Aradکفش‌های مخصوص پیاده‌روی چه کفش‌هایی هستند؟

دسته بندی: مقالات وبلاگ
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
Share

در این مقاله قرار است درباره‌ی کفش‌هایی که به طور تخصصی برای پیاده‌روی طراحی شده و مناسب هستند صحبت کنیم. برخی به اشتباه کفش‌های دوندگی را با کفش‌های پیاده روی یکی در نظر می‌گیرند.

با عادت کردن به مناسبات دنیای دیجیتال کم‌کم برخی از ضروری‌ترین عادات‌مان مانند تحرک را فراموش کردیم. در واقع هر چقدر بیشتر با زندگی تکنولوژیکی آمیخته می‌شویم از میزان فعالیت ما کمتر می‌شود، در حالی که این مدل برخورد با زندگی تکنولوژیکی اشتباه است. این موضوع یک خطای راهبردی و بسیار مضر است که اغلب ما به آن دچار شده‌ایم. به زندگی افراد در کشورهای توسعه یافته نیم‌نگاهی بی‌اندازید. گرچه آن‌ها بسیار بیشتر از ما با تکنولوژی و اتوماسیون شدن بسیاری از کارها اخت شده‌اند اما برای تحرک‌شان هم برنامه‌ریزی روزانه دارند تا سلامتی‌شان به خطر نیفتد. و این کلید واژه همان حلقه گمشده و مغفول در کشور ماست که هرچه زودتر باید به عنوان یکی از ضروریات سبک زندگی ما در بیاید. طبق تحقیق و بررسی کارشناسان و متخصصان داخلی، نزدیک به 60 درصد مردم کشورمان به چاقی و اضافه وزن ناشی از کم تحرکی دچارند که این آمار وضع خطرناکی را گوشزد می‌نماید.

راه حل مشکل بالا

برای حل این معضل کافیست اندکی تحرک روزانه را وارد برنامه‌های زندگی‌تان کنید. باور کنید میزان تحرک لازم برای رفع این معضل که در حال همه‌گیری است نه آنقدر زیاد و زمان‌بر است که اختلالی در سایر برنامه‌های زندگی‌تان ایجاد کند، نه آنقدر سخت است که کسی از پس انجام دادنش برنیاید و نه آنقدر گران و دور از دسترس است که کسی باشد که نتواند سراغ آن برود، بهترین گزینه برای این تحرک و حل معضل‌های بالا یک کلمه است: پیاده‌روی

ضرورت پیاده‌روی

پیاده‌روی پرتکرارترین و جدی‌ترین توصیه پزشکان و متخصصان جهت جلوگیری یا درمان اضافه وزن است که در عین حال ارزان‌ترین و ساده‌ترین روش پیش‌رو برای حل این مشکل است. علاوه بر مشکل اضافه وزن، در پیشگیری از ابتلا به معضلاتی مانند بیماری‌های قلبی، دیابت نوع دوم، بیماری‌های تنفسی، مشکلات روحی و روانی و … کمک می‌کند. از طرفی چه کسی است که از چاق نبودن و داشتن تناسب اندام لذت نبرد؟ چه کسی است که بعد از اتمام روزمرگی‌های شغلی و تحصیلی و خانه‌داری، از اینکه نیم ساعت در فضای مناسبی مانند پارک محله قدم بزند و سری سبک کند، لذت نبرد؟ پیاده‌روی مزایای بسیار دیگری دارد که اکثریت شما هم از آن آگاهید و بیان آن‌ها خارج از حوصله این مقاله است؛ از طرفی بیان همین میزان از مزایای پیاده‌روی برای یادآوری ضرورت انجامش در طول روز کافیست.

پیشنیاز پیاده‌روی

باید به این نکته مهم اشاره کرد که: انجام پیاده‌روی روزانه مشروط به یک شرط مزایای بالا را در پی خواهد داشت و آن‌هم انجام آن در چهارچوب اصولی، صحیح و با ابزار مناسب است، در غیر این صورت حتی ممکن است نتیجه معکوس داشته و منجربه خستگی بیشتر شما شود یا به جسم‌تان آسیب‌هایی را وارد کند. همانطور که در دنیای تخصصی شده امروز هر کاری ابزار و روش مخصوص به خود را دارد، پیاده‌روی هم پیش‌نیاز و ابزار لازم و تخصصی خود را داشته و آن کفش‌ مخصوص پیاده‌روی است.

تذکر: اینکه بر کفش‌های تخصصی پیاده‌روی تاکید داریم به این دلیل است که بر وجود تفاوت بین این محصولات با کفش‌های ورزشی یا حتی کفش‌های دوندگی اشاره کنیم.

نکاتی مهم در تهیه کفش پیاده‌روی

  • تمایز کفش پیاده‌روی با کفش‌دوندگی

این دو کفش شباهت‌های زیادی با هم داشته و همین شباهت‌ها هم باعث می‌شود که برخی از افراد این دو نوع محصول متفاوت را یکی بدانند. اما با وجود شباهت‌های زیاد یک تفاوت اساسی با هم دارند که همین تفاوت، کاربرد این دو نوع کفش را از هم متمایز کرده است. برای درک این تفاوت لازم است ابتدا مکانیسم دویدن و پیاده‌روی (آرام راه رفتن) را با هم قیاس کنیم.
هنگام دویدن بعد از اینکه پا از زمین جدا شده، با کسری از ثانیه مجددا با فشار زیاد و با قسمت جلوی پا (پنجه) به زمین برخورد می‌کند در حالی که در هنگام راه رفتن و پیاده روی پاها بعد از جدا شدن از زمین با فشار کمتری اما با قسمت انتهایی پا (پاشنه) روی زمین فرود می‌آیند. خب با در نظر گرفتن همین تفاوت اگر بخواهیم محصولی را برای این کارها طراحی و تولید کنیم کدام قسمت‌ها را تقویت می‌کنیم؟ بله قسمت‌هایی که اول روی زمین فرود می‌آیند؛ همین موضوع هم تفاوت بین این دو نوع محصول ایجاد می‌کند. این تفاوت‌ها را می‌توان به شرح زیر معرفی کرد:

-زیره کفش‌های دوندگی تقریبا حالت مسطحی دارد
-در کفش‌های دوندگی قسمت جلویی کفش‌ها از ضخامت و استحکام بیشتری برخوردار است.
-در فرآیند دوندگی پاها بیشتر وارد حالت کشسانی می‌شوند، بنابراین از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردارند.
-به علت انرژی بیشتری که هنگام دویدن مصرف می‌شود و بیشتر بودن احتمال خستگی در دویدن، کفش‌های دوندگی سبک‌تر هستند.
-با توجه به این که فرآیند دوندگی پرفشارتر بوده، بنابراین زیره آن‌ها ضخیم‌ترساخته شده و معمولا حاوی کپسول‌هایی برای مقاومت بیشتر در برابر فشارها و شوک‌ها هستند.
-انعطاف این کفش‌ها در قسمت توپی پا زیاد بوده تا منجربه تسهیل حرکت رو به جلو شوند.
-کفش‌های پیاده‌روی در قسمت پاشنه ضخیم‌تر و مستحکم‌ترند تا بتوانند در برابر فشار مضاعف آن قسمت مقاومت خوبی داشته باشند.
-پاشنه کفش‌های پیاده‌روی معمولا به صورت اریب طراحی می‌شوند تا کمک مناسبی برای حفظ تعادل بدن در طی قدم‌های متوالی و زیاد باشند.
-در یک مساحت ثابت، در حالت پیاده روی بیشتر از حالت دویدن کفش‌ها زمین را لمس می‌کنند، علت این موضوع هم کوچکتر برداشتن قدم‌ها هنگام پیاده‌روی است، به همین دلیل کفش‌های پیاده‌روی مقاومت بیشتری در برابر نفوذ آب به درون کفش دارند.

  • جنس کفش پیاده‌روی

رویه کفش‌های پیاده‌روی در جنس‌های مختلفی از جمله: چرم، پارچه‌ای، جیر، مش و … ساخته و عرضه می‌شود. جنس رویه کفش پیاده‌روی را بر اساس هرکدام از موارد بالا انتخاب کنید از مزایای خاص همان مواد اولیه را بهره‌مند می‌شوید. مثلا کفش‌های پیاده‌روی چرم از کیفیت و راحتی بالایی برخوردارند و در استفاده‌های طولانی مدت و هر روز ماندگاری بالاتری نسبت به سایر جنس‌ها دارند، نسبت به سایر جنس‌ها مقاومت بیشتری در برابر نفوذ آب داشته و به سادگی تمیز می‌شوند. کفش‌های جیر و مش سبک‌تر هستند و تنفس‌پذیری بیشتری را برای پاها هنگام پیاده‌روی فراهم می‌کنند، یا کفش‌های پارچه‌ای از همه سبک‌تر بوده، انعطاف بالاتر داشته و با توجه به جنس‌شان از تنوع ظاهری بالاتری هم برخوردارند. اینکه کدام یک از جنس‌ها را انتخاب کنید به تجربیات گذشته‌ای که از کفش‌های قدیمی‌تان با این جنس‌ها داشتید و اینکه در حال حاضر اولویت شما چیست بستگی دارد؛ مثلا اگر فردی می‌خواهد کفش پیاده‌رویی بگیرد که هر روز به مدت نیم ساعت تا یک ساعت و به مدت چندین ماه یا حتی بیشتر از یک سال از این کفش استفاده کند و این کفش هم در اثر عوامل مختلفی مانند نور آفتاب و سایر موارد آسیب جدی نبیند بهتر است سراغ کفش پیاده‌روی چرمی برود.

 

  • ساق داشتن یا نداشتن کفش‌های پیاده روی

بازهم لازم است به تمایز بین ویژگی‌ها و مزایای این دو حالت و اولویت خودتان در انتخاب کفش پیاده‌روی رجوع کنید تا تصمیم بگیرید کدامیک را انتخاب کنید.
-ویژگی بارز کفش‌های پیاده روی ساق‌دار در نام آن عیان است. داشتن قسمت ساق در کفش که وظیفه آن تقویت و محافظت از مچ و ساق پا در برابر فشارهای زیاد است. اگر در پیاده‌روی‌تان وارد محیط‌هایی می‌شوید که سطح شیب‌دار داشته، یا چندان صاف و یکدست نیستند یا موانع طبیعی و غیر طبیعی زیادی در مسیرتان وجود دارد، احتمال وارد شدن فشار بالا به قسمت‌های مچ و ساق زیاد است و کفش‌های پیاده‌روی ساق‌دار می‌تواند گزینه مناسبی باشد.
-اما از سوی دیگر کفش‌ پیاده‌روی بدون ساق، به علت سبک‌تر بودن و اصطکاک کمتر کفش با مچ و ساق در حین پیاده روی کمتر فرد را خسته نموده و به علت آزاد بودن پا در حرکت کردن، کفش راحت‌تری هست. برای پیاده‌روی در سطوح صاف و هموار این کفش گزینه بهتری هستند. همچنین اگر قرار است با سرعت‌های مختلف پیاده‌روی کنید، در سرعت‌های بالا کفش‌های بدون ساق مناسب‌ترند. اگر می‌خواهید از کفش پیاده‌روی‌تان در تمام طول سال استفاده کنید کفش‌های بدون ساق گزینه‌بهتری است زیرا در تابستان پاهایتان مجبور نیست گرمای زیاد کفش‌های ساق‌دار را تحمل کند.

 

  • ویژگی‌های آناتومیک مناسب برای کفش‌های پیاده‌روی

-ساختار تنفس‌پذیر کفش: متناسب با مکانیسم بدن، همواره با بالا رفتن فعالیت، بدن افراد شروع به تعریق می‌کند. اگر این تعریق بیش از حد شود با ایجاد رطوبت زیاد درون کفش، کم‌کم اوضواع نامساعدی درون کفش شکل می‌گیرد. با توجه به استفاده هر روزه کفش‌پیاده‌روی به مرور بوی نامطبوع درون کفش و پا زیاد شده یا در صورت ازدیاد رطوبت ناشی از تعریق، ممکن است پاها تاول بزنند یا زمینه ایجاد بیماری‌های قارچی در سطح پوست ایجاد شود. پس تنفس‌پذیر بودن کفش پیاده‌روی الزامی است.
-طراحی کفی باید به گونه‌ای باشد که هم به خوبی قوس کف پا را در هنگام پیاده‌روی پوشش داده و هم فشار ناشی از راه رفتن را در تمام سطوح کف پا تقسیم کند و از متمرکز شدن فشار بر یک نقطه از پا جلوگیری کند.
-زیره ضد سایش و مقاوم: با توجه به اینکه در کفش‌های پیاده‌روی بیشتر از سایر دسته‌بندی‌های کفش راه می‌روید، لذا الزامی است که کفی‌های این کفش‌ها مقاومت خوبی در برابر سایش داشته باشد تا در طی استفاده به مدت چند هفته یا چند ماه سایید نشود و از بین نرود. بهتر است زیره این کفش‌ها اصطکاک مناسبی هم با سطح ایجاد کند تا هنگام پیاده‌روی روی سطوح صیقلی یا سطوح مرطوب لیز نخورید و در نهایت این کفش‌ها باید در برابر انتقال حرارت هم مقاوم باشد تا حرارت ناشی از اصطکاک کف زیره با زمین در طی پیاد‌روی را به درون کفش منتقل نکند.
-وزن مناسب: کفش‌های پیاده‌روی نیاز نیست به اندازه کفش‌های دوندگی سبک باشند زیرا برای پیاده‌روی قرار نیست به آن اندازه چابک باشیم، اما نباید هم به اندازه کفش‌های روزمره یا کفش‌های رسمی سنگین باشد. معمولا وزن کفش‌های پیاده‌روی بین دسته‌بندی‌های بالاست.

برچسب ها :

Aradاخبار و مقالات مرتبط

Aradنظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کفش‌های مخصوص پیاده‌روی چه کفش‌هایی هستند؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *