Aradنحوه صحیح تمیز کردن کفش‌های نبوک

دسته بندی: مقالات وبلاگ
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
Share

در این مقاله قرار است در مورد روش های صحیح و تخصصی تمیز کردن کفش های چرم  نبوک صحبت کنیم. برای اینکار لازم است شما ابزارهای تخصصی نظافت کفش چرم نبوک را بشناسید و از این ابزارها در کنار ترفندهای ارزانی که گفته می شود برای رسیدن به مقصودتان استفاده کنید. هرکدام از این روش های تمیز کردن متناسب با شرایط متفاوتی است که برای کفش های شما پیش می آید.

 

در مقاله های قبلی در مورد تفاوت تمیز کردن کفش‌های چرمی دباغی شده با کفش‌های چرمی پرزدار صحبت کردیم. در کفش‌های پرداخت نشده هم راجع به نحوه تمیز کردن کفش چرم جیر به فراخور بحث شد، حال وقت آن است که با توجه به تفاوت جنس کفش‌های نبوک با کفش‌های جیر، با بحث در مورد ابزارها و روش‌های پاک کردن کفش‌های نبوک، انواع روش‌های تمیز کردن کفش‌های چرمی پرزدار را تکمیل کنیم.

نبوک هم مانند جیر جز آن دسته از چرم‌های گاوی بوده که طی سمباده خوردن به صورت پرز گونه درمی‌آید و ظاهری بسیار زیبا پیدا می‌کند. نبوک ضمن این شباهت‌ ماهیتی با جیر، تفاوت‌های قابل توجهی هم با آن دارد: مثلا نبوک از قسمت‌های پشتی پوست مشتق شده و جیر از قسمت‌های جلویی پوست گاو، نبوک علی‌رغم ضخیم‌تر و محکم‌تر بودن، در مقابل آلودگی حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر بوده و به سرعت کثیف می‌شود، لذا الزامی‌ست که طی فواصل زمانی مشخص و نزدیک و به وسیله برس‌های مخصوص خودشان به نظافت این کفش‌ها برسیم.

 

روش‌های متفاوت تمیز کردن کفش نبوک با توجه به شرایط مختلف:

 

  • برای زدودن لکه‌های براق و سطحی

در این شرایط کافیست یک برس کفش نبوک را با ملایمت و به یک سمت روی کفش بکشید تا لکه محو شود. جنس پرزهای نبوک طوریست که بعد از مراحل تمیز کاری بصورت فشرده به یک سمت جمع می‌شود؛ برای برگرداندن پرزها به حالت اولیه (برجسته) باید برس را به صورت منظم ودایره‌ای روی پرزها بکشید. حواستان باشد که برس را برای مدت طولانی روی یک منطقه نکشید تا به پرزها آسیبی وارد نشود.

 

پر-کردن-کفش-نبوک-با-کاغذ
  • آلودگی و لکه‌های زیاد

زمانی که کفش شما بیش از حد کثیف شده، ممکن است برس نبوک به تنهایی پاسخگوی محوکردن آلودگی‌ها نباشد؛ در این شرایط یک پارچه تمیز مکمل خوبی برای نظافت کفش شماست. در این روش ابتدا داخل کفش را با کاغذهایی بدون نوشته پرکنید تا هنگام دستمال کشیدن حالت ابتدایی خود را از دست ندهد.

برای محو نمودن لکه‌های زیاد می‌توان از دستمال‌های مرطوب هم استفاده نمود با این پیش‌شرط که بر خلاف کفش جیر نباید دستمال را به تمام نقاط کفش بمالید، فقط باید روی لکه‌ها کشیده شوند

 

  • محو کردن گرد و خاک

بعد از پیاده‌روی در محیطی که گردوغبار زیادی داشته و منجربه خاکی شدن کفش نبوک شما شده است، کافیست قبل از پاکسازی و لکه گیری یک شب کفش را در فضای آزاد قرار دهید تا در معرض جریان هوا قرار گیرد. سپس اسپری مخصوص چرم‌های نبوک را روی کفش استفاده نموده و سپس با یک پارچه تمیز آن قسمت را پاک نمایید، حال باید مدتی فرصت دهید تا سطح نبوک از رطوبت اسپری خشک شود؛ بعد از آن می‌توانید به وسیله یک مسواک پرزهای کفش را برجسته کنید

توجه نمایید چون در اثر رطوبت پرزها به هم می‌چسبند و فاصله آنها خیلی به هم نزدیک می‌شود، در اینجا مسواک به علت ریز بودن پرزهایش راحت‌تر از برس می‌تواند پرزها را به حالت اول بازگرداند.

برای زدودن گرد و خاک از سوهان ناخن هم می‌توانید استفاده نمایید: سوهان را در دست گرفته، در یک جهت و با ملایمت زیاد روی پرزها بکشید تا گرد و خاک را محو کند، بعد از اینکار می‌توان با فرچه پرزها را به حالت ابتدایی برگرداند. توجه نمایید استفاده زیاد و نادرست از این روش می‌تواند به بافت چرم شما آسیب برساند.

مسواک-نبوک
  • لکه‌گیری با مسواک

مسواک علاوه بر بازگردانی پرزها به حالت اولیه قابلیت لکه‌گیری از کفش‌ها را هم دارد.کمی محلول آب و صابون درست نموده، فرچه مسواک را داخل آن زده و تا حد ممکن رطوبت فرچه مسواک را بگیرید، حال فرچه مسواک را روی آلودگی‌ها بکشید تا محو شوند؛ بعد از اتمام این مراحل کفش را در فضای اتاق قرار دهید تا رطوبتش خشک شود

 

  • جوهری شدن کفش نبوک

در صورتی که روی کفش نبوک شما جوهر ریخته است، معطل نکنید! قبل از اینکه جوهر به بافت چرم نفوذ کند و لکه‌اش روی کفش تثبیت شود دست به کار شوید؛ ابتدا با استفاده از یک پارچه تمیز و خشک تا حد امکان جوهر را از سطح کفش بردارید و بعد از آن برای لکه‌گیری نهایی از پاک کننده مخصوص جوهر روی چرم استفاده نمایید. بعد از لکه‌گیری، پرزهای سطح کفش را با استفاده از سشوار خشک نموده و با یک برس به آن‌ها حالت می‌دهیم.

 

  • با آدامس کفش‌تان را پاک کنید!!

بله، آدامس! اگر خارج از خانه  یا در محلی بودید که به برس و واکس و پارچه دسترسی نداشتید و از بد اتفاق در موقعیتی حساس مانند یک قرار رسمی قرار گرفتید و تمیز بودن کفش نبوکتان حیاتی بود، نگران نباشید، راه حل در دهان شماست!! آدامس جویده شده خاصیت کشسانی و چسبندگی بالایی پیدا می‌کند و همین خاصیت می‌تواند در جذب آلودگی ها و لکه‌های روی نبوکتان در شرایط اضطراری کمک فراوانی کند.دقت کنید که آدامس را به آرامی روی کفشتان بکشید تا به خود کفش نچسبد.

 

  • پاکنِ مداد، غلط‌های کفش شما را پاک می‌کند!

مداد پاکن‌ها روی کفش نبوک همان تاثیری را در لکه‌زدایی دارند که روی کفش جیر داشته‌اند. همانند کفش‌های جیر کافیست مداد پاکن را به آرامی روی لکه‌های آلودگی به صورت رفت و برگشتی و به آرامی بکشید تا لکه‌‌ها محو شوند. در انتها چرک‌های باقی مانده از پاکن را با دست به کنار بزنید.

 

پاک-کردن-کفش-نبوک-با-صابون
  • صابون زین اسب

این صابون را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم سوارکاری تهیه کنید. با استفاده از یک پارچه نم‌دار، مقداری از صابون زین را به روی چرم بمالید. در حین این‌که به آرامی روی کفش را دستمال می‌کشید، آن را به کف صابون آغشته کنید. سپس کف صابون را پاک کنید. کفش را در جایی بگذارید تا کاملاً خشک شود

 

  • محو کردن لکه‌های سرسخت

در کفش نبوک هم مانند جیر می‌توان از محلول قوی آب و سرکه سفید (یک پیمانه سرکه + سه  پیمانه آب) برای از بین بردن لکه‌های سخت و عمیق استفاده نمود.نقطه قوت این روش پاک کنندگی قوی این محلول است که تقریبا هر لکه ای را محو می‌کند و نقطه ظعفش بوی سرکه ای است که ممکن است تا یکی دو روز بعد با کفش شما همراه باشد.

 

اسپری-نبوک
  • پیشگیری بهتر از درمان(لکه‌گیری) است..!!

شما می‌توانید با تهیه اسپری‌های ضد رطوبت برای کفش‌های نبوک از فروشگاه‌های معتبر کفش و استفاده صحیح از آن، احتمال آلوده شدن و جذب لکه‌های ناشی از رطوبت را در کفش‌های خود کاهش دهید: ابتدا درون کفش را با کاغهای بدون نوشته پرکنید تا در صورت نفوذ اسپری رطوبت جذب کاغذها شود نه کف کفشتان، اسپری را در فاصله 30 سانتی‌متری کفش نگه داشته و روی تمام کفشتان اعمال کنید.  به مدت 2 الی 3 ساعت در فضای اتاق و با اجتناب از گرمای بخاری یا آفتاب مستقیم به روکش اسپری اول اجازه تثبیت و خشک شدن دهید، سپس می‌توانید  دوم ماده ضد آب را روی کفشتان اسپری کنید و مقاومت کفش را در برابر نفوذ آب تاحد مناسبی بالا بیاورید. اینبار به مدت یک شب فرصت استراحت و تثبیت لایه دوم اسپری ضد آب را به کفش تان بدهید. حال کفش شما با مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب و لکه جذب کردن در خدمت شماست.

 

شما میتوانید در قسمت نظرات اگر سوال و ابهامی در مورد تمیز کردن کفش‌های نبوک دارید بپرسید تا کارشناسان ما پاسخگو باشند، همچنین می‌توانید تجربیات خودتان را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب ها :

Aradاخبار و مقالات مرتبط

Aradنظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نحوه صحیح تمیز کردن کفش‌های نبوک”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *