تمیز-کردن-کفش-چرم

Aradبهترین روش تمیز کردن کفش چرم

دسته بندی: مقالات وبلاگ
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
Share

در این مقاله می خواهیم در مورد تمیز کردن کفش‌های چرم صحبت کنیم. به همین منظور تمام روش های نظافت، لکه زدایی و تمیز کردن کفش‌های چرم را متناسب با نوع طراحی کفش ها شرح می دهیم و برای اینکه ضمن تمیز کردن کفش های چرم به آن ها آسیبی وارد نشود نکاتی را بیان می کنیم. در این مقاله از بیان روش های سخت و دور از دسترس پرهیز کرده و با ساده ترین مواد دم دستی تان نظافت کفش چرم را به شما آموزش می دهیم.

 

کفش جز وسایلیست که بخاطر ماهیتش در روز با اجسام و سطوح متفاوتی در تماس بوده و با سرعت بیشتری نسبت به سایر پوشیدنی‌ها کثیف و آلوده می‌شود و به طبع بیشتر از سایر البسه نیازمند تمیز کردن می‌باشد. حتما شما هم این اصل را می‌پذیرید که هرچقدر یک وسیله با ارزشتر باشد، برای نگه داری و مراقبت از آن باید بیشتر وسواس به خرج داد و انرژی بیشتری گذاشت تا خدایی نکرده با آسیب دیدن، خسارات سنگینی را برای ما به بار نیاورد. در میان انواع کفش‌ها هم، کفش‌های چرم طبیعی با اختلاف زیاد، باکیفیت‌ترین و ارزشمندترین مدل کفش‌ها هستند. به جرات می‌توان گفت یکی از بزرگترین چالش‌ها برای صاحبان کفش‌ چرم طبیعی موضوع نظافت آن است و شاید برای شمایی که در حال مطالعه این مطلب هستید هم این تصور ایجاد شود که حتما تمیز کردن کفش چرم کار بسیار هزینه بر و البته طاقت فرساییست! اما به شما قول می‌دهیم با ده دقیقه وقت گذاشتن و مطالعه آموزش‌های زیر بتوانید به راحتی و با روش های بسیار کم هزینه هم از پس تمیز کردن کفش چرم خودتان بربیایید و آن را همیشه مانند اوایل خریدتان زیبا نگه دارید.

  • تشخیص پیشنیاز هر اقدامی است

همیشه قبل از تجویز، لازم است تشخیص دهیم. در اینجا مهم است که تشخیص دهیم نوع کفش چرمتان چیست؟ آیا کفش چرم شما دباغی  و پرداخت شده و پرز آن گرفته شده است یا مانند کفش‌های جیر و نبوک پرزدار است؟ جز کفش‌های چرم با رنگ معمولی است یا ظاهر بسیار براقی مانند کفش‌های ورنی دارد؟

اینکه کفش شما پرداخته شده است یا خیر را از طرق زیر به سادگی می‌توانید متوجه شوید:
1- پرسش از فروشنده کفشتان در هنگام خرید
2- رجوع به قسمت اطلاعات کفش روی جعبه کفش یا داخل زبانه کفش

پاسختان به هرکدام از سوالات بالا که بله باشد، می‌توانید از روش‌ها و ابزارهای خاص تمیز کردن آن کفش که در پایین بیان می‌شود استفاده کنید و کفشی تمیز و زیبا داشته باشید.

برس-تمیز-کردن-کفش-چرم

  • برای تمیز کردن کفش‌ چرم پرداخت شده

اگر نوع کثیفی و آلودگی کفش محدود به نشستن گرد و غبار روی کفش بود یا نهایتا مقداری خاک در مجاورت رطوبت قرار گرفت و لکه گلی روی کفش شما ایجاد کرد: شما می‌توانید با رجوع به فروشگاه‌های معتبر، تهیه و استفاده از فرچه‌ها و برس‌های نرمی که مخصوص تمیز کردن کفش چرم طراحی شده‌اند، مقدار زیادی از آن آلودگی را از بین ببرید. برای اینکار کافیست برس‌ها را در جهات مختلف و به نرمی روی سطح آلوده کفش بکشید.  اگر فرآیند برس کشیدن کفش را با ملایمت پیش نبرید ممکن است منجربه خراش یا پوسته شدن سطح چرم آن شود.

تذکر: در صورت تهیه و استفاده از برس‌ها و فرچه‌های نا مناسب و بی کیفیت، علاوه بر اینکه تمیز کردن کفش چرم تان ناقص و بی کیفیت می‌شود بلکه ممکن است سطح چرمی کفشتان هم آسیب ببیند. لذا همواره از لوازم با کیفیت استفاده نمایید.

بعد از فرچه کشیدن و رفع قسمت زیادی از آلودگی، برای لکه گیری سراغ یک دستمال خشک و تمیز بروید وه به آرامی با کشیدن آن روی کفش چرم سعی کنید لکه زدایی کنید. در صورت باقی ماندن لکه‌ها، برای لکه‌گیری عمیق‌تر، زمان استفاده از دستمال مرطوب و تمیز فرا می‌رسد. رطوبت موجود در دستمال را با چلاندن آن به حداقل برسانید و قسمت نرم و مرطوب دستمال را به آرامی روی لکه ها بکشید تا بکلی لکه‌ها محو شوند.

خشک-کردن-کفش-چرم-با-دستمال

در انتهای فرآیند تمیز کردن کفش چرم، باید رطوبت موجود روی کفش را از بین ببرید تا این رطوبت جذب بافت چرم نشود و کفش خشک شده و قابل استفاده شود. برای این کار از قرار دادن کفش چرم در معرض مستقیم آفتاب دوری کنید، کفش چرم مرطوب را نزدیک وسایل گرمایشی مانند: بخاری، شوفاژ، دمای سشوار و شعله‌های آتش قرار ندهید. این هم نشینی‌ها به بافت طبیعی چرم آسیب زده و حتی گاهی رنگ آن را هم دسخوش تغییرات می‌کند. برای خشک کردن بعد از تمیز کردن کفش چرم، کافیست کفش را در فضایی با دمای اتاق برای مدتی به حال خود رها کنید تا به طور طبیعی خشک شود، همین!

پس از خشک شدن در واقع تمیزکردن کفش چرم اتمام یافته، اما یک مرحله ضروری هم بعد از این فرآیند باید صورت بگیرد تا زیبا‌سازی کفش ناقص نماند: استفاده از واکس و پولیش‌های مخصوص کفشتان.

در تمیز کردن کفش چرم، اگر کفش بندی بود، قبل از این مرحله بند آن را در بیاورید و آن‌ها را جداگانه  با محلول‌های شوینده بشویید و خشک کنید تا هم، بندها تمیز شوند و هم در هنگام واکس زدن به کفش، بندها رنگی و کثیف نشوند.

 برای این کار هم می‌توانید با یک برس نرم دیگر، یا یک تکه پارچه لطیف مقداری واکس متناسب با جنس و رنگ کفشتان را بردارید و به صورت دایره‌ای روی سطح کفش بمالید، پس از گذشت اندک زمانی و نفوذ واکس به بافت چرم، می‌توانید با یک پارچه خشک و نرم روی کفش را بمالید تا همه‌جا یکدست و متوازن براق شود. برای رضایت خاطر بیشتر می‌توانید از براق‌کننده های کرمی استفاده کنید.

اگر واکس متناسب با کفشتان در دسترستان نیست و فورا نیاز به براق کردن کفشتان برای حضور در یک مراسم را دارید می‌توانید یا از روغن زیتون استفاده کنید یا با ترکیب آب و مقدار کمی جوش شیرین یک محلول براق کننده چرم بسازید و با آغشته کردن این محلول به یک پارچه نرم آن را نمدار کرده و با ملایمت روی کفشتان بکشید و سپس با یک پارچه تمیز و خشک، نم را از روی سطح کفشتان بگیرید.

اما برای تمیز کردن کفش چرم روش‌های دیگری هم وجود دارد که متناسب با انواع مختلف لکه‌ها کاربردی است، مثلا:

  • برای تمیز کردن لکه‌های ریز و سفیدک‌های سطحی

هرگاه از این لکه ها دیدید برای تمیز کردن کفش چرم تان می‌توانید سراغ ایجاد محلول سرکه سفید و آب بروید. این محصول را با حجم برابری از آب و سرکه ایجاد کرده و یک دستمال تمیز و نرم را به آن آغشته نموده و در انتها با مالیدن روی کفش، سفیدک‌ها را از بین ببرید.

تذکر: پارچه را حتما روی تمام سطح کفش بکشید، اگر پارچه فقط روی نقاط لکه دار کشیده شود خود سبب بروز لکه‌های جدید نسبت به سایر سطوح کفش که با پارچه مالیده نشده‌اند می‌شود.

تمیز-کردن-کفش-چرم-با-آب-و-صابون

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • برای از بین بردن کثیفی‌ها از روی کفش

برای از بین بردن لکه کثیفی‌ها، کافی است از محلول آب و صابون بهره ببرید. برس نرم یا دستمال تمیزی بردارید به کف این محلول آغشته‌اش کنید و با ملایمت برای تمیز کردن کفش چرم روی تمام قسمت‌های آن بکشید و بعد از زدودن کثیفی‌ها با کشیدن یک پارچه تمیز و نرم دیگر آن را خشک کنید. در انتها اجازه دهید در فضای اتاق کاملا خشک شود؛ بعد از آن استفاده کرده و زیر نور خورشید قرارش دهید.

  • برای زدودن لکه‌های روغنی و چربی

اگر تا به حال گرفتار این معضل شده باشید می‌دانید که چقدر این لکه‌ها به چشم آمده و کفش را زشت می‌کنند. با توجه به ماهیت آب‌گریزی مولکول‌های چربی، برای این مشکل نمی‌توانید از محلول‌های ترکیب شده با آب استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما استفاده از پودر تالک یا پودر بچه است زیرا این پودر به خوبی مولکول‌های چربی را در خود حل کرده و از روی سطوح می‌زداید. برای تمیز کردن کفش چرم در این شرایط کافیست ابتدا با یک دستمال نخی لطیف ، در حد امکان رطوبت لکه‌های چربی را به حداقل رسانید. مراقب باشید خودتان باعث ایجاد لکه‌های بیشتر نشوید! لکه‌های چربی در صورت مالش بیش از حد پارچه امکان پراکندگی و سرایت به سایر نقاط را دارند. بعد از رطوبت‌زدایی از سطح چربی‌ها، حال مقداری از پودر بچه را روی لکه‌های چربی ریخته و بگذارید چند ساعت باقی بماند تا چربی ها را جذب خود کند. بعد از چند ساعت پودرها را از روی کفش ریخته و باقی مانده لکه‌ها را می‌توانید با کشیدن پارچه ای خشک از بین برده و فرآیند تمیز کردن کفش چرم را تکمیل کنید. در این شرایط به جای پودر بچه می‌توانید از پودر نشاسته ذرت هم که خاصیت جذب چربی دارد استفاده نمایید. تفاوت این دو در مدت زمان اثربخشی آن‌هاست. پودر بچه 2الی 3 ساعت و پودر نشاسته ذرت 7الی 8 ساعت.

تمیز-کردن-کفش-با-موز

  • برای کثیفی‌ها و جرم‌های کوچک باقی مانده روی سطح کفش

برای تمیز کردن کفش چرم از این مدل کثیفی‌ها، می‌توان از میوه همیشه در دسترس موز استفاده کرد. البته نه خود میوه، پوستش مناسب زدودن کثیفی‌هاست. بعد از میل کردن میل پوست آن را دور نیندازید. پوست موز در ترکیبات خود مواد پاک کننده دارد. قسمت داخلی پوست موز را روی تمام قسمت‌های کفش چرم، خصوصا قسمت‌هایی که جرم‌های کثیف دارند بکشید، سپس با یک پارچه تمیز و نرم روی کفش را دستمال بکشید و بگذارید تا کفش در مجاورت هوا خشک شود… کفش تمیزتان آماده استفاده است.

  • برای وقتی که کفش ظاهرش کدر شده و طراوت اولیه را ندارد

یک ماده طبیعی وجود دارد که هم رفع کننده آلودگی بالاست هم رخی براق و زیبا به کفشتان می‌بخشد. روغن زیتون! با این ماده هم می‌توانید به تمیز کردن کفش چرم تان بپردازید هم در مواقعی به عنوان جایگزین واکس از آن استفاده کنید. فقط باید چند قطره از روغن را روی سطح بی منفذ کفش‌تان بریزید و سپس با پارچه‌ای تمیز و نرم آن را به سراسر کفش، به صورت یکدست آغشته کنید. و بعد از خشک شدن رطوبت آن می‌توانید از آن استفاده کنید.

  • برای کفش‌های ورنی:

تمیز کردن کفش چرم و درخشان‌تر کردن در این مدل کفش‌های چرم همواره باهمند. برای این منظور شما می‌توانید به ترتیب آسانی دسترسی ابتدا با محلول آب و صابون و یک پارچه نرم به مقصودتان برسید، سپس می‌توانید با آغشته کردن یک عدد گوش‌پاکن یا مقدار کمی پنبه به سفیدکننده یا وازلین این کار را انجام دهید. البته اگر به روغن معدنی نیز دسترسی داشتید می‌توانید یک پارچه را به چهار قطره از این روغن آغشته نموده و به کفش‌تان بمالید تا در نهایت از میزان درخشش کفشتان به وجد بیایید.

 

تمیز-کردن-کفش-چرم-ورنی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • به نظرتان تمیز کردن داخل کفش هم اهمیت دارد یا خیر؟!

اگر فکر می‌کنید چون داخل کفش دیده نمی‌شود پس لزومی ندارد به تمیز کردن آن بپردازیم سخت در اشتباهید! زیرا همه چیز ظاهر نیست. تمیز کرد کفش چرم در قسمت‌های داخلی مانع از بروز مشکلاتی چون بو گرفتن کفش، فعال شدن میکروب‌ها و باکتری‌های مضر و جولان دادن قارچ در قسمت‌های پایینی پای شما می‌شود. پس به هیچ وجه از آن غافل نشوید. برای تمیز کردن داخل کفش چرم می‌توانید یک دستمال تمیز را به چند قطره آب و آمونیاک آغشته نموده، سپس داخل کفش را با آن دستمال بکشید و بگذارید تا در دمای اتاق خشک شود. در انتها می‌توانید برای از بین بردن باکتری‌ها و بوی بد نیز جوش شیرین را دخل کفش‌ها ریخته و خوب کفشتان را تکان بدهید. بعد از دوازده ساعت می‌توانید کفشتان را خالی کنید و ضد عفونی شده و آماده استفاده تحویل بگیرید.

  • توصیه آخر

در حد توان بعد از هر بار استفاده از کفش چرم‌تان همان اندک آلودگی و کثیفی که روی آن نشسته را بزدایید تا مانع از کدری ناشی از ماندن آلودگی روی کفشتان شوید. در این صورت هم تمیز کردن کفش چرم برایتان آسان‌تر است هم زیبایی و درخشندگی کفشتان بیشتر حفظ می‌شود.

شما می‌توانید با استفاده از نوار بالای صفحه (اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی) این مطلب را برای کمک به آن دسته از دوستانتان که به تمیزی کفش چرمشان اهمیت می‌دهند بفرستید.

ضمنا اگر شما هم روش‌های دیگری را امتحان نموده اید که در این مطلب روش تمیز کردن کفش چرمتان را ندید در قسمت نظرات آن را بیان کنید تا دیگران هم از آن استفاده کنند.

برچسب ها :

Aradاخبار و مقالات مرتبط

Aradنظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “بهترین روش تمیز کردن کفش چرم”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *