Aradچگونه کفش خوب بخریم؟ (راهنمای عملی خرید موفق کفش)

دسته بندی: مقالات وبلاگ
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
Share

در این مقاله قرار است در مورد راه و روش های تجربه شده ای که نتایج مثبتشان اثبات شده و نکات ضروری برای اینکه با موفقیت یک کفش را بخرید با شما صحبت کنیم. برای اینکار ابتدا لازم است شما را با نیازهایتان آشنا کنیم و بعد از آن شما را با موارد و نکاتی مختلفی که هنگام خرید باید رعایت کنید تا نتیجه خریدتان موفقیت آمیز شود آشنا کنیم. خواندن این مقاله برای خرید هر گونه کفش لازم و ضروریست.

 

همه ما این تجربه تلخ اما آموزنده را داشته‌ایم: که به علت نامناسب بودن اطلاعات، خریدمان مطابق انتظار پیش نرفته و محصول خریداری شده بعد از اندک مدتی کارایی برای این آموزش لازم است تا شما را با نیازهایتان آشنا کنیم و بعد از آن ترفندها و نکاتی را که ش را برایمان از دست داده و برخلاف انتظار نتیجه آن خرید برای ما چیزی جز زیان نداشته است.

پس مهم ترین پیش نیاز خرید اطلاعات کافی و مناسب است

اگر حس بد پشیمانی بعد از خرید یک کفش نامناسب را دوست ندارید، اگر نمی‌خواهید اندکی پس از خرید کفشتان مجبور به خرید مجدد شوید، و در انتها  به دنبال یک خرید موفق و مناسب هستید حتما این مقاله را مطالعه فرمایید.

  • نیازتان را بشناسید

قبل از هر چیز لازم است تکلیفتان را با خودتان مشخص کنید: محصولی که به دنبال خرید آن هستید در چه شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ شما به دنبال کفشی برای فصول گرم سال هستید؟ کفشی برای فصول سرد یا کفش چرم برای تمام طول سال؟ کفشی برای مهمانی و مجالس یا کفش چرم برای استفاده روزمره؟ کفش راحتی یا رسمی؟ و…

تا به طور مشخص ندانید کفش تان را برای چه نیازی می‌خرید رعایت تمام نکات زیر نیز کارساز نمی باشد، پس قبل از هرچیزی نیاز سنجی نمایید

  • چرم شناس باشید:

انواع  مختلفی از کفش‌های چرم وجود دارد که برای رسیدن به محصول مورد نیازتان لازم است آن‌ها را شناخته و متناسب با ویژگی‌هایشان برای برطرف نمون نیازتان اقدام نمایید.
مثلا چرم‌های طبیعی (چرم‌های گرفته شده از سطح پوست حیواناتی مانند گاو و گوسفند و بز و…) و چرم مصنوعی(چرم های مشتق شده از مواد غیر طبیعی)
یا چرم‌ها بر اساس نوع پرداخت و دباغی آن‌ها: که به چرم‌های پرداخت شده (اکثر کفش های چرم) و چرم‌های پرداخت نشده مثل کفش جیر و نبوک تقسیم بندی می‌شود.

چرم کامل یا چرم پرداخت‌شده به لحاظ آماری بیشترین حجم کفش‌های چرم را تشکیل داده و از آن‌ها به عنوان با کیفیت‌ترین نوع کفش‌های چرم یاد می‌کنند. این کفش‌ها سطحی دانه دانه یا دارای عوارض و خطوطی نامتقارن دارند که باعث زیبایی سطح کفش‌ها می‌شود. این کفش‌ها با توجه به جنس و نوع پرداخت شدنشان بیشترین طول عمر را در میان انواع کفش‌های چرم داشته و ماندگارترینند. چرم هرچه طبیعی‌تر باشد کمتر بوی مواد شیمیایی از آن ساتع شده، کمتر چین و چرک بر آن وارد شده و شکل و ظاهر آن طبیعی تر بنظر می‌رسد.
در صورتی که ظاهر این کفش ها بیش از حد صیقلی و شفاف باشد مصنوعی بودن چرم آن محتمل است لذا طبیعی یا مصنوعی بودن چرم کفش‌ها را می‌توانید در هنگام خرید از فروشگاه‌های معتبر از فروشنده جویا شوید یا از طریق خواندن ویژگی‌های کفش چرم که داخل کفش نوشته شده یا زیر زبانه کفش وجود دارد ببینید

برای تشخیص دقیق طبیعی یا مصنوعی بودن کفش چرمی این مقاله را با کلیک بر اینجا مطالعه بفرمایید

کفش‌ها نبوک ظاهری مخمل گون داشته و توسط لایه‌های داخلی‌تر پوست حیوان ایجاد می‌شود.این کفش نسبت به سایر چرم ها ظرافت بیشتری داشته و البته نگهداری و مراقبت از آن نیز حساس تر است.

برای آشنایی با مراقبت از چرم‌های نبوک این مقاله را با کلیک بر اینجا مطالعه فرمایید.

کفش‌های جیر هم ظاهری شبیه به کفش‌های نبوک داشته و منبع ایجادش مانند نبوک قسمت‌های زیرین پوست جانور بوده، البته نبوک معمولا از پوست گاو تهیه شده اما جیر از پوست گوساله یا بز مشتق می‌شود و ماندگاریش نسبت به نبوک کمتر است.

چرم‌های کرومی هم جز اعضای اخیر صنعت کفش هستند که از چرمهای نه چندان مرغوب گاوی مشتق شده ویک لایه چاپ کرومی هم روی چرم قرار میگیرد پس اکثر کفش‌های چرمی چاپدار کرومی هستند.

نوع دیگری کفش چرم وجود دارد که سطحی پرز دار دارند و محصول لایه لایه شدن پوست گاو هستند.این کفش‌ها از چچرم اشبالت هستند و مزیت آن‌ها در تنوع رنگی بالای آن‌هاست.

نوعی چرم کم دوام دیگر وجو دارد که منشا گاوی داشته و روی سطح آن با یک لایه لاکی  پوشش داده می‌شود و ظاهری بسیار براق به خود می‌گیرد که آن را با نام ورنی در بازار می‌شناسند و مصارف خاص رسمی دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بعد از شناخت نیاز و تشخیص نوع کفش‌ مورد نیازتان، حال باید موارد زیر را در مورد کفش انتخابی در نظر بگیرید:

 

  • راحتی اصل اول است:

هنگام خرید کفش چرم حواستان باشد صرف مجذوب زیبایی آن نشوید، از زیبایی مهمتر راحتی کفش است. بسیاری با غفلت از راحتی کفش و توجه صرف به زیبایی کفش بعد از مدت کوتاهی از خرید کفششان پشیمان می‌شوند.کفشی مناسب بوده ک در آن راحت باشید، نه برای پایتان تنگ باشد نه گشاد؛ کفش‌های تنگ با ایجاد فشار زیاد بر پاهای شما باعث ایجاد اختلا در خونرسانی پا می‌شود یا ردی از فشار را روی پای شما باقی گذاشته یا حتی گاهی منجربه زخم شدن پاهای شما می‌شود و گشاد بودن کفش باعث می‌شود تا پاییتان درون کفش لق زده و در ابتدا نتوانید درست و راحت راه بروید، همچنین در اثر سایش پا به اطراف کفش گاهی منجربه تاول زدن پا هم می‌شود؛ پس حتما کفشی انتخاب کنید که پایتان در آن احساس راحتی داشته باشد.

دقت کنید توقعات غیرمنطقی در مورد جا باز کردن کفش ها منجربه خریدن کفش گشاد نشود؛ ظرفیت کشسانی بافت چرم محدود است. مناسب‌ترین فضا برای انگشتان پا در جلوی کفش فضایی حدود یک سانتیمتر است تا هنگام پیاده‌روی فشاری روی پا حس نشود.

 

  • سایز درستی انتخاب کنید:

آیا می‌دانستید سایز پاها همیشه یکسان نیست؟ سایز پاها متناسب با فرد، تغییرات سن، جابه‌جایی وزن و شرایطی مانند بارداری دچار تغییر می‌شود پس همواره سایز به روز پایتان را مشخص کنید، بعد از این موضوع باید بدانید شماره‌های روی کفش‌ها با توجه به تنوع قالب‌های اندازه ای آن‌ها متفاوت هستند پس فارغ از اطمینان کردن به شماره کفش قبلیتان، در هنگام خرید حتما کفش جدید را بپوشید و با آن راه بروید. ضمنا هر دولنگه کفش جدید را بپوشید زیرا در برخی افراد سایز پاها با هم اندکی متفاوت است و معیار انتخاب کفش پای بزرگتر است.

بهترین زمان برای اطمینان بخش بودن انتخاب سایز مناسب بعد از ظهر خرید کردن است، زیرا بعدازظهر ها پای شما بیشترین تورم خود را داشته و مناسبترین سایزتان مشخص می‌شود.

 

  • قسمت‌های مختلف یک کفش مناسب:

 

  • رویه مناسب

مناسب‌ترین رویه در بین رویه‌های چرمی، رویه طبیعی از جنس گاو است که بخاطر بافت مستحکم آن مقاومت خوبی در برابر عوامل محیطی داشته و طول عمر خوبی را برای کفش تضمین می‌کند. این موضوع را تست کنید که کفش‌های چرم طبیعی علی رغم بافت مستحکم‌شان سطحی منعطف داشته باشند تا این انعطاف هنگام پیاده‌روی باعث راحتی پاهایتان شود.  از طبیعی بودن چرم رویه کفشتان مطمئن شوید زیرا رویه های چرم طبیعی بخاطر منافذ طبیعی باعث حفظ  تنفس‌پذیری کفش شده و در نهایت مانع از عرق کردن و بو گرفتن پا می‌شود.

 

  • آستر داخلی کفش

هنگام خرید دقت نمایید آستر داخلی کفشتان هم چرم طبیعی مثلا از جنس چرم گوسفندی یا بزی باشد، چرا که بیشترین سازگاری را با لطافت پوست پا داشته، کمترین میزان رنگ را به پای شما پس می‌دهد و مانع از رشد عوامل میکروبی و قارچی روی پوست شما شود.

 

  • قسمت جلوی کفش

 اصطلاحا جعبه پنجه قالب‌های متفاوتی دارد که بین قالب‌های تخت و مربعی تا قالب‌های نوک‌تیز در نوسان است. بهترین حالت این قسمت، نه قالب مربعی و نه نوک تیز ‌است، قالب گرد است به گونه‌ای که برای پا فضای مناسبی وجود داشته باشد تا انگشان از شدت تنگی روی هم فشرده نشوند و از میزان گشادی جعبه پنجه در برابر ضربات بی‌محافظ نباشند. این قالب باعث می‌شود تا انگشتان پا فضای مناسب و راحتی برای فعالیت داشته باشد و از بروز عوارضی چون میخچه و…. جلوگیری کند.

 

  • پاشنه مناسب

    پاشنه نقش بسزایی در سلامت زانو، کمر و ستون فقرات دارد؛ پس اگر به پاشنه برای جبران کمبود قدتان نگاه می‌کنید، باید حساسیت‌های زیادی را مد نظر قرار دهید:
    پاشنه های بلند مناسب استفاده روزمره و طولانی‌مدت نیستند زیرا فشار بالایی را به کمر و ستون فقرات وارد می‌کنند، جالب آنکه بی‌پاشنه بودن کفش هم به اندازه بلند بودن پاشنه‌ها آسیب‌زاست. بهترین سایز پاشنه‌ها بین یک تا سه‌ونیم سانتیمتر است.

 

  • کفی مناسب:

کفی‌ کفشی مناسب استه که با استحکام بالا توانیی زیادی در جذب ضربه و جلوگیری از انتقال آن به پای فرد داشته باشد.

به این فکت علمی دقت نمایید: نیروی انعکاسی که از زمین به کف‌پا و از آن به بدن فرد منتقل می‌شود هنگام پیاده روی دو برابر و هنگام دویدن تا ده برابر وزن بدن افراد می‌شود.با توجه به این موضوع نقش کفی را در انتخاب یک کفش مناسب در نظر بگیرید.

 

علاوه بر استحکام، کفی باید متناسب با قوس کف پای فرد هم باشد تا از دردهای کمر جلوگیری نماید، سبک بوده ضخامت مناسبی داشته و انعطاف بالایی داشته باشد.

همچنین کفی کفش‌ها باید موقت بوده تا در صورتی که کفی فعلی آسیب دید یا نیاز به تغییر سایز جزیی کفش بود بتوان کفی را تعویض کرد یا برداشت. کفی های موقت این امکان را می‌دهد تا زمانی اگر نیاز به کفی طبی داشتید آن ها را با هم تعویض کنید، وقتی کفی فعلی رطوبتی جذب کرد با تغییر کفی می‌توانید رطوبت را از بین ببرید و مانع از ایجاد بیماری های پوستی شوید.

  • زیره کفش:

زیره ای مناسب است که بتواند فشار ناشی از وزن فرد را به خوبی کاهش داده و مقاومت خوبی در برابر ساییدگی یا نفوذ رطوبت از خودش نشان دهد.

در قسمت نظرات تجربیات موفق و ناموفق خودتان از خرید کفش‌های چرم با ما در میان بگذارید.

شما می‌توانید این مقاله را از طریق  قسمت اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی برای دوستانتان که می‌خواهند کفش چرم بخرند بفرستید تا بتوانند خرید موفقی را با کمک شما رقم بزنند.

برچسب ها :

Aradاخبار و مقالات مرتبط

Aradنظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “چگونه کفش خوب بخریم؟ (راهنمای عملی خرید موفق کفش)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *