تمیز-کردن-کفش-جیر

Aradکفش‌های جیر را فقط با این روش‌ها تمیز کنید!

دسته بندی: مقالات وبلاگ
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
Share

در این مقاله قرار است در مورد تمیز کردن کفش های چرم جیر با شما صحبت کنیم. قرار است شما را از تفاوت بین این کفش چرم با سایر کفش های چرمی آگاه کرده و در مورد تفاوت روش های نظافتی آن با سایر کفش های چرم حرف بزنیم. با این مقاله در مدت زمان 5 دقیقه با اقدامات پیش نیاز تمیز کردن کفش های چرم جیر و روش های مختلف و نحوه صحیح نظافت کفش جیر آشنا می شوید و به راحتی می توانید از آن ها استفاده کنید.

 

چرم‌هایی از جنس جیر ظاهری زیبا و خاص دارند اما همین ظاهر زیبا با توجه به اینکه برخلاف چرم‌های دباغی شده لایه محافظی در برابر آلاینده‌های محیطی ندارند، سریعتر و راحتر از سایر انواع چرم آلوده و کثیف می‌شوند. از بین بردن کثیفی‌های روی جیر سختر از چرم‌های دباغی شده است و اگر اقدامات نظافتی به درستی انجام نشود علاوه بر بیشتر شدن کثیفی و با توجه به لطافت و حساسیت بالای چرم‌های جیر ممکن است سطح کفش هم آسیب ببیند.

 

چند نکته اساسی که قبل از تمیز کردن کفش جیر باید رعایت کنید:

  • پرکردن کفش با کاغذ

قبل از شروع به تمیز کردن حتما درون کفش جیرتان را با کاغذ یا یک قالب مناسب پر کنید تا کفش شکل و قالب اولیه خود را طی تمیزکاری از دست ندهد. (از قرار دادن روزنامه خودداری نمایید زیرا ممکن است در صورت رطوبت جوهر روزنامه روی آستر درونی کفشتان جای خود را باقی بگذارد

  • برس مخصوص کفش جیر:

برای اینکار از برس‌های نرم و مخصوص جیر استفاده کنید، از آنجایی که جیر جنس نرم و لطیفی دارد ممکن است در صورت استفاده از فرچه زبر و نامناسب یا کشیدن‌های سفت از آستانه تحمل جیر، قسمتی از کفشتان را کم پرز و کچل نمایید.

  • تمیز کردن بخشی از کفش:

در تمیز کردن کفش‌های جیر روش مد نظر را ابتدا بر یک بخش کوچک کفش پیاده‌سازی کرده و در صورت حصول نتیجه مطلوب این کار را روی تمام کفش انجام دهید.

  • توجه به حساسیت جیر

کفش‌های جیر حساسیت بالایی نسبت به رطوبت دارند، لذا از تماس بیش از حد آب با جیر جلوگیری نموده و برای تمیز کردن آن ابتدا با یک حوله رطوبت اولیه کفش را کشیده و بعد اجازه دهید در تماس با کفش را با یک حوله خشک نمایید

 

تمیز-کردن-کفش-جیر-با-برس

  • برای انجام هرکاری تجهیزات مخصوص آن کار را تهیه نمایید:

برس‌های غیر تخصصی متناسب جیر نبوده و با توجه به زبری بافت خود می‌توانند آسیب‌های جدی به کفش جیر شما وارد کنند؛ پس قبل از هر چیز برس یا فرچه‌ی مخصوص چرم‌های جیر را از فروشگاه‌های معتبر کفش‌چرم تهیه نمایید. در مرحله‌ی از بین بردن گرد و غبار یا لکه کافی‌است فقط برس را در دستانتان گرفته و آن را به یک سمت روی کفش بکشید تا این لکه‌های سطحی و غیر عمیق را به راحتی از سطح کفش بردارید. از برس کشیدن کفش مثل مسواک (به صورت متناوب و عقب و جلو روی کفش) در هنگام لکه‌گیری جدا خودداری نمایید.

توجه داشته باشید که کشیدن برس روی جیر را باید به آرامی انجام دهید زیرا بسیار محکم کشیدن برس یا استفاده از برس‌های زبر می‌تاند بافت جیر کفشتان را کچل کند.

 

  • چربی قاتل زیبایی کفش‌های جیر:

توجه داشته باشید لکه‌های چربی ماندگاری بالایی روی چرم‌های جیر دارند پس سریعا نسبت به چربی زدایی روی جیر اقدام فرمایید. در مورد لکه‌های سفت و سختی مثل چربی که با برس از بین نمی‌روند می‌توانید سراغ اشیا تیزی چون چاقو سوهان ناخن بروید: با استفاده از آب گرم یا بخار آب ناشی از اتو بخار بافت جیر را باز کرده و آماده پاکسازی نمایید سپس با کشیدن سوهان ناخن به یک سمت و با احتیاط کامل لکه برداری نمایید.برای از بین بردن لکه‌های چربی‌ها همچنین می‌توانید از موادی چون نشاسته یا پودر بچه هم استفاده نمایید: ابتدا لکه را با کشیدن یک پارچه تمیز به حداقل برسانید، سپس پودر بچه یا نشاسته را روی لکه بپاشید، بعد از یک نیم روز سراغ کفشتان رفته و با برس پودر را از روی کفش پاک کنید.

پاک-کردن-چربی-از-جیر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • کفش‌تان را در یخچال نگه دارید!!

اگر کودک بازیگوشی دارید که ممکن است آدامسش را به هر جایی من جمله کفش جیر شما بچسباند یا به هر دلیلی ماده سمجی مانند آدامس به کفش جیرتان چسبید بی‌درنگ منجمدش کنید. برای رعایت بهداشت کفش‌تان را درون یک نایلون پیچیده و داخل فریزر قرار دهید تا بر اثر انجماد، پیوندهای میان آدامس و پرزهای جیرتان از بین برود و آدماس به راحتی از پرزها جدا ‌شود؛ حالا با استفاده از برس فرآیند پاکسازی را تکمیل نمایید.

  • مداد پاکن یا کفش پاکن!!

در صورتی که لکه‌های روی جیر با برس کشیدن از بین نرفتند می‌توانید به مداد پاکن‌ها متوسل شوید و با آن لکه‌های روی جیر را محو کنید، وقتی با مالیدن مداد پاکن لکه‌های روی کفش شروع به محوشدن کردند به پاکن نگاه کنید، اگر پاکن رنگی شده آن را به سطحی دیگر بمالید تا به رنگ اولیه خود بازگردد و بعد پاک کردن کفش را ادامه دهید؛ توجه داشته باشید با فشار آوردن بیش از حد روی کفش به سطح آن آسیب نرسانید.

تمیز-کردن-کفش-جیر-با-پاککن

  • آب؛ هم درد هم دوا !!

درست است که آب در فرآیند تمیز کردن کفش‌های جیر نقش بسزایی دارد اما همین قطرات آب می‌تواند موجب کثیفی کفش‌های جیرتان هم بشود، کافیست روزهای بارانی که با کفش جیراتان مجبور به پیاده‌روی بوده‌اید را یادآوری نمایید.

در این مواقع ابتدا باید سایر نقاط کفش که خشک است و تفاوت رطوبتی با بخش‌های خیس کفش دارد را به وسیله برس مرطوب نمایید تا هم رطوبت‌های گل‌آلود پاک شود هم کفشتان گرفتار رنگ‌پریدگی ابلق (لکه لکه) نشود. بعد از آن با یک پارچه تمیز یا یک اسفنج رطوبت موجود در سطح کفش را بکشید. اگر در مراحل قبل از آب زیادی برای همسان سازی رطوبت در همه نقاط کفش استفاده نموده‌اید حتما یک شبانه روز برای خشک شدن کفش زمان بگذارید و در طول این مدت درون کفش قالب و کاغذ خشک کن که قدرت جذب آب دارد قرار دهید تا هم آب اضافی درون بافت‌ها جذب شده هم آناتومی کفش حفظ شود. بعد از گذشت یک شبانه روز می‌توانید با برس کشیدن شکل ظاهری پرزها را هم بازگردانید.

 

  • لکه‌های گل‌و‌لای، ظاهری سخت اما محوپذیری ساده

بعد از مشاهده نشستن لکه‌های سفت و سخت گل روی کفش جیر، خونسردی خودتان را حفظ کرده و اصلا نترسید! این لکه ها برخلاف ظاهر خشن‌شان به سادگی از روی جیر محو می‌شوند: کافیست گل‌ها را با نورآفتاب خشک کرده، سپس تکه‌های بزرگ گل را با دست بردارید. باقی مانده لکه های گل را هم می‌توانید با کشیدن برس تمیز محو کنید.

  • کفش راحتر از کاغذ از شر جوهر خلاص می‌شود:

اگر یک خطاط پرمشغله‌اید، اگر با لوازم تحریر زمان زیادی را سپری می‌کنید، یا به هر دلیلی با جوهر سروکار دارید و مقداری از آن روی کفش شما ریخته، سریعا یک پارچه از جنس پنبه را روی محل آلودگی قرار دهید تا جوهر جذب پارچه شود (در صورت در دسترس نبودن از دستمال کاغذی استفاده نمایید) در انتها اندکی لکه از جوهر باقی می‌ماند که می‌توانید به کمک محلول آب و سرکه سفید (یک پیمانه الکل سفید + سه پیمانه آب) و آغشتن آن به یک تکه پارچه تمیز یا برس کفش جیر، این لکه را از بین ببرید. اگر لکه به قدری عمیق بود که با محلول قبلی محو نشد با استفاده از اندکی الکل و پارچه می‌توانید آن را از بین ببرید.

  • کفش‌های خونی

در صورتی که قطرات خون روی کفش‌های جیرتان ریخت، کافیست اندکی پنبه را که به آب‌اکسیژنه (تهیه ساده از داروخانه‌ها) آغشته شده بر روی لکه‌های خون بکشید تا این لکه‌ها محو شوند

  • سیم‌ظرف‌شویی یا سیم ‌کفش‌شویی!!

جالب است بدانید که لکه‌های سخت و خشک را می‌توانید به وسیله سیم‌ظرفشویی هم از بین ببرید. حتما جانب ملاطفت را رعایت فرمایید.

تمیز-کردن-کفش-جیر-با-سیم-ظرفشویی

  • کفش‌های جیربنددار

در این کفش‌ها هم مثل سایر کفش‌ها بهتر است بندها را درآورده و جداگانه با آب و صابون بشویید و بعد از خشک شدن روی کفش سوار کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بود با ارسال آن از طریق نوار بالای صفحه (ارسال در شبکه های اجتماعی) به دوستانتان آن‌ها را هم در نگهداری از کفششان راهنمایی کنید. همچنین شما می‌توانید از طریق آیکون‌های زیر در شبکه های اجتماعی کفش آراد عضو شوید.

برچسب ها :

Aradاخبار و مقالات مرتبط

Aradنظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کفش‌های جیر را فقط با این روش‌ها تمیز کنید!”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *