Aradصفر تا صد زیره کفش را در این مقاله بیاموزید

دسته بندی: مقالات وبلاگ
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
Share

در این مقاله قرار است در مورد نقشی که زیره در کفش ایفا می‌کند، انواع زیره‌ به کار رفته در کفش‌های موجود در بازار و بررسی خواص و ویژگی هر کدام از آن‌ها به طور مفصل و دقیق بپردازیم. اگر شما هم جز افرادی دقیقی هستید که به دنبال انتخاب صحیح کفش از طریق شناخت اجزای آن به خصوص زیره هستید، توصیه می‌کنیم هرگز این مطلب را از دست ندهید.

در یک نگاه سطحی و تقسیم بندی معمولا تمامی کفش‌ها چه مردانه و چه زنانه از به هم چسبیدن و همکاری بین دو بخش اصلی و کلی به وجود می‌آیند: بخش رویه کفش و بخش زیره کفش، زیره پی و زیربنای ساختمان کفش بوده و رویه بدنه ساختمان کفش است.بخش رویه کفش به قسمتی گفته می‌شود که شامل بدنه اصلی و آستر کفش شده و پوشش دهنده پا می‌باشد و قسمت زیره به قسمت پایینی و بیرونی کفش اطلاق می‌شود که پوشش دهنده کف پا می‌باشد.

صحبت از رویه و سایر اجزای تشکیل دهنده کفش که جز این قسمت می‌باشند خارج از حوصله این مطلب بوده اما قبلا راجع به آن به طور مختصر مفید در مجموعه مقالات کفش آراد صحبت کرده‌ایم.

 

زیره چیست؟

زیره، جزیی بسیار مهم و تاثیر‌گذار در کیفیت و خروجی یک کفش بوده که علی رغم تاثیرگذاری بالایش معمولا توسط خریداران کفش مورد غفلت قرار گرفته است. این قسمت در پایین‌ترین بخش یک کفش قرار گرفته و با زمین تماس مستقیم دارد. قسمت زیره کفش‌میتواند از مواد مختلفی ساخته شود، که ممکن است جنس مواد سازنده آن لزوما با جنس سایر بخش‌های کفش‌هم یکسان نباشند. حتی در برخی از کفش‌ها، خود زیره به طور مستقل از چند نوع مواد اولیه متفاوت ساخته می‌شود تا بتواند موارد بیشتری را از ویژگی‌های مورد انتظار از یک زیره کفش پوشش بدهد.

نقش و کاربرد زیره

زیره هر کفش علی‌رغم مغفول ماندن نقش‌های متعدد و موثری در انجام وظایف یک کفش به عهده دارد، از نقش‌های ظاهری گرفته تا نقش‌های عملکردی.

  • محافظت از پا

مهمترین نقش زیره محافظت است. این محافظت گاهی با ممانعت از ورود رطوبت به درون کفش و محافظت از کف پا در برابر آن اتفاق می‌افتد. گاهی با محافظت از پا در برابر سطوح ناهموار، سنگ‌ها، اشیا تیز و سفت؛ گاهی هم با ایجاد اصطکاک مناسب و مقاومت در برابر لیز خوردن نقش حفاظتی خود را ایفا می‌کند. یکی دیگر از نقش‌های حفاظتی که زیره کفش ایفا می‌کند در واقع قدرت جذب و دفع ضربه و شوک‌های خارجی است که به آن وارد شده و به پا می‌رسند؛ به این صورت که هرچقدر زیره مقاوم‌تر، شوک کمتری به کف پا وارد می‌شود.

 

  • کیفیت و راحتی کفش

نقش بعدی و مهم زیره کفش، ایجاد احساس راحتی برای کف پای افراد در حین راه رفتن، ایستادن و استفاده از کفش است. مقداری از راحتی که کف پا در تماس با کفش حس می‌کند ناشی از نرمی زیره کفش و جنس آن می‌باشد و مقدار دیگری از راحتی پا که مربوط به زمان راه رفتن می‌باشد به خاصیت ارتجاعی و میزان انعطاف زیره کفش بازمی‌گردد؛ هرچقدر کفش منعطف‌تر بوده و راحتر خم شود قدم برداشتن بر سطوح مختلف راحت‌تر انجام می‌شود.

 

  • مقاومت و ماندگاری کفش

یکی دیگر از وظایف زیره کفش که وابسته به نوع جنس زیره و نوع طراحی آن است: ظرفیت تحمل وزن زیره در برابر وزن افراد و مقاومت زیره در برابر ساییدگی در طول زمان است که نهایتا طول عمر و ماندگاری زیره کفش را تعیین می‌کند.

 

  • ظاهر و زیبایی کفش

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که شاید کمتر به ذهن‌ها خطور کند نقش زیره کفش‌در زیبایی است که این بعد از زیبایی کفش بیشتر در هنگام قدم برداشتن و راه رفتن نمایان می‌شود. در مواردی طراحی برخی از زیره‌ها چنان زیباست که حتی زیبایی رویه را تحت شعاع قرار داده و خود زیبایی زیره به طور مستقل دلیل انتخاب کفش می‌شود.

یکی از تفاوت‌های محسوس یک خریدار و مخاطب کفش با یک خریدار معمولی هنگام خرید کفش، بررسی کردن یا بی‌توجهی به همین بخش یعنی زیره کفش‌ها، جنس زیره و ویژگی‌های مربوط به هرکدام از این اجناس است. برای تهیه یک کفش ماندگار و راحت‌تر لازم است که کفشی با جنس و طراحی زیره بهتر را تهیه کنید؛ چرا که کفش‌ها محصولاتی هستند که ساعات زیادی از شبانه روز را همراه پای افراد بوده و اگر کفشی که انتخاب می‌کنید از زیره مناسبی برخوردار نباشد نه تنها کفش به زودی از بین رفته بلکه ممکن است به پای شما هم آسیب برساند. اینجاست که ضرورت شناخت ویژگی‌ها و طراحی انواع زیره‌های کفش خود را نمایان می‌کند.

انواع زیره و ویژگی‌هایش

با توجه به تولید کفش‌های مختلف برای استفاده در شرایط و موقعیت‌های متفاوت، نیاز به تولید زیره‌های متنوعی هم هست که هر کدام از جنس‌های متفاوتی ساخته شده‌اند. انواع زیره کفش‌ها به قرار زیر است:

 

  • زیره‌‌‌‌های چرم و میکرولایت

این زیره‌ها یکی از محبوب‌ترین و فاخرترین زیره‌های موجود در بازار هستند. بارزترین ویژگی این زیره‌ها جذابیت بصری بالای آن‌ها است که به کفش هم جلوه‌ای خاص می‌دهد به همین دلیل از این زیره‌ها بیشتر برای استفاده در کفش‌های چرم مجلسی و کلاسیک استفاده می‌کنند.
این زیره جز زیره‌های سنگین محسوب شده که متناسب با کفش‌های رسمی است. زیره‌های چرم از انعطاف و نرمی خوبی بهره‌مند بوده و به خوبی از راحتی پا پشتیبانی می‌کنند. با توجه به وجود منافذ ریز و طبیعی در زیره‌های چرم، امکان عبور و مرور هوا به زیر کفش برقرار بوده و این ویژگی برای افرادی که گرمایی بوده یا تعریق بالایی دارند بسیار مطلوب است و این کفش‌ها را مناسب بهار و تابستان می‌سازد اما از سویی دیگر همین منافذ احتمال نفوذ رطوبت به داخل کفش را هم امکانپذیر می‌کنند، به علاوه بخاطر قدرت اصطکاک پایین این زیره‌ها امکان لیز خوردن روی زمین مرطوب هم وجود دارد لذا برای فصول سرد و پر بارش چندان توصیه نمی‌شوند. این زیره‌ها در طول زمان امکان سایش هم دارند بخاطر همین به عنوان کفش‌های دائمی و پر مصرف نباید از آن‌ها استفاده کرد.

 

  • زیره پلی‌یورتان (PU)

مواد سازنده پلی‌یورتان نرم بوده و زیره‌ای راحت خلق می‌کند. وزن این زیره کم بوده و باعث سبک وزن شدن محصول نهایی شده و مانع از خسته کردن پاها می‌شود. کیفیت این زیره نیز بسیار بالا بوده لذا طول عمر زیادی داشته و از کفش محصولی ماندگار می‌سازد. با توجه به انعطاف‌پذیری بالای این زیره، کفش‌های تشکیل شده از آن از ناحیه زیر نمی‌شکنند و هنگام راه رفتن احساس راحتی قابل قبولی را به پا منتقل می‌کنند. این زیره‌ها فقط در وزن‌های بسیار بالا (بالای صد کیلوگرم) احتمال ساییدگی و خورده شدن دارند؛ زیره‌های پلی‌یورتان عایق خوبی در برابر انتقال حرارت، سرما و رطوبت به درون کفش هستند. کفش‌های ساخته شده از زیره پلی‌یورتان با ایجاد اصطکاک مناسب با سطح باعث می‌شوند در زمین‌های خیس و مرطوب هم در برابر لیز خوردن مقاومت خوبی ایجاد شود. همچنین زیره‌های پلی‌یورتان قدرت جذب و دفع بالایی در برابر ضربات و شوک‌ها داشته و محصولی سالم را ارائه می‌کند. مجموعه ویژگی‌های بالا باعث شده تا کفش‌هایی که زیره‌های پلی‌یورتانی دارند گزینه عالی برای انتخاب باشند.

برای دیدن کفش‌های پلی‌یورتان مجموعه کفش آراد روی اینجا کلیک کنید.

 

  • زیره ای وی آ (EVA)

می‌توان گفت زیره ای وی آ یکی از رایج‌ترین و متداول‌ترین زیره‌های مصرف شده در اکثر کفش‌های تولید شده است. خاصیت جذب و دفع ضربه در این زیره بسیار بالا بوده لذا زیره ای وی آ برای اکثر کفش‌ها حتی کفش‌های ورزشی گزینه مناسبی می‌باشد. در بین اکثر زیره‌ها زیره ای وی آ سبک‌ترین وزن را داشته لذا باعث تولید کفش‌هایی بسیار سبک می‌شود. انعطاف‌پذیری این زیره هم در سطح بالایی قرار دارد و در مجموع این ویژگی‌ها، کفش‌هایی راحت را خلق می‌کنند. از آنجایی که زیره ای وی آ بسیار نرم است ممکن است وزن‌های بالای صد کیلوگرم منجربه له شدگی زیره و آسیب دیدن کفش‌شود لذا معمولا با موادی دیگر ترکیب می‌شود تا مقاومتش بالاتر بیاید. همچنین زیره ای وی آ به تنهایی در برابر حرارت مقاومت زیادی ندارد و ممکن است تغییر شکل دهد یا در تماس با زمین مرطوب ممکن است باعث لیز خوردن شود؛ برای رفع این مشکلات احتمالی معمولا این زیره را با لاستیک یا تی‌پی‌یو ترکیب می‌کنند تا خروجی کاملا مناسب به وجود بیاید. نرمی این زیره به حدی بوده که با آن کفش‌های راحتی می‌سازند.

شما می‌توانید برای مشاهده کفش‌های ساخته شده از زیره ای وی آ روی اینجا کلیک کنید.

 

  • زیره لاستیکی یا رابر (RUBBER)

زیره‌های رابر یا لاستیکی با توجه به ماهیتشان بسیار نرم بوده و کفش‌های دارای این زیره تحت هیچ شرایطی نمی‌شکنند. این زیره‌ها به خاطر لاستیکی بودن به سادگی خم شده و انعطافی عالی دارند لذا قدم برداشتن با این کفش‌ها بسیار راحت است و اینگونه کفش‌ها را برای گزینه‌هایی مانند کفش کوهنوردی مناسب می‌کند. زیره‌های رابر در برابر ساییده شدن مقاومت بسیار بالایی داشته و باعث دوام و ماندگاری کفش می‌شوند. این زیره وزن بالایی داشته و مناسب استفاده در کفش‌های راحتی نیست زیرا منجربه خسته شدن پا می‌شود، اما همین سنگینی در کنار سایر خواص این زیره سبب ایجاد بالاترین اصطکاک با سطح در بین تمام انواع زیره‌ها می‌شود؛ تا جایی که بخاطر ایجاد اصطکاک بالا با سطح صیقلی گاهی سرو صدا ایجاد کرده یا حتی بوی لاستیک می‌دهد. این زیره‌ها در برابر نفوذ رطوبت مقاومت خوبی داشته اما حرارت عایقی متوسط بوده و مناسب استفاده در زمستان می‌شوند.

 

  • زیره پی وی سی (PVC)

بله پی وی سی، همان موادی که در ساخت لوله و پنجره و… کاربرد دارد، در ساخت زیره کفش هم قابل استفاده می‌باشد. زیره‌های پی وی سی در برابر انتقال رطوبت و حرارت مقاومت بسیار خوبی دارند. زیره‌های پی وی سی قابلیت حالت‌گیری خوبی داشته و بخاطر قیمت‌های مقرون به صرفه‌اش این امکان را ایجاد نموده‌اند که حالت‌ها و طرح‌های مختلفی برای این زیره‌ها ساخته شود. این زیره‌ها انعطاف خوبی داشته به همین دلیل امکان شکستن ندارد و همچنین ساییده هم نمی‌شود. وزن کم زیره‌های پی وی سی سبب شده تا کفش‌های سبکی هم ایجاد کنند. خود مواد اولیه تشکیل دهنده پی وی سی اندکی سفت بوده که برای نرم‌تر شدن با موادی دیگر ترکیب می‌شود. این زیره‌ها به خاطر مجموعه این ویژگی‌ها و اینکه مانع از وارد شدن شوک ناشی از ضربات به پا می‌شود مناسب استفاده باری ساعت‌های متمادی در سر کار می‌باشد.

 

  • زیره‌های ترمو یا ترموپلاستیک

زیره‌های ترمو یکی از رایج‌ترین زیره‌هایی است که هم به صورت مستقل و هم به صورت ترکیبی در تهیه کفش‌ها استفاده می‌شود. زیره‌های ترمو کیفیت خوبی داشته و در برابر سایش مقاومت بالایی از خود به نمایش می‌گذارد. این زیره‌ها به دلیل مقاومت خوب در برابر لیز خوردن، در هوای بارانی به خوبی قابل استفاده‌اند. از کفش‌هایی که با زیره ترمو ساخته می‌شوند می‌توانید به راحتی در تمام سال استفاده نمایید چرا که در برابر انتقال سرما و گرما مقاومت خوبی دارند. وزن این زیره‌ها نه چندان خسته کننده و سنگین است و نه چندان سبک، متوسط است، اما انعطاف خوبی داشته و هرگز نمی‌شکند؛ به همین خاطر جهت پیاده‌روی گزینه مناسبی است. قدرت اصطکاک این زیره‌ها بالا بوده و جز در موراد خاص مانند تماس با بنزین، امکان لیز خوردن ندارد.

 

  • زیره تی پی یو (TPU)

این زیره‌ها از ترکیب مواد ترمو و پلی‌یورتان ساخته می‌شوند و مجموعه‌ای از خواص این دو مواد را در خود دارند. زیره‌های ‌تی پی یو اصطکاک خوبی با سطح ایجاد کرده و مانع از لیز خوردن می‌شوند. همچنین به سادگی ساییده نشده، در عین داشتن استحکام زیاد از انعطاف‌پذیری بالایی هم برخوردار بوده و نمی‌شکنند. این زیره‌ها طول عمر بالایی دارند و در برابر انتقال حرارت هم عایق خوبی هستند. مجموع دلایل بالا و اینکه زیره‌های تی پی یو سبک وزن هستند و به راحتی می‌توان مدت طولانی و بدون خسته شدن با آن‌ها کارکرد از این زیره‌ها گزینه مناسبی برای تولید کفش ایمنی فراهم کرده است. زیره‌های تی پی یو در رنگ‌های بسیار متنوعی ساخته می‌شوند که دلیل آن بی‌رنگ بودن خود زیره است و این ویژگی این امکان را می‌دهد که این زیره را با هر رنگی ترکیب کرد.

 

شما می‌توانید این مطلب را از طریق نوار بالای صفحه ( ارسال از طریق شبکه‌های اجتماعی) برای دوستانی که به دنبال تهیه کفش هستند بفرستید و به آن‌ها در تهیه کفش مناسب کمک کنید.

برچسب ها :

Aradاخبار و مقالات مرتبط

Aradنظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “صفر تا صد زیره کفش را در این مقاله بیاموزید”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *