Aradهمه چیز در مورد کفش‌های اسپرت

دسته بندی: مقالات وبلاگ
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
Share

در این مقاله قصد داریم ابتدا شما را با ویژگی های کفش های اسپرت مناسب آشنا کنیم تا بدانید چه کفش اسپرتی برای ورزش هایی مانند دویدن و پیاده روی مناسب است سپس در مورد نکاتی ضروری صحبت کنیم که با رعایت آن می توانید یک جفت کفش اسپرت مناسب برای ورزش‌را پیدا نموده و استفاده کنید. در اخر هم راجع به نحوه استفاده صحیح از این کفش ها صحبت می کنیم تا بتوانید حداکثر بهره وری را از ان ها داشته باشید.

 

یک فرمول جادویی برای برقراری سلامتی وجود دارد که همه شما هم از این فرمول جادویی و یک کلمه‌ای آگاه هستید: ورزش عوامل مختلفی در حفظ سلامتی افراد تاثیرگذار هستند که در این میان ورزش کردن یکی از اصلی‌ترین این عوامل بوده و علاوه بر آن موجب پیشگیری برخی از بیماری‌ها در افراد می‌شود. مزیت ورزش کردن نسبت به سایر عوامل تثبیت کننده سلامتی، بسیار ارزان بودن آن، بسیار ساده بودن و در قابلیت اجرایی آن با کمترین تجهیزات می‌باشد. همانطور که می‌دانید انواع مختلفی از ورزش  در سطوح مختلفی چون: ورزش معمولی و ورزش حرفه‌ای وجود دارد که برای حفظ سلامتی نیاز به انجام ورزش در سطوح حرفه‌ای نیست. یکی از دم دستی‌ترین و ساده‌ترین ورزش‌ها که برای اکثریت جامعه قابل دسترسی بوده پیاده‌روی یا دویدن است. اما برای لذت بردن از پیاده‌روی‌های صبح‌گاهی در پارک محله یا با جمع دوستان، یا دویدن‌‌های عصرگاهی در یک محیط ورزشی و برخورداری از مواهب آن، همچون: روحیه‌ای شاداب، تناسب اندام، جلوگیری از بیماری‌های ناشی از اضافه وزن و… به یک امکانات اولیه مانند لباس ورزشی راحت و کفش ورزشی مناسب نیاز دارید. پیاده‌روی و دویدن به خودی خود می‌تواند در افراد درگیر با بیماری، روند درمانی را تا حد زیادی تسریع کند و بیماری‌های فیزیکی مانند درد مفاصل، مشکلات قلبی یا مشکلات روانی مانند استرس و افسردگی را درمان کند. اما در پیاده‌روی و دویدن و فعالیت‌های ورزشی هم مانند سایر فعالیت‌ها برای بهره‌وری صحیح باید از ابزار مناسب استفاده کنید. و ابزار مناسب ورزش‌ پیاده‌روی دویدن یک کفش اسپرت مناسب است. دقت کنید که در اینجا بحث ما در مورد موضوع نیاز است نه یک موضوع اختیاری، چرا که نبود همین کفش اسپرت مناسب برای ورزش، نه تنها منجربه حفظ سلامتی نمی‌شود بلکه ممکن است منجربه آسیب و تهدید سلامتی‌شود.

 

کفش‌های اسپرت در مدل‌ها گوناگون و با قیمت‌های مختلفی طراحی و ساخته می‌شود و شما باید بر اساس نیازی که دارید نسبت به خرید آن‌ها اقدام نمایید. رایج‌ترین و پرمخاطب‌ترین نوع کفش‌های اسپرت، کفش‌های مناسب پیاده‌روی و دویدن هستند که شما برای اکثر فعالیت‌های روزمره‌تان که نیاز به راه رفتن دارد می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

 

  • ویژگی‌های کفش‌های اسپرت مناسب پیاده‌روی

 

  • تناسب قوس کفش با فرم پاها مهم است

فرم پاهای‌تان را  با آزمون رطوبت، شناسایی کنید: علی رغم ویژگی‌های مشترک پا در بین تمام افراد معمولی مانند تعداد انگشتان، داشتن پاشنه، پنجه و قوزک، پای هر یک از افراد فرم و حالت مخصوص به خود را دارد که بهتر است سراغ کفشی برود که از فرم پا بهترین پشتیبانی را می‌کند.

آزمون رطوبت به شرح زیر است: ابتدا کف پاهای‌تان را کمی مرطوب کرده و آن را روی یک ورقه کاغذ تیره رنگ (معمولا قهوه‌ای) بگذارید و بعد از آن به رد پاهای‎‌تان روی کاغذ دقت نمایید. اگر در جای باقی مانده روی کاغذ، پاشنه پا یک خط ارتباطی نازک و سپس پنجه پا دیده می‌شود به این معنی است که فرورفتگی پاهای‌تان زیاد بوده و پاهای‌تان به سمت بیرون متمایل است. در این حالت کفش اسپرتی مناسب شما است که زیره‌ای نرم داشته و در همان قسمت زیره دارای بالشتک‌هایی جهت ضربه‌گیری باشد.

اگرهم رد پای باقی مانده روی کاغذ به صورت کامل بود یعنی هیچ برجستگی در کار نبود بدین معنی است که  گودی کف‌پای شما کم‌تر از حد استاندارد بود و اصطلاحا صافی کف پا دارید. در این حالت پاها متمایل به سمت داخل هستند. در این شرایط باید سراغ تهیه کفش اسپرتی بروید که از کف پا به خوبی حمایت نموده و مانع از حرکت زیاد پای شما درون کفش شود.

اگر ردپای باقی مانده چیزی بین این دو حالت باشد، حالت پا نرمال بوده و می‌توان از کفش اسپرتی که نرمال بوده و می‌تواند به خوبی از پاشنه و پنجه پا محافظت کند استفاده کرد.

بعد از شناسایی حالات پای خود، سراغ یک برند و فروشگاه معتبر رفته و کفش اسپرت خود را تهیه نمایید.


  • ظاهر کفش اسپرت مهم است

انتخاب کفش‌های اسپرت یکی از جاهایی است که توجه به بعد ظاهری جنبه بسیار مهمی به خود می‌گیرد، زیرا از این کفش‌ها در مواقعی استفاده می‌شود که نیاز به انرژی و انگیزه بالایی دارید و از طرفی محدودیت‌های موقعیت‌های رسمی را هم ندارید لذا می‌توانید با انتخاب طرح‌ها و رنگ‌های شاد حسابی زیبایی‌پسندی و تنوع طلبی‌تان را ارضا کنید.

 

  • قابلیت ارتجاعی کفش اسپرت را بسنجید

کفش‌های اسپرت مخصوص پیاده روی و دویدن، نرمی و قابلیت ارتجاعی بالایی داشته تا بتوان از آن‌ها بدون احساس خشکی و سفتی در هنگام قدم برداشتن در فعالیت‌های مختلف استفاده کرد. برای امتحان کردن میزان خاصیت ارتجاعی و انعطاف کفش، پاشنه را درون دستانتان نگه داشته و پنجه پا را خم کنید یا پاها را درون کفش کنید و پنجه پارا خم کنید و ببینید آیا کفش این امکان را به شما می‌دهد که پنجه پاهای‌تان را به میزان وقتی که کفش پاهای‌تان نیست خم کنید؟ اگر اینطور بود خاصیت ارتجاعی آن کفش اسپرت برای پیاده‌روی و دویدن مناسب است. در غیر این صورت با پیاده روی‌با آن کفش ممکن است دچار دردهایی در نواحی عظلات پشت ساق پا نواحی آشیل پا شوید.

 

  • وزن کفش اسپرت را بررسی کنید

در میان ویژگی‌های کفش‌های اسپرت، وزن شاخص مهمی است. از آنجایی که قرار است با این محصول به پیاده‌روی یا دویدن و بالا و پایین پریدن بپردازید نیاز به محصولی دارید که با یکی دو ساعت فعالیت شما را خسته نکند پس باید وزن کمی هم داشته باشد. برای اینکه وزن یک محصول پایین باشد باید اجزای سازنده آن وزن پایینی داشته باشد، مثلا یکی از زیره‌های رایج در کفش‌های اسپرت که وزن کمی دارد زیره‌های ای‌وی‌آ (EVA) بوده که علاوه بر وزن پایین انعطاف خوبی داشته و ماندگاری بالایی هم دارد و به مخاطبان محصولی با طول عمر خوب ارائه می‌دهد.

 

  • تنفس پذیر بودن کفش مهم است

از دیگر ویژگی‌هایی که وجودش در کفش‌های اسپرت بسیار مهم بوده، قابلیت عبور و مرور هواست. ویژگی که اگر قرار باشد فقط در یک مدل از انواع کفش‌ها وجود داشته باشد آن مدل، به جهت فعالیت‌های بسیار و نیاز به تنفس بافت‌های پوست  کفش‌های اسپرت است. پوشیدن کفش‌های اسپرت با بالا رفتن فعالیت‌های بدن عجین بوده و بر همگان روشن است که در آن برهه زمانی سوخت‌و‌ساز بدن بسیار بالا رفته و گردش خون زیاد می‌شود و مواد غیر مفید بدن در قالب قطرات تعریق از منافذ پوست دفع می‌شود. بنابراین باید با عبور مرور هوا دمای داخل کفش تعیدل شده و قطرات عرق روی پا خشک شود یا مانع از عرق کردن پا شود. البته در کفش‌های اسپرت حرفه‌ای که محصول کمپانی‌های بین‌المللی بوده گاهی از فناوری‌های جدیدی استفاده می‌شود که نقش این فناوری‌ها تسهیل تنفس‌پذیری کفش است.

 

  • قدو قواره کفش تاثیر گذار است

در کفش‌های پیاده روی عموما رویه کفش‌ها کمی کوتاه‌تر از سایر کفش‌هاست تا به پاشنه پا اجازه فعالیت بیشتری بدهد. همچنین قد مچ کفش‌ها اندکی باید بالاتر بوده تا در هنگام پیاده‌روی بتواند از ساق پا به خوبی پشتیبانی کند.

 

  • سایز پنجه کفش اسپرت مهم است

پنجه کفش‌های اسپرت هم باید اندکی پهن تر از کفش‌های معمولی بوده تا پاها هنگام ورزش راحت تر باشد هم بافت مستحکم‌تری نسبت به سایر کفش‌ها داشته باشد. زیرا در کفش‌های اسپرت شما دائما در حال راه رفتن یا حتی دویدن هستید و با شدت بسیار بیشتری نسبت به حالت عادی روی پنجه پا فرود می‌آید و در نهایت فشار بسیار بالاتری بر پنجه‌های پا وارد می‌شود و این استحکام مانع از آسیب دیدن پنجه‌ها می‌شود.

 

  • انتخاب اندازه را بدرستی انجام دهید

شاید بتوان گفت ماجرای انتخاب سایز در کفش‌های اسپرت اندکی با انتخاب سایز در سایر مدل‌ها متفاوت باشد. از این جهت که در کفش‌های اسپرت بالاترین میزان فعالیت‌ و بیشترین ضربات وارد بر پا را داریم و به همین سبب بیشترین میزان تورم در پا زمانی رخ می‌دهد که کفش اسپرت به پا دارید و مشغول فعالیت‌های ورزشی می‌باشید، بنابراین انتخاب یک سایز بزرگتر در زمان تهیه کفش اسپرت جهت پشتیبانی از افزایش حجم پا منطقی به نظر می‌رسد. سعی کنید کفشی که می‌خرید در قسمت کناری و استخوانی پا به پاها نچسبد.

 

  • کفی کفش اسپرت را بررسی کنید

کفی کفش‌های اسپورت باید مجهز به کپسول‌ها یا لایه‌هایی باشد که خاصیت آن‌ها ضربه‌گیری یا توانایی پخش کردن فشار وارد آمده بر کفی کفش باشد تا هنگام پیاده‌روی و دویدن آسیبی به کف پا نرسد و در افراد با وزن‌های بالا هم کف پا از آسیب دیدن مصون باشد.

 

  • پاشنه‌های کفش اسپرت را ببینید

در کفش‌های اسپرت پاشنه‌ها نباید خیلی ضخیم باشند، ضخامت زیاد پاشنه سبب کوبیده شدن پا روی زمین شده و سرعت حرکت کردن را در فرد بسیار پایین آورده و به علت افزایش فشار بر روی ساق‌های شما منجرب دردهای زیاد در آن ناحیه می‌شود. کاسه پاشنه کفش نه باید خیلی نرم باشد که قدرت کافی برای جذب شوک را از دست دهد نه باید زیاد محکم و سفت باشد که منجربه درد کف پا شود. کاسه پاشنه پا باید کاملا پاشنه پا را در بر بگیرد و مانع از حرکت کردن عمودی پا به سمت بالا و پایین شود.

 

  • جنس آستر دورنی کفش را خوب بشناسید

آستر درونی کفش اسپرت باید جنسی بسیار راحت و لطیف داشته باشد تا در اثر اصطکاک‌های متعدد و زیادی که طی فعالیت‌های شدید ورزشی خواهید داشت دچار التهابات و تاول نشوید و همچنین باید جنسی آنتی باکتریال داشته باشد تا پای شما را دچار مشکلاتی مانند قارچ و بیماری‌های باکتریایی نکند.

 

  • انعطاف زبانه کفش را بسنجید

جالب است بدانید انعطاف در کفش‌های اسپرت آنقدر حیاتی است که لازم است حتی زبانه کفش هم باید مشمول این خاصیت باشد. انعطاف و نرمی زبانه کفش فشار ناشی از سفتی بند یا رویه کفش بر روی پا را کاهش می‌دهد و مانع از ایجاد خستگی و درد در مدت زمان پیاده‌روی می‌شود.

 

به عنوان نکته آخر دقت داشته باشید که از عمر مفید کفش اسپرتتان نگذشته باشد، در غیر این صورت ورزش کردن با این وضعیت نه تنها موجب حال خوش شما نشده و سرحال‌تان نمی‌کند بلکه می‌تواند موجب  آسیب دیدن شما هم شود، زیرا با گذشتن دوره بازدهی مفید یک کفش اسپرت، اکثر ویژگی‌های آن قابلیتشان را از دست داده و نمی‌تواند از پا مراقبت کنند.

 

شما می‌توانید با بیان تجربیات خود در بخش نظرات به سایر مصرف‌کنندگان در انتخاب و نحوه استفاده از کفش اسپرت کمک کنید.

برچسب ها :

Aradاخبار و مقالات مرتبط

Aradنظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “همه چیز در مورد کفش‌های اسپرت”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *