعویض کفش، سراغ پزشک بروید.

متاسفانه اگر عارضه قوز شست پا را درمان نکنید ممکن است دچار مسئله انگشت چکشی هم بشوید. در این مسئله یکی از انگشت‌های میانی پا به علت فشار نامتعارفی که از طرفین پا به آن وارد می‌شود یا در اثر عارضه قوز شست تحت فشار قرار می‌گیرد حالت خم‌شدگی و چکشی به خود می‌گیرد که گاهی هم همراه با درد است. برای حل این معضل در ابتدا تعویض کفش و پوشیدن کفشی با پنجه پهن جهت قرار گرفتن مناسب انگشتان تجویز می‌شود و در صورت مرتفع نشدن مشکل مراجعه به پزشک لازم است.

  • ایجاد سوزش در قسمت‌های مختلف پا

با گذشت زمان تعویض و نامناسب شدن کفش برای فعالیت مورد نظر شما ممکن است در قسمت‌های زیر پنجه و نزدیک به انگشتان پا احساس سوزش کنید. این سوزش معلول تحریک شدن اعصاب پا در آن ناحیه و بر اثر از بین رفتن خاصیت ضربه گیری‌کفی کفش ایجاد شده است. در هنگام تعویض کفش از مناسب بودن کفی کفش و خاصیت ضربه‌گیری آن اطمینان حاصل کنید و قسمت‌های پایین بندهای کفش را که نزدیک انگشتان پا قرار دارند اندکی شل کنید.

  • تاول زدن پاها:

تاول زدن هم یکی از مشکلات رایج ناشی از گذشتن زمان تعویض کفش و نامناسب شدن کفش‌هاست. با گذشتن از عمر مفید کفش و ایجاد خوردگی‌هایی در سطوح داخلی آن، اصطکاک نامناسبی بین کفش و پا ایجاد می‌شود که منجربه ایجاد تاول در قسمت‌های مختلف پا خصوصا در نواحی پشت پا می‌شود. هنگام تعویض کفش حتما به اندازه و راحت بودن کفش جدید دقت نمایید.

 

  • دردهای زیاد در ناحیه پاشنه پا

یکی از رایج‌ترین دردهایی که نشان‌دهنده زمان تعویض کفش است درد موجود در ناحیه پاشنه پاست که خود در اثر التهاب پلانتار ایجاد می‌شود و پررنگ‌ترین زمان بروز آن، صبح‌ها هنگام بیرون آمدن از رخت‌خواب است. از مهمترین عواملی که سبب این عارضه می‌شود نامناسب بودن پاشنه کفش و وارد شدن ضربات مختلف به پاشنه پا است. در صورت پیش آمدن این مشکل با مراجعه به یک پزشک می‌توانید گام‌های خود را بررسی کرده و گزینه مناسبی را برای تعوض کفش شناسایی کنید. محصول مناسب برای این مشکل کفشی است که به صورت عالی از قوس کف پا پشتیبانی کرده و کفی خوبی برای حمایت از پاشنه پا داشته باشد.

البته گاهی درد در ناحیه پاشنه می‌تواند بر اثر ایجاد شدن زائده‌های استخوانی ریز در قسمت پاشنه‌هم باشد که این موضوع هم از اثرات عبور کردن از زمان تعویض کفش است. در این مواقع افراد با قوس کف پای زیاد یا با کف‌پای صاف احساس درد می‌کنند که باید به سراغ کفش‌هایی بروند که پد طبی پاشنه دارند.

  • ایجاد میخچه و پینه

در اثر تحت فشار قرار داشتن یا سوزش‌های مکرر پا یا انگشتان درون کفش، نوعی بافت پوستی زمخت به نام میخچه یا نوع دیگری به نام پینه ایجاد می‌شود که هر دو این عارضه‌ها نشانه نامناسب بودن کفشتان هستند و اولین گام برای رفع این مشکلات تعویض کفش است.

 

  • علائم ظاهری و عملکردی کفش

  • جدایی کفی و پاشنه از کفش

هنگامی که دیدید بین قسمت بالایی و بدنه کفش با قسمت کفی فاصله افتاده، در واقع هشدار تعویض کفش به صدا درآمده است زیرا شرایط برای ورود گرد و غبار، رطوبت و آلودگی به درون کفش و تماس با پا مهیا شده است و ممکن است منجربه ایجاد بیماری و صدمات جسمی شود

تذکر: احتمالا راه حل دوختن کفی به بدنه اصلی به ذهنتان می‌رسد، اما گفتنی است این کار مانند یک مسکن به صورت موقت عمل می‌کند و علاوه بر هزینه تعمیر و دوختن کفش بعد از مدت کمی مجددا مجبور به هزینه کردن جهت تعویض کفش و خریداری محصول جدید می‌شوید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • بوی نامطبوع کفش

اینکه گاهی از درون یک کفش بوی نامطبوعی ساطع شود دلیل بر نیاز برای تعویض کفش نیست، اما وقتی پاها درون کفش است و از کفش بوی نامطبوع ساطع می‌شود یا زمانی که از فواصل نه چندان نزدیک بوی بد کفش حس می‌شود آنگاه وقت تعویض کفش است. زیرا این بوی بد نشانه آلودگی باکتریایی کفش بوده و می‌تواند به سلامتی شما آسیب بزند.البته در حالت‌های عادی بو گرفتن کفش نیازی به تعویض کفش نیست و با یکسری ترفند ساده و ارزان می‌توان بوی بد کفش را از بین برد.

برای خواندن مقاله مقابله با بوی بد کفش اینجا را کلیک کنید.

 

  • عدم انعطاف‌پذیری کفش

کفش‌تان را با دست بگیرید و سعی کنید ابتدا و انتهای آن را با خم کردن به هم برسانید تا توجه توانمندی انعطاف‌پذیری آن شوید. اگر دیدید سطح این انعطاف پذیری کم است بهتر است به سراغ تعویض کفش بروید.

 

  • فرسودگی کفش

مهمترین نشانه‌های فرسودگی را در کفش‌تان جست‌وجو کنید، اگر به آن‌ها بر خوردید حتما سراغ تعویض کفش بروید.

-آیا پای‌تان در کفش مستحکم ثابت بوده یا لق می‌زند؟

-ببینید آیا قسمت‌های رویه کفش پارگی بزرگ و غیرقابل ترمیم ندارد؟

-پاشنه کفش‌تان چطور، به سمت داخل شکسته شده یا به سمت خارج متماسل است؟

-زیره کفشتان چگونه است، سایده نشده یا آسیب ندیده است؟

زیره کفش مسئول ممانعت و دفع ضربه ها و شوک های محیطی به پا می‌باشد، همچنین باید توانمندی مقابله با انتقال حرارت را هم داشته باشد در غیر این صورت به شما آسیب وارد می‌کند.

-خط و خطوط و ناهمواری‌های موجود در کف کفش سرجایشان هستند یا از بین رفته‌اند؟

در صورت مشاهده فرسودگی آج‌های کف کفش، وقت تعویض کفش است در غیر این صورت باید هر لحظه منتظر لیز خوردن روی سطوح و افزایش فشار بر روی عضلات باشید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • میزان استفاده شده از کفش بر حسب مسافت:

 اینکه با هر چند کیلومتر استفاده شدن از کفش باید تعویض کفش را انجام دهیم به عوامل زیادی همچون، نوع و جنس کفش، محیطی که از کفش استفاده شده (محیط نرم مانند ساحل، چمن و کفپوش یا محیط سفت مانند آسفالت و خاک)، نوع استفاده فرد، میزان مراقبت فرد از کفش یا حتی وزن فرد بستگی دارد. اما میزان نرمال و میانگین بازدهی کفش‌ها بین 480 تا 650 کیلومتر تخمین زده شده است. برای تخمین میزان استفاده از کفش بر حسب مسافت روش‌های گوناگونی پیش‌روی شماست که ساده‌ترین آن استفاده از نرم افزارهای موبایلی یا ضبط کننده‌هایی مانند ساعت‌های هوشمند می‌باشد.

اگر با علائمی که در این مقاله معرفی کردیم مواجه شدید بر نگه‌داری و استفاده از کفش‌تان اصرار نورزید و حتما تعویض کفش را انجام دهید، زیرا عواقب انجام ندادن اینکار ممکن است شما را به دردسرهای بزرگتری دچار کند.

 

اگر شما هم تجربیاتی در این زمینه دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین می‌توانید از طریق نوار بالای صفحه ( ارسال در شبکه‌های اجتماعی) این مطلب را برای آن دسته از دوستانتان که به این مشکلات دچار شده‌اند بفرستید و در حل شکلشان به آن‌ها کمک کنید.

برچسب ها :

Aradاخبار و مقالات مرتبط

Aradنظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “چه زمانی باید کفش‌مان را تعویض کنیم؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *