افزایش طول عمر کفش چرم قسمت دو

Aradرازهای افزایش طول عمر کفش چرم (قسمت دوم)

دسته بندی: مقالات وبلاگ
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
Share

این مقاله قسمت دوم و ادامه مقاله رازهای افزایش طول عمر کفش چرم  است که در آن به شما آموزش دهیم تا چطور حسابی به کفش های چرمتان رسیدگی کنید تا بتوانید طول عمر کفشتان را تا چندین برابر افزایش دهید و از خرید زود هنگام کفش جلوگیری نموده و اینگونه در هزینه های خود صرفه جویی کنید. این ترفندها و روش ها بسیار ساده و دم دستی بوده و نیاز به ابزار خاص یا هزینه سنگینی ندارد و شما به راحتی می توانید از آن ها استفاده کنید.

 

  • کفش چرم‌تان را خوب تغذیه کنید!!

خب غذای کفش چرم چیست؟ قطعا واکس. کفش‌های چرم بقای خود (درخشندگی و انعطاف) را مدیون واکس هستند.قبل از اینکه برای اولین بار از کفش چرم‌تان استفاده کنید آن را واکس بزنید. رفیق جدا نشدنی کفش‌های چرمی، واکس مخصوص آن کفش است، لازمه مفید بودن این رفاقت هم کیفیت واکس است که رابطه مستقیمی با ماندگاری کفش پیدا می‌کند. بهترین نوع واکس برای کفش چرم واکس‌های بر پایه موم است نه واکس‌های مایع.

 

واکس-زدن
جهت اثربخشی بیشتر واکس و افزایش انعطاف و درخشش کفش، می‌توانید قبل از اقدام به واکس زدن، کفش را به وسیله پنبه به موادی مانند عصاره لیمو، چند قطره سرکه، یا روغن بچه آغشته کنید.

برای افرادی که به میزان استانداردی از کفش‌های چرمی استفاده می نمایند به طور متوسط دو بار در هفته واکس زدن کافیست. بعد از واکس زدن کفش را با مواد چربی مانند وازلین چرب کنید تا به خورد بافت های چرم برود و نو شود. در صورتی که روی کفش‌تان خطوط و چروک وجود دارد می‌توانید با واکسی کم‌رنگ‌تر از رنگ کفشتان این چروک‌ها را محو کنید.

توجه نمایید از واکس زدن کفش‌ها، اندکی قبل از بیرون رفتن با آن کفش اکیدا اجتناب کنید.این کار باعث جذب سریع گرد و غبار روی کفش، کدر شدن چرم و در طول زمان موجب آسیب دیدن جدی آن می‌شود. بین واکس زدن (یا استفاده از کرم‌ها و براق کننده‌ها) و استفاده از آن‌ها باید چند ساعت فاصله وجود داشته باشد که معمولا این فاصله را تحت عنوان ” زمان استراحت واکس” نامگذاری می‌کنند.

 

  • استراحت دادن کفش:

قدم زدن زیاد طول عمر کفش را کاهش می‌دهد پس سعی کنید در حد امکان از کفش‌های چرم‌تان به صورت پشت‌سر هم استفاده نکنید، بعد از هر بار استفاده، برای استراحت دادن بافت چرم کفش می‌توانید از کفش دیگری استفاده نمایید تا طی این اتفاق بافت‌های چرم برای تناسب با سایز پای شما جا باز کنند. حتی اگه به تازگی کفش چرم خریده‌اید و ذوق استفاده زیاد از کفش تان را دارید برای طول عمر بیشتر کفش‌تان از این کار اجتناب کنید.

اگر اهل پیاده روی زیاد هستید باید بدانید که کفش چرم گزینه مناسبی برای راه رفتن زیاد نیست اما اگر تحت شرایطی مجبور به راه رفتن زیاد با کفش چرم شدید بدانید که در این کفش ها، پاشنه ها زودتر از سایر بخش ها ساییده شده و آسیب می‌بینند لذا بهتر است در ابتدای خرید کفش یک جفت ته پاشنه پلاستیکی هم برای جایگزینی تهیه نمایید.

 

 

جا کفشی

  • محل مناسبی برای نگه‌داری ازکفش چرم مهیا کنید:

خانه کفش‌ها تاثیر بسزایی در طول عمر آن‌ها دارد. بهترین محل برای نگه داری کفش چرم محلی خشک و بدون نور شدید است که مصادیقی مانند جعبه های خود کفش، کیف‌های نگه‌داری کفش و … می‌شود؛ یا اگر مجبورید در جا کفشی از آن‌ها نگه‌داری کنید توجه داشته باشید که جا کفشی شما رو باز بوده یا درب دارد: در جا کفشی روباز لازم است روی کفش را با پارچه ای بپوشانید تا زیاد در معرض گردو غبار قرار نگیرد اما در جا کفشی درب دار کافیست با فاصله مناسب از سایر کفش‌ها از آن‌ها نگه‌داری کنید. با این کار کفش را از برخورد با اشیا تیز و آسیب دیدن سطح چرمی آن مصون نگه می‌دارید، همچنین از ماندن کفش چرم برای مدت زیاد زیر نور مستقیم آفتاب نیز خودداری می‌کنید؛ این کار از رنگ پریدگی کفش در طول زمان جلوگیری نموده و زیبایی آن را حفظ می‌کند.

اگر می‌خواهید کفش چرم‌تان از گزند رطوبت دور بماند از نگه‌داری کفش درون جعبه‌های مقوایی خودداری نمایید

 

 

  • رطوبت و کفش چرم:

قبل از اینکه برای اولین بار از کفش چرمتان استفاده نمایید بهتر است از فروگاه‌های معتبر یا همان محل خرید کفش چرمتان یک اسپری ضد رطوبت و عایق کننده چرم تهیه نموده و اسپری را روی کفش اعمال کنید تا به اندازه مناسبی کفش را در برابر نفوذ آب عایق کند. بهتر است از این اسپری در ابتدای هر فصل هم استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که رطوبت طولانی مدت و زیاد به بافت‌های چرم آسیب می‌رساند، آن را کدر و از انعطاف کفش می‌کاهد؛ لذا از نگه داری کفش در محیط‌های مرطوب، محیط‌های در معرض بارندگی، و حتی در کیسه های پلاستیکی که سبب حفظ رطوبت درون بافت چرم می‌شود اجتناب کنید زیرا باقی ماندن رطوبت درون کفش باعث رشد باکتری ایجاد بوی نامطبوع  و کپک زدن چرم می‌شود. درصورتی که کفش شما خیس است بجای آنکه در مجاورت حرارت بخاری یا شوفاژ قرار دهید آن را در هوای آزاد و به کنار بخوابانید تا به راحتی در معرض هوا قرار گیرد و به مرور زمان خشک شود، همچنین با قرار دادن کاغذ سفید درون کفش، مطمئن شوید رطوبت آن را جذب می‌کنید. برای اطمینان از اینکه رطوبت به کفش‌های شما آسیب نمی‌رساند از پوشیدن آن‌ها در هوای بارانی امتناع کنید و اگر مجبور به پوشیدن آن‌ها شدید بعد از رسیدن به محلی خشک حتما با یک اسفنج آغشته به کف صابون کفشتان را تمیز کنید و سپس آن را خشک کنید.
در کفش‌های جیر و نبوک پس از مرطوب شدن کفش، ابتدا با یک دستمال مرطوب روی قسمت‌های مرطوب کفش بکشید و سپس بگذارید تا خشک شوند.

 

 

  • قالب چوبی:

شما می‌توانید در زمان استراحت کفش و برای جلوگیری از اینکه کفش‌ها از شکل و قالب خود خارج شوند داخل آن را با روزنامه پرکنید. اینکار از افتادن چین و چروک روی مچ کفش ها هم جلوگیری می‌نماید. البته بهترین گزینه برای اینکار استفاده از قالب چوبی است که همه ساختار کفش را مستحکم نگه می‌دارد هم رطوبت ناشی از عرق کف پا را از درون کفش جذب می‌کند. قالب‌های چوبی کفش را می‌توانید از فروشگاه های معتبر کفش تهیه نمایید.

  • دمای سازگار با چرم:

کفش‌های چرم در مجاورت هوای گرم و هوای سرد آسیب پذیر است. چه در فصول گرم سال کفشتان را زیر نور مستقیم و گرم آفتاب قرار دهید؛ چه در شب‌های سرد زمستان کفش چرم‌تان را در معرض سرما قرار دهید کفشتان آُسیب دیده، خشک شده و ممکن است دچار پارگی در سطوح چرم شود. پس بهترین دما برای نگه داری کفش دمای اتاق یعنی دمای بین 20 الی 30 درجه است.

  • از کفی استفاده کنید:

کفی درون کفش علاوه بر اینکه از پا در برابر ضربات وارده به کف پا  محافظت نموده، بلکه از کف کفش هم در برابر آسیب‌های وارده مراقبت می‌کند و قدرت انقباض کفش را به حداکثر ممکن می‌رساند.

  • بوی بد کفش:

برای جلوگیری از بوی بد کفش هر روز جوراب و پاهایتان را بشویید . و داخل کفش هایتان مقدارکمی ساج و یا جوش شیرین بریزید، این مواد از تولید بوی نامطبوع جلوگیری میکنند

  • رفع شوره کفش چرم:

اگر روی کفش هایتان در اثر برف و باران شوره زده است  با شستشو و واکس زدن این شوره از بین نمیرود، کمی اسفنج یا پنبه را به مخلوط آب و سرکه آغشته کرده و کفش هایتان را با آن تمیز کنید. این شوره ها به راحتی از بین میروند.

  • جوراب بپوشید:

سعی کنید کفش‌هایتان را بدون جوراب نپوشید، زیرا عرق پا به قسمتهای داخلی و کف کفش آسیب می‌رساند. پس حتما هنگام استفاده از کفش جوراب به پا کنید. توجه داشته باشید که جورابتان هم حتما باید تمیز و خوش بو باشد. اگر بعد از هر بار استفاده از کفش، جوراب و پای خود را نشویید در استفاده‌های بعدی، جوراب بوی بد خود را به بافت چرم منتقل می‌کند و هرچه این عمل بیشتر تکرار شود این بوی نامطبوع بیشتر در کفش تثبیت می‌شود تا جایی که دیگر کفش بخاطر بوی بد مفرط مناسب استفاده نیست.

امیدواریم با رعایت نکات زیر کفش‌های چرم خود را همیشه مرتب و زیبا نگه داشته و طول عمر آن‌ها را چندین برابر نمایید. تجارب خود را در این زمینه در قسمت نظرات در میان بگذارید تا سایر خواننده‌ها هم بتوانند از این تجربیات استفاده نمایند.

 

همچنین شما می‌توانید این مطلب را از طریق نوار بالای صفحه (ارسال در شبکه‌های اجتماعی) برای دوستانتان بفرستید.

برچسب ها :

Aradاخبار و مقالات مرتبط

Aradنظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “رازهای افزایش طول عمر کفش چرم (قسمت دوم)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *