Aradنکاتی که قبل و هنگام و بعد از خرید کفش باید بدانید

دسته بندی: مقالات وبلاگ
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
Share

در این مقاله قرار است در مورد اطلاعاتی که لازم است از قبل از خرید کفش تا بعد از خرید و هنگام استفاده از کفش بدانید را به صورت یکجا بیان کنیم تا بتوانید یک جفت کفش مناسب بخرید و با حداکثر کارایی از آن استفاده کنید. اگر قرار است به زودی کفش بخرید یا می‌خواهید اصول تهیه و استفاده از یک کفش را بدانید، کافیست در ادامه مطالب با ما همراه باشید.
فرآیند خرید و استفاده مناسب از یک کفش استاندارد و عالی از مرحله‌ی تصمیم‌گیری شروع می‌شود. از آنجایی که شما به این نتیجه می‌رسید که باید کفش مناسبی داشته باشید. برای اینکار ما اطلاعات لازم در هر سه مرحله حیاتی برای داشتن یک کفش مناسب را در حد امکان در این مقاله با شما به اشتراک خواهیم گذاشت:

اطلاعات لازم قبل از خرید کفش

  • نیاز سنجی کنید

با خود کمی فکر کنید و ببینید دقیقا به چه کفشی نیاز دارید. برای اینکار سوالات زیر را از خود بپرسید این‌ها می‌تواند تا حد زیادی کمک‌تان کند تا نیاز خود را به درستی تشخیص دهید.
-به یک یا چند جفت کفش نیاز دارید؟
-در چه شرایطی (موقعیت‌های مختلف، مکان‌های مختلف و زمان‌های مختلف) قرار است از کفش استفاده کنید؟ مجلسی، روزمره و …
-چه جنسی از کفش‌ها را برای خود مد نظر دارید؟ چرم، پارچه، پلاستیک و…
-چه مدل کفشی را برای استفاده مد نظر دارید؟ کلاسیک، اسپرت، کالج و ….
-چه رنگی را برای کفش مورد استفاده‌تان مد نظر دارید؟
-چه بازه قیمتی را برای تهیه کفش در نظر دارید؟
-برای چه مدتی می‌خواهید از کفش استفاده کنید؟ (طول عمر کفش چقدر باشد؟)
-و در انتها اگر برند خاصی مد نظرتان است ببینید آیا پاسخ سوالات بالا را در آن برند پیدا می‌کنید؟

  • اطلاعاتتان را در مورد پاهایتان تکمیل کنید

-سایز پا: سایز پاها را به درستی و با روش‌های مشخص شده تعیین کنید. راه‌های بسیاری برای تعیین سایز پا وجود دارد. اگر نیت خرید اینترنتی دارید می‌توانید با کلیک بر اینجا از این راهنما برای تعیین سایز پاهایتان کمک بگیرید اما اگر می‌خواهید حضوری خرید کنید بهترین راه پوشیدن کفش است تا به تطابق سایز کفش و پاهای‌تان پی ببرید.

تذکر: بر اساس سایز کفش‌های قبلی تعیین سایز نکنید، این کار دو مشکل دارد: اول اینکه ممکن است سایز پاهایتان تحت شرایطی مانند تغییر سن، تغییر وزن، آسیب‌ها و … تغییر کرده باشد. دوم اینکه سایز و قالب هر برندی با برندهای دیگر متفات است و یک شماره ثابت مانند سایز 40 در کفش‌های دو برند لزوما هم اندازه هم نیستند.

-فرم پا: فرم پای افراد بر اساس ابعاد پنجه، ابعاد پاشنه، ابعاد سینه (قسمت رویی) پا، نوع قوس پا، ابعاد و نوع قرارگیری انگشتان پا متفاوت است. برای پیدا کردن کفش مناسب پاهای‌تان علاوه بر سایز باید فرم پاهای‌تان را هم به درستی تشخیص دهید. زیرا بسیار اتفاق افتاده که به لحاظ سایزی کفش برای فرد مناسب بوده اما قالب کفش منطبق با فرم پاها نبوده و موجب آسیب دیدگی فرد شده است. برای تشخیص فرم مناسب کفش در نظر بگیرید پنجه‌تان معمولی است یا بزرگ (ابعاد پنجه نشان دهنده عرض پای فرد است) ، پاشنه‌تان بزرگ است یا معمولی؟ رویه پاهایتان نرمال است یا زیادی بالا رفته؟ قوس کف پاهایتان عادیست؟ یا قوس کف پای زیاد دارید؟ یا از طرف دیگر در اثر قوس کف پای کم، کف پای صاف دارید؟ و در انتها به نحوه قرارگیری انگشتانتان توجه کنید: جز کسانی هستید که انگشت شست‌شان بزرگتر از سایر انگشتان بوده و سایر انگشتان به طور متوالی کوچک و کوچک‌تر می‌شود؟ یا جز افرادی هستید که انگشتان میانی‌شان بزرگتر از سایر انگشت‌هاست؟ یا جز افرادی هستید که اندازه وابعاد تمام انگشتانتان با هم مساویست؟ اکثر این پاها نیازمند کفش‌هایی با قالب‌های متفاوت است.

-شرایط خاص: اگر پاهایتان آسیب‌دیده، نقصانی در ساختار استخوان‌های پا دارید، اضافه وزن شدید دارید، بیماری‌هایی مانند دیابت دارید، کف پای صاف دارید، یا خانم باردار هستید، شما نیاز به استفاده از کفش‌های طبی و خاصی دارید که قبل از آن حتما باید از یک پزشک متخصص مشورت بگیرید سپس اقدام به تهیه کفش کنید. مثلا کفش‌های دوران بارداری بهتر است تخت و نرم باشند تا مانع از وارد شدن فشار به پا و پشت شما شوند، همچنین در این دوران معمولا پای خانم‌ها بین نیم تا یک نمره تغییر سایز خواهد داد.

نکاتی که هنگام خرید لازم است به آن‌ها توجه کنید

  • از فروشگاه معتبر کفش بخرید

گاهی برخی از افراد چندان اهمیتی به اعتبار فروشگاه کفش نمی‌دهند، چون معتقدند قرار نیست محصول بسیار گران یا حساسی بخریم، خب این هم نگرشی است که البته انتهای آن در بسیاری از اوقات عدم رضایت نهایی آن فرد نهفته است، اما اگر شما به دنبال تهیه کفشی اصل از یک برند خوب با ضمانت کیفیت بالا هستید، اگر برایتان اهمیت دارد که آن فروشگاه در قبال محصولاتش متعهد باشد و خدمات پس از فروشی برای شما در نظر گرفته باشد یا بتوانید بعد از خرید از سرویس‌های تعمیراتی با گارانتی استفاده کنید توصیه می‌کنیم حتما سراغ فروشگاه‌های معتبر و قابل اعتماد بروید، خصوصا اگر قرار نیست به صورت حضوری فروشنده را ببینید و می‌خواهید اینترنتی خرید کنید.

  • وزن کفش را در نظر بگیرید

کفشی با وزن مناسب انتخاب کنید. اگر وزن یک کفش زیاد باشد به سرعت در پیاده‌روی‌ها یا هنگامی که در اداره، کلاس یا هر جایی که کفش پای‌تان است خسته‌ و کلافه‌تان می‌کند.

  • از راحت بودن کفش اطمینان حاصل کنید

راحت بودن کفش تا حد زیادی به سایز آن بستگی دارد و باید اطمینان حاصل کنید که سایز کفش برایتان مناسب است. اگر کفش برایتان به صورت طولی کوچک بوده یا به صورت عرضی تنگ باشد قطعا این کفش در ابتدا راحتی و آرامش شما را سلب می‌کند و بعد از مدتی با تخریب قالب استخوانی پای شما، آسیب‌های جدیی را به شما وارد می‌کند، لذا هنگام تهیه کفش حتما کفش انتخابی را پوشیده و مقداری با آن درون فروشگاه و روی سرامیک‌ها و سطوح سفت فروشگاه قدم بزنید تا متوجه شوید در آن راحت هستید یا خیر؟ توجه نکنید که عده‌ای در فروشگاه تاکید دارند که جا باز می‌کند و همین را ببرید! اکثر کفش‌ها این‌گونه‌اند که اگر روز اول برای‌تان راحت نباشند تا روز آخر عمرشان هم برای شما راحت نخواهند شد. همچنین انعطاف کلی کفش هم در راحتی نقش بسزایی دارد. اگر کفش خشک باشد نمیتوانید به سادگی قدم بردارید و این موضوع به سرعت پاهای شما را اذیت می‌کند.

  • قسمت‌های مختلف کفش را بررسی کنید

سعی کنید قسمت‌های مختلف کفش را از زوایای مختلف بررسی کنید. جنس هر کدام از این اجزا، کیفیت و کارآیی هر کدام از این بخش‌ها را مد نظر قرار دهید و بعد تصمیم به خرید بگیرید.
-مثلا زیره هر کفش می‌تواند از جنس‌های مختلفی مانند پی وی سی، ای وی آ، ترمو، لاستیک و … تشکیل شود که هر کدام از این جنس‌ها خواص مرتبط به خود را دارند و شما با شناخت این خواص و مقایسه‌شان با نیاز خود می‌توانید به این نتیجه برسید این کفش با چنین زیره نیاز شما را رفع می‌کند یا خیر؟ یا مثلا ضخامت زیره این کفش مناسب است یا نازکتر از حالت استاندارد (یک سانتی‌متر) بوده و می‌تواند منجربه خستگی شود؟

برای مطالعه و شناخت انواع زیره‌ها روی اینجا کلیک کنید.

-یا مثلا رویه کفش از چه جنسی است؟ کیفیت این جنس از رویه‌ها چقدر است؟ چقدر ماندگاری دارد؟ آیا این رویه نرم بوده یا سفت و خشک است و در طولانی مدت سبب اذیت شدن می‌شود؟ آیا تنفس پذیر بوده و می‌تواند میزان تعریق پا درون کفش را کم کند؟
-کفی داخلی کفش چطور؟ آیا انعطاف کافی را دارد تا هنگم قدم برداشتن کف پا را اذیت نکند؟ آیا عایق دما هست که گرمای زمین را به درون کفش راه ندهد؟ به اندازه کافی در دفع شوک‌های ناشی از ضربات وارد شده به کف کفش توانمند است یا خیر؟
-پاشنه‌ها چطور؟ آیا ابعادشان استاندارد هست؟ آیا از ارگونومی اصولی تبعیت می‌کند تا آسیبی به سلامتی وارد نکند؟ آیا محل اتصالش به کفش مستحکم هست تا به سادگی جدا نشود؟
-آیا بررسی قسمت داخلی کفش هم مهم است؟ قطعا بله، جنس آستر درونی رابطه مستقیمی با راحتی پا، سلامت پوست پا، بهداشت پا و فضای داخلی کفش دارد.

 

  • به زیبایی کفش توجه کنید (بعد از راحتی)

درست است که بین راحتی و زیبایی کفش، اولویت با راحتی و سلامت کفش است اما این به معنی بی اهمیت بودن زیبایی کفش نیست، در نهایت کفشی را انتخاب کنید که به دلتان هم بنشیند وگرنه سریعا از آن محصول زده می‌شوید. برای اینکار به تشخیص زیبایی کفش صرفا از پشت ویترین بسنده نکنید، درون فروشگاه کفش‌ها را بپوشید و جلوی آینه راه بروید و خودتان را با کفش ببینید، یا از همراهی که سلیقه‌ش به شما نزدیک است نظرخواهی کنید.

  • در روز کفش نخرید

شما باید کفش‌ها را بر اساس بزرگترین حالت پاهای‌تان انتخاب کنید تا زمانی که پاهای‌تان در این حالت قرار گرفت کفش برای شما قابل استفاده باشد. این بزرگ شدن به معنای رشد پاها در شب نیست! موضوع از این قرار است که در اثر راه رفتن، ایستادن یا ضرباتی که طی فعالیت‌های روز انجام می‌دهید پاها در هنگام شب متورم شده و ابعادش بزرگتر از ابعاد روز است، لذا توصیه می‌شود کفش را شب هنگام بخرید.

  • همانطور که کفش می‌پوشید کفش بخرید!

اگر به جوراب پوشیدن هنگام استفاده از کفش عادت ندارید، هنگام خرید کفش هم جوراب نپوشید، اما اگر نظر کارشناسی ما را می‌خواهید به پوشیدن جوراب عادت کنید و سعی کنید هنگام خرید کفش هم از جوراب‌هایی با همان سایز و ضخامت استفاده کنید.

  • توصیه‌های مراقبتی را از فروشنده بپرسید

از فروشنده‌ای که متخصص این حوزه است مشاوره‌ای برای محافظت هر چه بیشتر از این کفش بگیرید و با محصولات مراقبتی کفش (واکس، برس و …) آشنا شوید.

نکاتی که بعد از خرید کفش و استفاده از آن باید رعایت کنید

  • بعد از هر بار استفاده کفش را تمیز کنید

شاید باورتان نشود همین عمل ساده چند دقیقه‌ای چه معجزه‌ای را در طول عمر و ماندگاری کفش شما موجب می‌شود. علاوه بر آن همیشه شیک و خوش پوش به نظر می‌رسید. بسیاری از کفش‌ها را می‌توان با ترفندهایی ساده مانند استفاده از یک دستمال مرطوب و خشک تمیز نمود. علاوه بر این تمیز کردن‌های ساده، بعد از شناخت واکس مناسب برای کفش‌تان عادت کنید هر چند وقت، مثلا هفته‌ای یک بار در صورت واکس‌خور بودن کفش‌های‌تان به آن‌ها واکس بزنید.
برای مطالعه مقاله روش‌های تمیز کردن کفش‌های چرم روی اینجا کلیک کنید.

  • مراقبت و استفاده اصولی

سعی کنید اصول و فنون استفاده از کفش را آموخته و روی کفش‌های‌تان پیاده سازی کنید تا بتوانید طول عمر کفش‌هایتان را چند برابر کنید.
برای مطالعه روش‌های افزایش طول عمر کفش چرم روی اینجا کلیک کنید.

  • نگه‌داری

سعی کنید کفش‌های خود را در محیطی مناسب، به دور از تابش مستقیم نور خورشید، بدور از رطوبت، محیطی با دمای معمولی، با فضای مناسب و تمیز مانند جاکفشی قرار دهید.

شما هم می‌توانید تجربیات خودتان را در قسمت ثبت نظرات با ما در میان گذاشته و به تکمیل شدن این مقاله کمک کنید.

برچسب ها :

Aradاخبار و مقالات مرتبط

Aradنظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نکاتی که قبل و هنگام و بعد از خرید کفش باید بدانید”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *