Aradکفش‌های مناسب برای سفر

دسته بندی: مقالات وبلاگ
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
Share

در این مقاله قرار است در مورد کفش‌های مناسب برای استفاده در مسافرت صحبت کنیم. برای این منظور ابتدا باید ویژگی‌های یک جفت کفش مناسب سفر را واکاوی کنیم و سپس در مورد اینکه چطور در سفر از کفش‌تان استفاده کنید صحبت کنیم.

 

سفرها به نیات مختلف انجام می‌شود، سفر برای انجام ماموریت‌های کاری، سفر برای تفریح و ده‌ها دلیل دیگر… اما در تمام انواع سفرها یک وجه مشترک وجود دارد، عنصری که از الزامات سفر است و به هیچ وجه نباید مغفول بماند، و آن لذت بردن از سفر است. لذت بردن از سفر به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از آن عوامل همراهان فرد است. همراه فقط به معنای انسان‌های همراه با یک فرد نیستند زیرا گاهی افراد به تنهایی سفر می‌کنند، تمام وسایل و تجهیزاتی که با فرد هستند به عنوان همراهان فرد در سفر محسوب می‌شوند، خودرویی که با آن سفر می‌کند، امکاناتی که به همراه دارد، لباس‌ها و حتی کفش… کفش یکی از همراهانی است که در اکثر زمان‌های سفر در کنار فرد است، فارغ از اینکه وی به چه نوع سفری می‌رود حتما تجربه نشستن در جاهایی با کفش و پیاده‌روی با کفش را خواهد داشت. از لحظه‌ای که از مبدا (منزل) راه می‌افتد تا اکثر لحظه‌های طول سفر که کفش همراه پاها و قدم‌های فرد است.
لحظه‌ای به این موضوع فکر کنید که این همسفر، همسفر خوبی برای‌ فرد نباشد! پاهای فرد را بزند، راحتی او را سلب کند و … حتما چنین همسفری کیفیت سفر را پایین آورده و گاهی آنقدر می‌تواند آزاردهنده شود که این همسفر بودن قطع شود و فرد در همان سفر تصمیم به تعویض همسفرش (کفش‌هایش) بگیرد.
با مطالعه این مطلب شما می‌توانید با کفش‌ مناسب جهت استفاده در مسافرت آشنا شوید و از بروز تجربه تلخ بالا برای خودتان جلوگیری نمایید.

  • راحت بودن کفش سفر متناسب با شرایط

اولین و مهم‌ترین ویژگی کفش در سفرها راحت بودن کفش‌تان است. در اکثر موارد دیگر هم ما راحت بودن کفش را به عنوان اولین اولویت معرفی نموده‌ایم اما سطح راحتی کفش‌های مناسب سفر با سطح راحتی کفش‌های دیگر متفاوت است. شما قرار است در سفر با کفش‌هایتان کارهای مختلفی انجام دهید، مثلا ممکن است بخواهید چندین دقیقه تا چند ساعت در روز رانندگی کنید، برای دیدار از اماکن مختلف، اقوام یا آشنایان، به جاهای مختلف بروید، جهت تفریح به دل طبیعت بروید و … پس باید کفش یا کفش‌هایی را انتخاب کنید که در موقعیت‌های مختلف بتواند کارایی خوب و راحتی را از خود بروز دهد. مهمترین قسمت‌هایی که در طول سفر راحتی پاها را تضمین نموده یا این راحتی را سلب می‌کند: پنجه‌ها، پاشنه‌ها و کف کفش می‌باشد. برای اینکه تشخیص دهید کفش مورد نظرتان این راحتی را برای فعالیت‌های مختلف در طول سفر تضمین می‌کند یا خیر، از تکنیک انگشت استفاده کنید.
کفش را بپوشید و انگشت دستتان را درون کفش ببرید، اگر یک انگشت با کمی فشار بین پاشنه شما و پاشنه کفش قرار بگیرد آن پاشنه بربای شما راحت می‌باشد در غیر این صورت اگر انگشت بین پاشنه پا و پاشنه کفش قرار نگیرد یا به راحتی درون آن فضا برود، پاشنه این کفش مستعد اذیت کردن پاهای شماست. همچنین با انگشت نوک کفش را فشار دهید، اگر فضایی به اندازه عرض انگشت مابین نوک انگشت و داخل کفش فاصله باشد و از نظر عرضی هم پنجه کفش انگشتان شما را فشرده نکرده باشد، در طول ساعاتی که حین سفر از این کفش استفاده می‌کنید جلوی پاهای‌تان هم اذیت نمی‌شود. کفشی با این ویژگی علاوه بر تضمین راحتی، به خوبی از سلامتی پاها هم می‌تواند مراقبت کند.
یکی دیگر از عواملی که راحتی کفش‌ها را در طول سفر ضمانت می‌کند، خشک بودن آن است. اگر سفرتان در فصلی است یا به مناطقی است که بارندگی زیادی تجربه می‌کنید، یا سراغ کفش‌های ضد آب بروید یا اگر از کفش‌های معمولی استفاده می‌کنید حتما پس از استفاده و اقامت در محل اسکانتان، کفی‌های آن را خارج کرده و کفی و درون کفش را خشک کنید، حواستان باشد تا کفش‌هایتان خشک نشده مجدد از آن استفاده نکنید. این کار علاوه بر سلب راحتی می‌تواند باعث بروز مشکلات پوستی در پاهای‌تان شود.

 

  • به همراه داشتن کفش‌هایی متناسب با موقعیت‌های مختلف

متناسب به نوع سفری که می‌روید، در طول آن سفر شما اتفاقات مختلفی را می‌توانید تجربه کنید و بر حسب همین تجارب مختلف لازم است کفش مناسب با هر شرایط را تشخیص داده و برای سفر‌تان از کفش یا کفش‌های متناسب استفاده کنید. مثلا در سفرهای کاری، بیشتر وقت‌هایی که از محل اقامت‌تان خارج می‌شوید، در واقع مشغول جلسات و دیدار‌های مختلف کاری هستید که معمولا هم نشست‌های رسمی هستند و نیاز به یک جفت کفش رسمی دارید. یا مثلا در سفرهای تفریحی و مناسبتی مانند نوروز، ترکیبی از فعالیت‌ها و موقعیت‌های مختلف اتفاق می‌افتد: مثلا شما ممکن است در سفرهای نوروزی به دیدار اقوام صمیمی خود بروید و برای این کار نیاز به یک جفت کفش کژوآل یا راحتی داشته باشید، همچنین در همین ایام به مراسمی رسمی عروسی یکی از بستگان هم دعوت باشید که برای آن نیاز به یک جفت کفش رسمی دارید یا برخی از روزها را مانند روز سیزده بدر بخواهید به همراه دوستان و اقوام به طبیعت‌گردی برود که برای این کار نیاز به کفش‌های اسپرت دارید. البته خود گردش و طبیعتی که می‌روید هم می‌تواند در انتخاب نوع کفش تفاوت ایجاد کند، مثلا کفشی که در پیاده‌روی در یک ساحل شنی نیاز دارید می‌تواند متفاوت از کفشی باشد که برای کوه‌نوردی نیاز دارید. پس برای تشخیص نوع کفش یا کفش‌های مورد نیاز در سفر حتما به نوع سفر توجه کنید.

  • پوشیدن کفش سفری با توجه به فصل سفر و اقلیم مقصد

قطعا کفش‌های مورد نیاز شما با توجه به فصل سفر یا حتی مقاصد مختلفی که اقلیم‌های متنوع دارند، متفاوت است. مثلا دو مسافر در اسفند ماه را در نظر بگیرید که مقصد یکی خوزستان است و مقصد دیگری اردبیل… احتمالا کفش مورد نیاز یکی صندل است جهت خنک‌تر شدن پاها و ممانعت از تعریق پا و کفش مورد نیاز دیگری یک نیم‌بوت برای جلوگیری از ورود باران و برف به درون کفش است.

 

  • تهیه و استفاده کردن کفش چند روز یا چند هفته قبل از سفر

سعی کنید تهیه کفش‌تان را به یکی دو روز قبل از سفرتان موکول نکنید. فارغ از اینکه جنس کفش سفری‌تان چه چیزی باشد، همیشه کفش‌های تازه خریداری شده و نو سفت‌تر از کفش‌هایی هستند که چند باری مورد استفاده قرار گرفته‌اند؛ گاهی اوقات این سفتی تا حدی است که منجربه زده شدن پا توسط کفش، تاول زدن و زخم شدن پا هم می‌شود. بهتر است کفش‌تان را چند روز یا چند هفته قبل از رفتن به مسافرت بخرید و از آن استفاده کنید تا در طول سفر با اذیت شدن پاهای‌تان لذت سفر را برای شما خراب نکند. البته راهکار بهتر این است که زحمت نرم کردن کفش‌ها را به جای پاهای‌تان به ابزارهای جانبی و دم دستی بدهید. مثلا می‌توانید بالشتک‌های پلاستیکی یا توپ‌های ایجاد شده توسط جورابتان را درون کفش قرار دهید تا بایجاد فشار به بدنه‌ی کفش آن‌ها را جهت استفاده راحت آماده کند. در صورتی که می‌خواهید بهترین تاثیر را روی آمادگی بدنه کفش بگذارید می‌توانید از قالب‌های چوبی آماده برای کفش استفاده کنید. در این صورت مطمئن می‌شوید که علاوه بر نرم شدن کفش‌های‌تان ساختار کفش هم همواره ثابت و استاندارد حفظ می‌شود.

 

  • برای مسافرت‌هایی که در آن‌ها زیاد راه می‌رویم

-هنگام مسافرت، برای رفت و آمدهایی که نیاز به راه رفتن کم دارند به راحتی می‌توانید از کفش‌های راحتی و کالج‌ها استفاده کنید، چرا که به راحتی پوشیده شده یا از پا خراج می‌شوند و در استفاده‌ها یا پیاده‌روی‌های کوتاه مدت راحتی پا را هم تامین می‌کنند. اما گزینه اول و عالی‌ترین گزینه برای راه رفتن زیاد در طول سفر نیستند. اگر برای سفرتان پیاده‌روی زیاد را برنامه‌ریزی کرده‌اید بهتر است سراغ کفش‌های مستحکم‌تری بروید تا بتواند کاملا به پاهای شما بچسبد و پاهایتان را پوشش دهد. به همین منظور بهتر است برای مناطق معتدل یا سردسیر کفش‌های بنددار را انتخاب کنید چرا که کفش‌های کاملا تخت و راحتی بعد در پیاده‌روی‌های طولانی شما را خسته می‌کنند و تحت شرایطی حتی ممکن است سبب آسیب‌دیدگی پاها و کمرتان شوند.
-از طرفی برای سفر به مناطق گرمسیر حتی در مناطق ساحلی هم بهتر است به جای استفاده از دمپایی (خصوصا دمپایی لاانگشتی) از صندل‌های تسمه و سگک‌دار را که امکان تنظیم اندازه کفش را دارند انتخاب کنید. دمپایی‌ها در ایستادن‌های طولانی مدت به علت کاملا تخت بودن و عدم انحنا در ساختار کفی آن‌ها می‌تواند به پاها آسیب بزند، این محصولات همچنین طی راه رفتن به علت جدا شدن از کف پا و ضربه زدن‌های مکرر به پاشنه و کف‌پا، آسیب‌زا خواهند بود.
-با توجه به اینکه پیاده‌روی زیاد در برنامه سفرتان هست، مطبوع بودن تهویه کفش‌ها هم موضوع مهمی است که باید به آن توجه کافی شود.

 

  • تعویض کفش‌ها در موقعیت‌های مختلف سفر

با توجه به اینکه در طول روز موقعیت‌های مختلفی را در سفر تجربه می‌کنید بهتر است هم برای لذت بردن از موقعیت‌های مختلف، هم جلوگیری از آسیب‌دیدن خود، ساعت‌های متوالی از یک کفش استفاده نکنید و با تغییر وضعیت و موقعیت‌تان کفش‌هایتان را هم تعویض کنید. اگر هم در تمام طول سفرتان در یک موقعیت قرار دارید و شرایط‌تان تغییری نمی‌کند که به تعویض کفش نیاز داشته باشید، در این صورت اگر هم قرار است از یک کفش ثابت برای طولانی مدت استفاده کنید، مطمئن شوید در پتانسیل کفش‌تان، بازدهی کافی و مناسب جهت استفاده برای مدت زمان طولانی وجود دارد.

  • کفش‌های سبک برای سفر

یکی از ویژگی‌های الزامی کفش‌های مسافرتی، سبک بودن آن‌هاست. چه قرار باشد زیاد در سفرتان راه بروید، زیاد رانندگی کنید یا حتی فقط لازم باشد زیاد پاهای‌تان در کفش باشد؛ در هر صورت سبک بودن کفش مانع از خستگی و کلافه شدن شما در سفر می‌شود.

  • استفاده از پودر ضد تعریق و جوراب مناسب

قرار است در سفر یا طی راه رفتن یا هنگام جابه‌جایی با خودرو، مدت طولانی کفش پاهای‌تان باشد، در این شرایط احتمال تعریق و بو گرفتن پاهایاتان زیاد می‌شود. برای اجتناب از این موقعیت‌ها می‌توانید پودرهای ضد تعریق پا را با قیمتی کم از داروخانه‌ها تهیه کنید، همچنین سعی کنید از جوراب‌های مناسبی استفاده کنید که رطوبت پاها را در خود نگه ندارد و موجب بو گرفتن کفش و پاهای شما نشود.

  • رنگ کفش سفر، در صورت استفاده از یک کفش

در صورتی که به هر دلیلی تصمیم به استفاده از یک کفش برای تمام سفر داشتید، سعی کنید رنگ کفشتان را رنگی خنثی انتخاب کنید تا بتوانید آن را با تعداد زیادی از لباس‌های‌تان ست کنید.

کلام آخر: هنگام انتخاب کفش برای سفرتان، تمام موارد بالا را به خوبی در نظر داشته و بررسی کنید، توجه کنید که حین سفر اگر مشکلی برای پاهای‌تان به وجود بیاید، می‌تواند شما را سر جای‌تان متوقف نموده و از انجام همه فعالیت‌ها بازدارد. پس با انتخاب یک جفت کفش مناسب از بروز این اتفاقات پیشگیری کنید.

 

شما می‌توانید با ارسال این مطلب در شبکه‌های اجتماعی از طریق نوار بالای صفحه، به سایر دوستان خود، آن‌ها را هم در انتخاب کفش‌های مناسب برای سفر کمک نمایید.

برچسب ها :

Aradاخبار و مقالات مرتبط

Aradنظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کفش‌های مناسب برای سفر”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *