نیم بوت چرم زمستانی

Aradنکاتی که دانستن آن‌ها در هنگام خرید کفش‌های زمستانی الزامی است

دسته بندی: مقالات وبلاگ
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
Share

در این مقاله قرار است در مورد خرید کفش های زمستانی صحبت کنیم. در ابتدا در مورد ضرورت تهیه کفش های مخصوص زمستان صحبت می کنیم و سپس به معرفی و توضیحات دقیق و مفصل عواملی میپردازیم که در خرید یک جفت کفش مناسب زمستانی  موثر است. این عوامل در واقع به عوامل محیطی، شرایط بدنی خود شما و ویژگی های کفشی که میخواهید انتخاب کنید برمی گردد و شناخت آن ها در خرید کفش زمستانی ضروری است.

 

این یکی از پر رنگ‌ترین خاطرات همه ماست، که از قدیم تا به حال هر وقت به اوایل زمستان میرسیم، سراغ چمدان‌های لباس‌هایمان رفته و لباس‌های گرم و زمستانی‌مان را برای استفاده آماده می‌کنیم، یا به فراخور نیاز سراغ تهیه و خرید پوشاکی نظیر کاپشن، بارانی، بافت، کلاه، شال و … می رویم. خلاصه برای هر یک از اعضای بدنمان  رخت زمستانه تهیه می‌کنیم، اما آیا این اتفاق باری پاهای‌مان هم می‌افتد؟ به راستی چند درصد از مردم تهیه و استفاده از کفشی مناسب زمستان را مهم می‌دانند؟ تجربیات نشان می‌دهد این دسته اندک‌اند. اما اگر شما جز این دسته هستید یا تا به حال نسبت به ضرورت داشتن کفش زمستانی غافل بودید و حالا نیت تهیه کفش زمستانی دارید، هرگز این مطلب را از دست ندهید؛ در این مقاله می‌خواهیم شما را با ضرورت تهیه کفش زمستانی و یک راهنمای اطلاعاتی جامع برای تهیه آن آشنا کنیم تا مناسب‌ترین کفش زمستانی را برای خودتان تهیه کنید.

 ابتدا بهتر است تکلیف یک موضوع را با خود روشن کنید: چرا کفش زمستانی؟

کفش‌ها کاربردهای متفاوتی دارند و جهت اهداف متفاوتی تهیه می‌شوند، گاهی برخی از کفش‌ها برای ورزش، برخی برای استفاده در یک مراسم خاص، برخی جهت زیبایی استایلشان، برخی جهت محافظت از پاها و…. گاهی برخی از کفش‌ها نیز به طور همزمان برای چند هدف باهم انتخاب می‌شوند: مثل کفش زمستانی، که هم جنبه محافظت از پا را داشته و هم جنبه ظاهری به خود می‌گیرد. اما باید بدانید که در میان این اهداف محافظت از پا اولویت بالاتری دارد. همچنین در میان انواع کفش‌های مختلفی که متناسب با فصول مختلف سال هستند وظیفه محافظت از پا در کفش زمستانی پررنگ‌تر از سایر محصولات می‌باشد زیرا در زمستان علاوه بر سایر تهدیدات محیطی سرما و رطوبت هم وجود دارد که می‌تواند سلامت شما را تهدید کند.

ضمنا کفش‌های زمستانی شامل مدل‌ها و جنس‌های مختلفی از کفش مانند کفش‌های چرمی، کفش‌های روزمره و راحتی، کتانی‌های چرم، بوت، نیم‌بوت، چکمه و … می‌شوند که متناسب با سلیقه افراد و کاربردشان قابل استفاده‌اند.

در هنگام انتخاب کفش زمستانی به سه دسته از عوامل باید دقت نمایید:

اول: عوامل محیطی و شرایط استفاده از کفش

دوم: ویژگی‌ها و شرایط بدنی خودتان

سوم: ویژگی‌های کفش

 

1- عوامل محیطی و شرایط استفاده از کفش:

  • شرایط اقلیمی محل استفاده از کفش:

یک پارامتر بسیار مهم در تعیین اینکه چجور کفش زمستانی بخرید شرایط اقلیمی محل زندگیتان و شرایط مسیر رفت‌و‌آمدتان است.

– آیا در محیط‌های پر باران مثل استان‌های شمالی کشور زندگی می‌کنید؟ پس به یک کفش زمستانی ضد آب نیاز دارید.

-آیا در محیط‌های کوهستانی و پر بارش مثل استان‌های آذربایجان و شهرهای برف‌خیز زندگی می‌کنید؟ به یک جفت کفش زمستانی مقاوم در برابر رطوبت و سرخوردن و با قابلیت بالا در حفظ گرمای درون کفش نیاز دارید.

-آیا در محیط‌های کم بارش و نیمه خشک مانند تهران زندگی ‌می‌کنید؟ می‌توانید از اکثر کفش‌های زمستانی و حتی کفش‌های روزمره زمستانی هم استفاده نمایید.

-آیا در محیط‌های خشک و کم‌بارش مانند استان‌های کویری و جنوبی کشور زندگی‌ ‌می‌کنید؟ شاید داشتن یک کفش زمستانی که صرفا پا‌های‌تان را از سرمای هوا محفوظ بدارد کافی باشد و نیاز به هزینه زیاد نداشته باشید. اما به هر حال در هر مکانی که باشید داشتن یک جفت کفش زمستانی برای زمانی که هوا سرد می‌شود ضروری بنظر می‌رسد.

  • نوع استفاده شما از کفش زمستانی

به این موضوع دقت داشته باشید که قرار است با کفش‌هایتان در زمستان چه کارهایی بکنید.

-اگر استفاده زیادی از کفش‌هایتان دارید؛ مثلا به دانشگاه، مدرسه، محیط کار می‌روید بهتر است کفشی راحتی با پتانسیل کاراریی بالا که توانمندی خوبی هم در حفظ گرما دارند مدنظر داشته باشید.

-اگر اهل پیاده روی و گشت‌گذار و بیرون رفتن باشید حواستان به مقاومت کفشتان در برابر رطوبت باشد.

-اما اگر فقط برای مواقع خاصی مانند خرید یا مهمانی بیرون می‌روید خیلی نیاز به حساسیت در ویژگی‌های زمستانی کفش ندارید.

 

  • تیپ و استایل شما

به نوع تیپ‌های که بیشتر سراغشان میروید توجه داشته باشید و براساس آن‌ها کفش زمستانی تان را ست کنید. مثلا کفش‌های چرمی یا بوت‌ها و نیم‌بوت‌ها در انواع کفش‌های زمستانی با اکثر تیپ‌های ظاهری قابل ست شدن هستند.

2- شرایط خاص آناتومیک و سوابق سلامتی خودتان

برخی از مشکلات جز متداول‌ترین معظلات فیزیکی و آناتومیکی هستند که به طور مستقیم انتخاب نوع کفش را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند:

  • صافی کف پا یا انحنای بیش از حد:

همانطور که می‌دانید در کف‌پای انسان‌ها انحنایی وجود دارد که وظیفه‌اش مدیریت فشارهای وارد  شده بر پا، کمک به قدم برداشتن آسان‌تر و جلوگیری از آسیب‌دیدن ستون فقرات و سایر اندام‌های درگیر در قدم زدن است. اما استثنا در همه وجود دارد. در برخی افراد این انحنا وقوس بیش از حد عادی است و در بعضی افراد به کل وجود ندارد و کف پاهایشان صاف است. این گونه افراد ضمن شناسایی ویژگی های پاهای‌شان باید از کفش‌های که کفی متناسب با آن‌ها را دارند استفاده کنند.

  • آسیب دیدگی تاندون و رباط و شکستگی در استخوان‌های تحتانی پا:

اگر در قسمت‌های پایینی پای‌تان قبلا دچار شکستگی شده‌اید حتما از کفش‌های زمستانی گرم استفاده کنید تا در اثر سرما دیدن استخوان‌های آسیب دیده درد نکشید. کفش‌های چرمی مناسب زمستان و کفش‌های نبوک گزینه‌های مناسبی برای شما هستند.

 

  • پنجه‌های بزرگتر یا کوچکتر از استاندارد:

پنجه بعضی افراد بزرگتر از حد انتظار یا جمع‌وجور تر از حد استاندارد بوده و این افراد مجبورند از کفش‌های با پنجه‌ها ساختار متفاوتی نسبت به سایرین استفاده کنند.

  • تعریق بیش ازحد:

اگر جز افرادی هستید که در نواحی کف دست یا کف‌پایتان بیش از حد نرمال عرق می‌کنید، گرما ممکن است این شرایط را تشدید کند، زیرا در انتخاب کفش زمستانه احتیاط کنید. بهتر است از کفشی استفاده کنید که قابلیت تنفس‌پذیری داشته باشد تا شرایط تعریق شما حاد‌تر نشود.

  • رویه بلند پا:

برخی دیگر از افراد هم قسمت بالایی پاهایشان ارتفاع بیشتری نسبت به حد استاندارد دارد که این افراد را در هنگام استفاده از کفش‌های عادی دچار درد در قسمت بالایی پاف تورم رویه پا و حس خفگی می‌کند. اگر جز این دسته هم هستید می‌توانید با پیدا کردن محصول مناسبتان سراغ کفش‌های با رویه بلندتر یا بدون رویه بروید.

3- ویژگی‌های کفش مورد نظر:

  • رویه کفش:

از مهمترین ویژگی‌هایی که رویه کفش زمستانی شما باید داشت باشد می‌توان به سه مورد زیر اشاره کرد.

اول عایق خوبی در برابر انتقال گرما باشد تا سبب شود گرما را درون خود حفظ کند و پا گرم بماند. برای این منظور هم بوت‌ها و نیم‌بوت‌ها هم کفش‌های چرمی و پلاستیکی و نبوک و جیر مناسبند.

دوم مقاومت خوب در برابر رطوبت است که باعث می‌شود در شرایط بارانی و برفی پاهای‌تان خیس نشود. بنابراین بوت‌های چرمی و پلاستیکی گزینه‌های مناسبی می‌توانند باشند. اگر این مقاومت کم باشد احتمال خیس شدن پای شما در شرایط بارندگی زیاد بوده و سردی ناشی از این خیسی از طریق پا به کل بدن انتقال یافته و سبب سرماخوردگی، دردهای مفصلی یا عوارض دیگر می‌شود.

تذکر:دراین شرایط بهتر است از جیرها و نبوک‌ها استفاده نشود. گرچه برخی کفش‌های جیر و نبوک خاصیت مقاومت در برابر نفوذ آب را دارند اما بعد از مدتی این خاصیت را ازدست می‌دهند و باید این  شرایط را مجدد برای این کفش‌ها احیا کرد.

 

سوم: جنس رویه باید مقاوم بوده تا در اثر تماس با رطوبت شکل و ساختار اولیه‌اش بهم نریزد و از طرفی رویه نباید خشک باشد تا در تماس با سرما شکننده نشود. بنابراین بهتر است برای کفش‌ چرم زمستانی از کفش چرم طبیعی استفاده کنید.

  • درون کفش:

جنس درون کفش‌هم در کیفیت عملکرد و راحتی محصول بسیار حائز اهمیت است چرا که به طور مستقیم با پای شما در ارتباط است و لازم است از بهترین مواد اولیه تهیه شده باشد. مثلا کفش هایی که آستر درونی‌شان از چرم طبیعی است، بهترین سازگاری را با پوست پا داشته، پا را گرم نگه می‌دارند و مانع از بروز التهابات و قارچ و تاول روی پا می‌شوند.

  • زیره کفش:

زیره کفش زمستانی هم از این جهت که با توجه به نوع و جنسش می‌تواند مانع از لیز خوردن در زمان بارندگی یا یخبندان معابر شود یا برعکس باعث لیز خوردن و آسیب دیدن شود پارامتری مهم در انتخاب کفش زمستانی است. مثلا کفش‌های با زیره ترمو مقامت خوبی در برابر لیز خوردن ایفا می‌کنند. همچنین صاف یا آج دار بودن زیره کفش نیز در ممانعت از لیز خوردن نقشی حیاتی را ایفا می‌کند.

  • پاشنه کفش:

در مورد پاشنه کفش، زیبایی با کارایی و راحتی رابطه عکس دارد. هر چه پاشنه بلند‌تر بوت و نیم‌بوت زیبا تر اما راحتی شما کمتر می‌شود . احتمال عدم تعادل و سرخوردنتان بالاتر می‌رود. برای محصولات و کفش زمستانی سعی کنید حداکثر ارتفاع پاشنه را تا دو الی سه سانتیمتر نگه دارید.

 

  • بند، سگک، زیپ، کش، چسب یا کفش‌های بدون عامل تنظیم اندازه:

انتخاب بوت نیم بوت یا کفش زمستانی بند‌دار یا سگک‌دار معقولانه‌تر است. زیرا ممکن است بعضی از روزها هوا به شدت سرد شود، شما نیاز داشته باشید که از جورابی ضخیم استفاده کنید که برای این امر نیاز به تنظیم اندازه کفش دارید اما در کفش‌های بدون بند و سگک امکان تنظیم اندازه کفش نیست.

همچنین در کفش‌های چسبی و زیپی ممکن است در اثر تماس با رطوبت چسب و زیپ آسیب ببینند و نتوانید به راحتی از کفش استفاده کنید.

  • اندازه کفش:

اندازه و ارتفاع کفش زمستانی متناسب با نوع کفش متفاوت است. مثلا در چکمه‌ها و بوت‌ها اندازه محصولات بزرگتر بوده و ارتفاع کفش‌ها هم بلند‌تر هستند به طوری که تا قسمت‌های بالایی ساق را پوشش می‌دهند، اما در نیم‌بوت‌ها ارتفاع و اندازه محصول بین کفش‌ها و بوت‌ها هستند و معمولا تا چند سانت بالاتر از مچ‌ها را پوشش می‌دهند. بوت‌ها مناسب استفاده در روزهای پر بارش و برفی سنگین بوده و اما توان بالایی برای پیاده روی ندارند، برعکس نیم بوت‌تعادل را راحتر حفظ کرده و مناسب پیاده روی در بارندگی‌های خفیف‌تر هستند

تذکر: هنگام انتخاب بوت‌ها تست کنید که آیا دمپای شلوار شما وارد بوت بشود تا در هنگام بارندگی از خیس شدنشان جلوگیری نماید.

همچنین در قسمت اندازه حواستان باشد که در قالب پنجه‌های بوت‌ها با هم متفاوت است، در برخی پنجه‌ها اندکی باریکتر و در برخی اندکی وسیع‌تر است، از روی ظاهر بیرونی محصول در مورد اندازه قضاوت نکنید. مجموعا در انتخاب کفش زمستانی حواستان باشد نه کفش آنقدر تنگ باشد که پاهایتان را بزند نه انقدر گشاد باشد که لق بزند

  • جنس، خواص وعملکرد کفش:

قبلتر گفتیم که کفش‌ زمستانی بر اساس جنس می‌توانند ماهیت‌های مختلفی داشته باشند اما یکی از بهترین جنس‌های موجود در بازار برای کفش زمستانی: چکمه‌ها، کفش‌ها، بوت‌ها و نیم بوت‌های چرم طبیعی هستند، البته کفش‌ها و نیم‌بوت‌های نبوک را هم می‌توان در رتبه بعدی انتخاب قرار داد، با این تفاوت که جنس نبوک و مخمل برای زمان بارندگی گزینه خوبی نیستند. همانطور که گفته شد اولویت را برای انتخاب کفش زمستانی باید محافظت از پا در برابر عوامل محیطی من جمله سرما در نظر گرفت و در مرحله بعد راحتی پاهایتان درون کفش، که در میان جنس‌های مختلف بازهم این چرم است که کیفیت عملکردی بالایی در هوای سرد داشته، انعطاف خود را حفظ کرده، هموراه پا درون آن راحت است، خشک نشده و نمی‌شکند و به خوبی عایق گرما می‌باشد.

گرچه کفش‌، بوت و نیم‌بوت‌های زمستانی در ظاهر دارای نمونه‌های بسیار زیبا و فاخری هستند و می‌توانند رضایت شما را جلب کنند، اما به این نکته توجه کنید که هنگام انتخاب کفش‌زمستانی اولویتتان عملکرد و بازدهی کفش باشد تا ظاهر؛ زیرا این کارایی و بازدهی کفش است که به طور مستقیم با سلامتی پا و بدن شما در تماس است. مثلا اینکه کفش‌تان شما را گرم نگه‌دارد، پاهایتان خشک باقی بماند و لیز نخورید خیلی مهم‌تر از داشتن کفشی زیباست که انواع آسیب‌ها را به شما برساند.

  • وزن کفش:

معمولا محصولات زمستانی را به ترتیب وزن می‌توان به این شرح مرتب کرد: بوت، نیم‌بوت، کفش

توجه به وزن محصول هم در انتخاب کفش زمستانی عنصر مهمی است. مثلا اگر قرار است شما از محصولتان برای کاربردهای روزمره استفاده کنید حتما باید یک محصول سبک وزن بگیرید، زیرا خیلی از کارها را مثلا با یک بوت سنگین نمی‌توان انجام داد و به سرعت شما را خسته می‌کند. البته بوت‌های سبک وزن‌تر هم وجود دارند که نیازبه جست‌و‌جوی شما دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • رنگ کفش:

رنگ کفش زمستانی از سه جهت حائز اهمیت است که با توجه به جمیع جهات بهتر است تیره انتخاب شود:

اول اینکه: به استایلتان توجه کنید، اگر قرار است یک جفت کفش زمستانی داشته باشید و از آن برای شرایط مختلف مانند: بیرون رفتن، مهمانی، دانشگاه و اداره و… استفاده کنید بهتر است سراغ رنگ‌های خنثی و تیره بروید تا بیشترین میزان ست‌پذیری را بین سایر انواع کفش‌ها داشته باشد.

دوم اینکه: در زمستان شما با بارندگی باران و برف و یخ‌های موجود در سطح معابر و گاها گل‌ولای موجود در خیابان‌ها مواجه می‌شوید، پس میزان آلودگی بیشتر از سایر فصول است، و این آلودگی‌ها در تماس با رنگ‌های تیره‌تر و خنثی نسبت به رنگ‌های روشن، خودشان را کمتر نشان می‌دهند؛ در واقع رنگ‌های تیره کثیفی کفش را کمتر نمایان می‌کنند.

سوم اینکه: هوای زمستان سرد است و استفاده از گرمای حاصل از تابش نور خورشید را باید غنیمت شمرد؛ همانطور که می‌دانید رنگ‌های مختلف، قدرت‌های متفاوتی در جذب نور و گرما دارند که هرچه طیف رنگ‌ها تیره‌تر شود قدرت جذب نور و گرما هم بیشتر می‌شود.

چند نکته کلی و کاربردی هنگام خرید کفش زمستانی

  • سعی کنید یک سایز بزرگتر خرید کنید: هم جنس برخی از کفش‌ زمستانی مانند چرم و لاتکس نسبت به سرما اندکی واکنش نشان داده و منقبض می‌شود هم ممکن است شما در سرمای زمستان به سراغ جوراب‌های ضخیم پشمی و حوله‌ای بروید که در این صورت بهتر است فضای مناسبی برای این موارد وجود داشته باشد تا مانع از فشار وارد شدن به پاهایتان شود.
  • سعی کنید بعد از شروع شدن فصل زمستان کفش زمستانی خریداری کنید. پیک فروش این محصولات از اواسط پاییز تا اوایل زمستان است که طبیعتا بخاطر تقاضای بالا قیمت‌ها هم در آن برهه اندکی بالاتر است.
  • مزایای و معایب را باهم در نظر بگیرید و خرید کنید: مثلا در بوت‌ها و نیم‌بوت‌های خزدار، نقاط قوت این محصولات زیبایی آن‌ها و تا مدتی پوشش دور پا با خز و گرمای مطبوع است اما به عنوان نقاط ضعفشان خوب است بدانید پس از مدتی استفاده و تماس رطوبت با خزها، خود خزها سبب انتقال رطوبت به درون بوت و نیم‌بوت می‌شوند.

 

 شما می‌توانید مجموعه‌ای از محصولات و کفش‌های زمستانی مجموعه آراد را با کلیک بر اینجا ببنید.

برچسب ها :

Aradمحصولات پیشنهادی

Aradاخبار و مقالات مرتبط

Aradنظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نکاتی که دانستن آن‌ها در هنگام خرید کفش‌های زمستانی الزامی است”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *