Aradبهتر است کفش را اینترنتی  بخریم یا حضوری؟

دسته بندی: مقالات وبلاگ
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
Share
اگر خرید اینترنتی جز عادات همیشگی شماست، یا اگر دفعات اولی است که می‌خواهید اینترنتی خرید کنید، قرار است در این مطلب با شما راجع به مزایا و معایب خرید اینترنتی و اصولی که باید رعایت کنید تا خرید اینترنتی موفقی داشته باشید صحبت کنیم. با توجه به حوزه فعالیت برند کفش آراد، این مقاله بیشتر روی نکات لازم برای خرید موفق کفش به صورت اینترنتی متمرکز است اما برخی از این نکات می‌تواند به صورت عمومی  برای خرید کالاهای دیگر هم استفاده شود.
خرید کردن، مقوله‌ای که هم می‌تواند جذاب و دوست داشتنی باشد، هم می‌تواند تبدیل به یک تجربه خسته کننده و کسالت‌بار شود. خرید کردن برای برخی خاطرات شیرین و دوست‌داشتنی را تداعی می‌کند و برای برخی یادآور ضرر و زیان‌های تلخی است که برای‌شان اتفاق افتاده است. تمام حالات و اتفاقات مختلفی که در حین خرید و بعد از آن می‌افتد حاصل آگاهی قبل از خرید شما و نوع عملکرد شماست، پس مستقل از اینکه برخی از فروشنده‌ها یا فروشگاه‌ها اصولا به دنبال یک معامله دو سر برد نیستند و با ارائه کالا و خدمات بی‌کیفیت و فریبکاری صرفا دنبال سود خودشان می‌باشند نه رفع نیاز مشتری، اما باز هم درصد زیادی از موفق بدن یا نبودن خرید به خود خریدار مربوط می‌شود.
در حال حاضر با توجه به سلایق، عادات و رفتارهای مشتریان سبک‌های مختلفی از خرید وجود دارد تا بتوان نیازهای مختلف مشتریان را با توجه به شرایط مختلف‌شان برآورده کرد. مثلا عده‌ای علاقمند به خرید از یک برند خاص هستند و فروشگاه‌های تخصصی که یک کالا با یک برند خاص تولید می‌کنند پاسخگوی این افراد هستند، عده‌ای عادت دارند مثلا تعداد بسیار زیادی محصول از برندهای مختلف را دیده و بررسی کنند تا به انتخاب نهایی خود برسند، پاساژهای تخصصی که فروشنده یک نوع کالا هستند پاسخگوی این نوع مشتریان هستند و گاهی برخی به دلایل متعددی علاقمند به سبک‌های جدید خرید یعنی خرید اینترنتی از طریق کانال‌های مختلفی مانند وبسایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی هستند، از جمله دلایل این افراد می‌توان به: کمبود وقت، بی‌میلی برای پاساژگردی، خستگی، فرار از ترافیک و ازدحام جمعیت، امکان بررسی تعداد محصولات بیشتر، علاقمندی به تکنولوژِی و علل مختلف دیگر اشاره کرد. گاهی هم شرایط اضطراری مانند همه‌گیری ویروس کرونا محدودیت‌های شدیدی اعمال می‌کند که حتی طرفداران پاساژگردی و خرید حضوری را هم برای این اقدامات محدود می‌کند و این افراد ناگزیر به سمت خرید اینترنتی می‌روند.

مزایای خرید اینترنتی فروشگاه آنلاین:

  • خرید راحت‌تر است

با ظهور تجارت الکترونیک و شکل‌گیری فروشگاه های اینترنتی، تجربه خرید مردم هم شکل و شمایل جذابی به خود گرفت و با تکامل این مسیر، خریدها به شدت راحت‌تر از قبل شده است به گونه‌ای که شما امروز می‌توانید در حالی که روی کاناپه خانه دراز کشیده‌اید با موبایلتان محصول مورد نیازتان را بخرید، یا در زمان کوتاه استراحت در محل کار اقدام به خرید کنید.
خرید راحت
  • در همه‌وقت و از همه‌جا می‌توانید خرید کنید

یکی از بارزترین مزیت‌هایی که خرید اینترنتی نسبت به خرید حضوری دارند از بین بردن محدودیت‌های زمانی و مکانی یا اصطلاحا امکان خرید‌های 7/24 است. ( خرید در 24 ساعت روز و 7روز هفته امکانپذیر است). با این روش دیگر اهمیتی ندارد شما ساعت چهارعصر در مرکز تهران هستید یا نیمه شب در یکی از دورافتاده‌ترین مناطق کشور به سر می‌برید، بدون هیچ مشکلی می‌توانید خریدتان را انجا بدهید. مثلا افرادی که در شیفت‌های شب مشغول کار هستند و در طول روز خواب بوده یا زمان خرید ندارند به خوبی نیازشان با این روش خرید برطرف می‌شود. تنها ابزار لازم برای این‌گونه خرید‌ها داشتن کامپیوتر یا تلفن همراه هوشمند و اتصال به اینترنت است.
  • خرید اینترنتی منجی افرادی که از خرید فراری هستند

بعضی افراد اساسا با خرید حضوری مشکل دارند، چه برای خودشان و چه وقتی که مجبورند ساعت‌ها اعضای خانواده یا همسرشان را برای خرید مشایعت کنند، فروشگاه‌های اینترنتی نقش منجی این افراد را دارند.
  • سریع‌تر شدن فرآیند خرید

با توجه به اینکه در خرید اینترنتی نیازی به حاضر شدن، رفت و آمد به بیرون از خانه تا فروشگاه، گرفتار شدن در ترافیک خودروها و ازدحام انسان‌ها و همچنین ایستادن در صف برای در دسترس قرارگرفتن و پاسخگو بودن فروشنده نیست، سرعت خرید بسیار بالا رفته و وقت زیادی برای انجام سایر کارها باقی می‌ماند.
  • کاهش هزینه‌ها در خرید اینترنتی

در اینگونه خریدها به علت حذف رفت و آمد فیزیکی، این هزینه‌ها حذف می‌شود، در فروشگاه‌های اینترنتی فروشنده‌ها معمولا هزینه‌ ناشی اجاره و رهن مغازه و هزینه‌های نگه‌داری آن‌ها را نمی‌دهند، لذا هزینه‌های کل کاهش یافته و در نتیجه قیمت‌های پایین‌تری ثبت می‌شود، از طرفی کسب‌وکارهای دیجیتال و فروشگاه‌های آنلاین با کمپین‌های تخفیفاتی و جشنواره‌ها و جوایز زیادی همراه هستند که همه این موارد سبب می‌شود به طور میانگین یک محصول را در یک فروشگاه اینترنتی ارزان‌تر از یک فروشگاه فیزیکی بدست بیاورید.
  • راحت‌تر پیدا کردن یک محصول مشخص

شاید این تجربه برای شما هم تکراری باشد که می‌دانید دقیقا چه محصولی می‌خواهید، اما پس از گشتن چند ده فروشگاه فیزیکی و پاساژ نتوانسته‌اید محصول مدنظر خود را پیدا کنید، اما کافی است همان محصول را در قسمت جست‌وجوی دو الی سه فروشگاه اینترنتی بررسی کنید، به احتمال زیاد محصول مورد نظر خود را پیدا می‌کنید
  • بیان دقیق مشخصات محصول

در فروشگاه‌های فیزیکی نهایتا شما یک برگه یا شناسنامه محصول بسیار کوچک در مورد محصول دارید که توضیحاتش جهت آشنایی اصولی با محصول و مواد سازنده آن کافی نیست، در صورت مواجهه و پاسخگویی یک فروشنده هم بسته به شانس شما که فروشنده چقدر متخصص باشد در مورد کفش‌ها می‌توانید اطلاعات بگیرید که یقینا حجم این اطلاعات محدودیت‌های جدی دارد، اما در فروشگاه‌های اینترنتی، دسترسی شما به مشخصات دقیق یک محصول، مواد سازنده آن، ویژگی‌های محصول، کاربرد محصول، شرایط نگه‌داری از محصول و عکس‌های محصول از تمام زوایا  وجود داشته و به راحتی می‌توانید در مورد هزاران محصول آگاهی کامل پیدا کنید.
  • جست‌جوی محصول بر اساس ویژگی خاص امکانپذیر است

مثلا اینکه شما بتوانید در یک فروشگاه کفش فقط کفش‌هایی با رویه چرم طبیعی گاوی را پیدا کنید تقریبا غیر ممکن است اما در یک فروشگاه اینترنتی کفش با یک جست‌و‌جوی ساده در قسمت برچسب‌ها به سادگی می‌توانید از میان هزاران مدل محصول، فقط محصول‌های با رویه چرم طبیعی را پیدا کنید.
  • مقایسه کردن محصولات امکانپذیر است

در فروشگاه‌های فیزیکی شما نمی‌توانید به درستی دو یا سه محصول را با هم مقایسه کنید زیرا دسترسی به اطلاعات محصولات به درستی فراهم نیست یا توانمندی فروشنده محدود است و بعد از قیاس پنج شش محصول با هم خسته می‌شود، اما در یک فروشگاه اینترنتی شما می‌توانید به راحتی تمام محصولات موجود در فروشگاه را باهم قیاس کنید.
  • نظرات سایر مصرف‌کنندگان هم قابل مشاهده است

یکی از تاثیرگذارترین محرک‌های خرید، توصیه یا نهی کردن دیگران از خرید یک محصول است. درفروشگاه‌های فیزیکی چنین شرایطی وجود ندارد اما در فروشگاه‌های اینترنتی زیر هر محصول می‌توانید نظرات سایر مشتریان را ببینید، از تجربیاتشان با آن محصول بهره ببرید و راجع به خریدن یا نخریدن آن محصول تصمیم بگیرید.
  • پرفروشترین‌ها قابل مشاهده‌اند

در یک فروشگاه حضوری پر مخاطب‌ترین و پرفروشترین‌ها معمولا معرفی نمی‌شوند اما در فروشگاه‌های اینترنتی پرمخاطب‌ترین محصولات در قالب پیشنهادات ویژه معرفی می‌شوند که ممکن است نظر شما را هم به خرید آن محصول جلب کند.
  • امکان قرار دادن محصول در لیست مورد علاقه‌ها

در یک فروشگاه اینترنتی گاهی ممکن است محصولی را ببینید و از آن خوشتان بیاید، اما بنا به هر دلیلی فعلا قصد خرید آن محصول را ندارید اما می‌دانید که مدتی بعد به سراغ همان محصول خاص با همان ویژگی‌ها می‌روید تا آن را بخرید، در این صورت شما می‌توانید محصول را در لیست علاقمندی‌های خود ذخیره کنید تا هروقت که دلتان خواست بهسراغ آن بروید و آن را بخرید، اما این موضوع در فروشگاه‌های حضوری امکان پذیر نیست.
  • سختی‌های حمل محصول وجود ندارد

در فروشگاه‌های حضوری بعد از خرید سختی حمل محصول تا مقصد با خودتان است، سختی‌هایی چون مراقبت برای سالم رسیدن به خانه، محافظت در برابر سرقت و… اما در خریدهای اینترنتی مسئولیت رساندن و تحویل محصول در مقصد مدنظر مشتری با خود فروشگاه است.
  • پشتیبانی و خدمات پس از فروش کامل‌تر و جامع‌تر است

در فروشگاه‌های اینترنتی خدمات پس از فروش و پشتیبانی ‌ها را بسیار جامع‌تر دریافت می‌کنید. معمولا سیستم‌های ارتباط با مشتریان در فروشگاه‌های اینترنتی خیلی فعال‌ترند و به سرعت تماس‌های شما پاسخ داده میشود، از طرفی افراد با عضویت در خبرنامه‌ها یا باشگاه مشتریان می‌توانند به سرعت از جدیدترین محصولات فروشگاه، کمپین‌های تخفیفاتی و به روز طرین مطالب مرتبط با حوزه فعالیت آن فروشگاه نیز آگاه شوند.

معایب خرید از فروشگاه‌های آنلاین

  • احتمال بروز مشکل در سایت یعنی موقتا فروشگاه تعطیل است!

فروشگاه‌های اینترنتی که در بستر یک وبسایت در دسترس خریداران قرار گرفته‌اند ممکن است به دلایلی از دسترس خارج شوند و از آنجایی که کل فروشگاه یعنی وبسایت پس انگار فروشگاه موقتا تا حل مشکل فنی تعطیل شده است و امکان خرید از آن فروشگاه وجود ندارد.
  • ثبت اطلاعات برای عضویت و خرید

برخلاف فروشگاه‌های فیزیکی که در هنگام خرید نیاز به دادن اطلاعات ندارید در فروشگاه‌های اینترنتی جهت خرید کفش باید اطلاعاتی از قبیل، آدرس دقیق، راه‌های ارتباطی، نام و نام خانوادگی و … را ثبت کنید و اساسا دادن اطلاعات فرآیند دلچسبی برای افراد نیست.
  • زمان‌بر بودن پاسخگویی به سوالات

در فروشگاه‌های حضوری شما به صورت مستقیم سوال و ابهامتان را می‌پرسید و در همان لحظه تکلیفتان با آن روشن می‌شود، فروشنده یا پاسخ را می‌داند و می‌گوید یا نمی‌داند، اما در فروشگاه‌های اینترنتی فرآیند پاسخگویی به سوالات طولانی‌تر است. سوالات یا نظرات ابتدا مورد بررسی قرار می‌گیرد تا محتوای خارج از عرفی نداشته باشد برای نمایش و سپس به متخصصان ارجاع داده می‌شود تا پاسخ سوال مشخص شود و در نهایت پاسخ سوالات درج می‌شود.
  • زمان‌بر بودن رسیدن محصول به دست خریدار

در فروشگاه‌های حضوری خریدار به محض اتکمیل فرآیند خرید محصولش را دریافت کرده و می‌تواند از آن استفاده کند، اما در فروشگاه‌های اینترنتی بسته به میزان چابکی آن فروشگاه و فرآیندهای ارسالش، محصول خریداری شده از یک روز تا چند روز کاری ممکن است طول بکشد تا به دست خریدار برسد.
در نهایت اینکه خرید اینترنتی کفش داشته باشید یا خرید حضوری تصمیمی‌است که خود فرد باید بگیرد و علاوه بر موارد منطقی بالا تا حدی هم به سلیقه فرد باز می‌گردد. اما به این موضوع توجه داشته باشید که حتما مزایای فراوانی وجود داشته که خرید اینترنتی در سال‌های اخیر تا این حد رایج شده است و اگر تصمیم به خرید اینترنتی کفش گرفتید کافی است نکات زیر را رعایت کنید تا خرید رضایت بخشی داشته باشید.

نکات لازم برای خرید اینترنتی کفش

  • سراغ فروشگاه‌های آنلاین معتبر بروید

برای خریدی مطمئن حتما به سراغ فروشگاه‌های آنلاین کفش معتبر بروید. معتبر بودن فروشگاه چند مورد را برای شما تضمین می‌کند: اول آنکه مطمئن می‌شوید کلاهبرداری در کار نیست و در ازای پولی که می‌پردازید حتما کالای‌تان را دریافت می‌کنید. دوم آنکه کیفیت محصولات این برندها هم ضمانت شده است و آنچه که در سایت می‌بینید همان چیزی است که بعد از خرید تحویل می‌گیرید. سوم اینکه این فروشگاه‌ها به تمام تعهدات خود در زمینه‌های خدمات پس از فروش و پشتیبانی عمل می‌کنند.
راه‌های شناخت فروشگاه‌های آنلاین
-بررسی کنید و ببینید که سایت نماد اعتماد الکترونیک دارد یا نه؟
-ببینید فروشگاه آنلاین کفش منتسب به برندهای معتبر است یا خیر؟
-برخی از فروشگاه‌های آنلاین علاوه بر پرداخت اینترنتی امکان پرداخت درب محل را هم  برای افراد فراهم می‌کنند که می‌توانید به راحتی به آن‌ها اعتماد کنید.
-سطح تبلیغات فروشگاه را در اینترنت بررسی کنید، معمولا فروشگاه‌هایی که تبلیغات گسترده‌ای دارند قابل اعتماد بوده و نمی‌توانند کلاه‌برداری کنند.
-بخش ارتباط با ما  یا بخش پشتیبانی را در فروشگاه اینترنتی کفش بخوانید و راه‌های ارتباطی با آن‌ها را چک کنید، اگر به شماره تماس‌های ثابت و همراه و شبکه‌های اجتماعی پاسخگو بودند به احتمال بسیار بالا آن فروشگاه قابل اعتماد است. همچنین آدرس ثابتی که در سایت فروشگاه ثبت شده است را هم بررسی کنید.
  • راهنمای خرید فروشگاه را بخوانید

علی رغم ساده بودن فرآیند خرید در فروشگاه‌های اینترنتی کفش اما معمولا برخی از این فروشگاه‌ها هم جهت ساده‌تر شدن خرید شما یک بخش یا یک نوشته را تحت عنوان راهنمای خرید تهیه می‌کنند که از ابتدا تا پایان فرآیند خرید را پوشش می‌دهد
  • راهنمای انتخاب سایز را بخوانید

به این موضوع دقت کنید که قالب‌های ساخت کفش در برندهای مختلف، متفاوت است. این حرف به این معنی است که اگر مثلا شماره کفش مناسب برای شما در برند آدیداس 42 است در برند نایکی لزوما 42 نمی‌باشد. و به همین منظور معمولا فروشگاه‌های آنلاین کفش معتبر یک نوشته تحت عنوان راهنممای سایز پا یا راهنمای اندازه کفش تهیه می‌کنند که ذیل آن نوشته شما را راهنمایی می‌کنند تا سایز پاهایتان را متناسب با تولیدات آن برند اندازه بگیرید.
  • تصور کنید

با توجه به موقعیت‌هایی که می‌خواهید از کفش استفاده کنید، خودتان را با لباس ‌های مدنظرتان تصور کرده و متناسب با تیپ و استایل‌تان به خرید اینترنتی کفش بپردازید.
  • اطلاعاتتان را زیاد کنید

در مورد انواع کفش‌ها و انواع مواد سازنده‌ها مطالعه و تحقیق کنید و بهترین آن‌ها را برای خرید خود در نظر بگیرید.
  • سراغ دسته‌بندی‌ها بروید

با توجه به نیازتان دسته بندی محصول مورد نظر را انتخاب کنید تا مجبور نباشید صدها کفش اضافه ببینید. مثلا اگر برای مجالس دنبال کفش هستید وارد دسته بندی کفش‌های رسمی یا کفش‌های مجلسی شوید یا اگر دنبال کفشی روزمره می‌گردید وارد دسته بندی راحتی یا اسپورت شوید. همچنین می‌توانید از قسمت جست‌و‌جو برچسب مورد نظر خودتان را هم وارد کنید تا سریعتر به محصول دلخواه‌تان برسید.
  • توضیحات محصول

هنگام خرید اینترنتی کفش حتما مشخصات محصول و بخش توضیحات (نقد بررسی) و نظرات سایر کاربران را مطالعه کنید. اینکار دید واضح‌تری به شما درباره آن محصول داده و سبب می‌شود محصولی که بیشترین تناسب را با شرایط شما دارد انتخاب کنید. همچنین می‌توانید از قسمت مقایسه‌ای فروشگاه‌های آنلاین کفش هم برای قیاس چند محصول با هم استفاده کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.
  • واضح و کامل ببینید

سعی کنید تمام عکس‌هایی که از تمام زوایای کفش گرفته شده را ببینید و به دیدن یک زاویه از کفش بسنده نکنید. شاید طراحی زاویه‌ای از کفش را نپسندید.
  • از نحوه پشتیبانی آگاه شوید

قبل از خرید آگاهی‌تان را در مورد خدمات پس از فروش آن فروشگاه آنلاین کفش و گارانتی محصولات تکمیل کنید و سراغ خرید کفشی بروید که شرایط مناسبی را برای این پشتیبانی‌ها برنامه‌ریزی کرده باشد. همچنین نحوه تعویض کفش در صورتی که اندازه کفش مناسب نباشد را هم بررسی کنید.
  • سوالات متداول را بخوانید

حتما هنگام خرید سوال یا ابهاماتی برای شما به وجود می‌آید، بهتر است قبل از پرسیدن آن در بخش سوالات و نظرات سری هم به سوالات متداول بزنید، شاید پاسخ سوالات خود را همانجا یافتید.
  • شرایط ویژه‌تان را بررسی کنید

اگر شرایط ویژه‌ای مانند کف پای صاف دارید، قبل از خرید آن را با فروشگاه آنلاین هماهنگ کنید و نظر آن‌ها را برای خرید کفش بخواهید. حتما راهنمایی مناسبی به شما می‌دهند.
تجربیات خودتان از خرید اینترنتی کفش را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین اگر نکاتی مدنظر دارید که در این مطلب وجود ندارد هم در قسمت نظرات مطرح کنید تا سایر دوستان هم از تجربیات شما استفاده کنند.
برچسب ها :

Aradاخبار و مقالات مرتبط

Aradنظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “بهتر است کفش را اینترنتی  بخریم یا حضوری؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *