Aradچه کفشی برای استایل دانشجویی مناسب است؟

دسته بندی: مقالات وبلاگ
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
Share

در این مقاله قرار است ضمن پرداختن به مهم‌ترین معیارها برای پوشیدن کفش در محیط‌های آموزشی و دانشگاهی به بررسی رایج‌ترین استایل‌های دانشجویی و مناسب‌ترین کفش برای این استایل‌ها بپردازیم. پس اگر شما هم جز قشر جوان دانشجو هستید، توصیه می‌کنیم حتما این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

 

این قشر در میان تمام اقشار و طیف‌های سنی واجتماعی، بیشتر از همه در خود جوان جای داده و می‌توان به جرئت گفت که قاطبه این طیف اجتماعی از جوانان تشکیل شده است. بنابراین وقتی درمورد موضوعی می‌خواهیم سلایق طیف دانشجویان را بررسی کنیم لازم است که میانگینی از سلایق جوانان جامعه را در نظر بگیریم. در مورد استایل و حتی انتخاب کفش هم این موضوع صادق است. برای پیشنهاد مناسب‌ترین کفش‌ها باید به سلایق و نیازمندی‌های جوانان توجه کنیم.

 

جوانی و شیک پوشی

باید بپذیرم که اکثریت قریب به یقین طیف دانشجویان را جوانان تشکیل می‌دهند، جمعیتی که میانگین شیک پوشی جامعه را ارتقا داده و بخاطر روحیات دوره جوانی، توجه ویژه‌ای به ظاهر و زیبایی محصولی که از آن استفاده می‌کنند دارند. از طرفی محیطی که قرار است از این کفش استفاده شود (دانشگاه)، محیطی به روز و پر از افراد خوش‌تیپ و خوش پوش است، که اگر در چنین محیطی فرد اصول و موازین خوش‌پوشی را رعایت نکند یا بد سلیقگی به خرج دهد، این بد سلیقگی سریع عیان شده یا متاسفانه گاهی در روابط دیگران با فرد هم تاثیر می‌گذارد.

راحت بودن با کفش دانشجویی

قرار است از این کفش‌ها برای استفاده در دانشگاه استفاده شود. همانطور که بسیاری از شما خوانندگان این مقاله خودتان دانشجو بوده یا هستید، این موضوع را به خوبی تصدیق می‌کنید که با توجه به نوع دانشگاه، دانشجویان همیشه مقدار کم یا زیادی پیاده‌روی با کفش‌هایشان را تجربه می‌کنند. فرض کنید شما قرار است روزانه بارها بین کلاس‌ها وو محیطی خارجی ساختمان دانشکده تردد کنید، یا با توجه به بزرگ بودن محیط اکثر دانشگاه‌ها لازم باشد یک مسافت چند صدمتری تا چند هزارمتری را پیاده راه بروید تا بتوانید خود را به محیط بیرون دانشگاه برسانید یا بیشتر از آن، زمانی که لازم است بازهم مقداری راه بروید تا به خودرویی برای رفتن منزل برسید. اگر در این حالت کفشی که قرار است استفاده کنید، برای شما راحت نباشد؛ مثلا هنگام راه رفتن پشت پاهایتان را بزند یا انگشتانتان در آن تحت فشار باشد یا … با مصیبتی مواجه می‌شوید که بسیار آزار دهنده است. همچنین شما در دانشگاه، علاوه بر راه رفتن با کفش، مدت زمان زیادی را به طول چند ساعت برای گذراندن کلاس‌های درس متوالی کفش پوشیده‌ایدم، که با فرض راحت نبودن پاهای شما درون کفش در طول مدت زمان کلاس‌ها، ممکن است شما تمرکز ذهنی خودتان را هم از دست داده و فرآیند یادگیری شما هم درون کلاس مختل شود. لذا توجه به راحتی، هنگام تهیه کفش برای استفاده در دانشگاه جز اصول ضروری است.

 

برای تشخیص راحت بودن کفش ابتدا توجه کنید که:
– حتما سایز آن مناسب شما بوده و به ایمد اینکه بعدا که کفش جا باز کند برایم راحت بشود کفشی را نخرید! کفش باید از همان ابتدا که آن را می‌پوشید و در فروشگاه امتحان می‌کنید برایتان راحت باشد. معیار سنجش این راحتی هم خریدار است نه گفته‌های فروشنده، پس به حرف پاهایتان گوش کنید!
-حواستان باشد کف پاهایتان هم در عرض کفش به خوبی جا شود و به آن فشار نیاید که در این صورت نیاز به کفش پهن‌تری برای راحت بودن پاهایتان دارید.
-هنگام خرید کفش درون کفش را با دست لمس کنید و ببینید جای دوخت یا محل اتصال بدنه کفش به زیره‌ها و کفی‌ها برجستگی یا تگی وجود دارد یا خیر، این برجستگی‌ها می‌توانند پا را اذیت کنند و راحتی پاها را به مخاطره بیاندازند.
-زیره کفش را هم امتحان کنید اگر زیره سفتی زیادی داشته باشد ممکن است در اثر اینکه روزانه برای مدت زمان چند ساعت در طول کلاس‌ها و دانشگاه پاهایتان روی آن قرار می‌گیرد، پاهای‌تان اذیت شود.

 

با کیفیت بودن و ماندگاری کفش دانشجویی

یکی از خصیصه‌های فراگیر بین اکثریت دانشجویان دقت‌نظر داشتن در سنجیدن شرایط ، تصمیم‌گیری‌ها و سعی در درست انجام دادن کارهاست و همین دلایل نقش پررنگی در فرهیخته خطاب شدن این طیف اجتماعی دارند. مثلا در انتخاب کفش دقت کردن به مرغوبیت مواد اولیه و جنس کفش‌ها برای تهیه یک کفش باکیفیت، یا حتی در نظر گرفتن اینکه دوران دانشجویی در کشور ما چندان دوران درآمدزایی برای اکثریت دانشجوها نبوده، لذا با پیدا کردن کفشی ماندگار و با کیفیت شرایطی را ایجاد کنیم که بتوانیم چند ترمی از کفش استفاده کنیم و مجبور نباشیم برای هر ترم کفشی جدید تهیه کنیم. کیفیت و ماندگاری کفش با جنس آن رابطه مستقیمی دارد، پس برای پیدا کردن کفش‌هایی که بتوانند برای چندین ماه یا حتی چند سال ماندگاری داشته و بازدهی و عملکردی باکیفیت داشته باشند کافیست اطلاعاتتان را راجع به کیفیت جنس‌های مختلف کفش زیاد کنید. البته چیزی که برهمگان مشخص است این است که در بین همه جنس‌های مختلف کفش بالاترین کیفیت عملکردی و ماندگاری را کفش‌های چرم طبیعی دارند.

 

به روز و متناسب با فصل باشد

دانشجویان فقط در آگاهی از اطلاعات علمی دنیا به روز نیستند. آن‌ها در اکثر زمینه‌ها از جمله مد و ترندهای پوشاک هم به روز هستند. پس لازم است اطلاعاتتان را راجع به اینکه چه مدل‌های جدیدی در صنعت کفش به بازار آمده و در حال ترند شدن هستند تکمیل کنید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که دوره دانشجویی معمولا شامل دو ترم و دو فصل سرد و گرم می‌شود که هر کدام از این فصل‌ها هم محصول مرتبط به خود را می‌طلبد. این حرف به این معنی نیست که هرگز نمی‌توانید از یک کفش برای مجموع دو ترم و گوناگونی فصل‌ها استفاده کنید، اما باید بدانید، برای اینکه یک کفش در هر دوفصل قابلیت استفاده پیدا کند تا حدودی ویژگی‌های تخصصی هر فصل را از دست می‌دهد و به ممکن است به اندازه یک کفشی که فقط برای فصول گرم یا فصول سرد طراحی شده عالی نباشد. به این مثال دقت کنید: برای فصول سرد و بارندگی‌ها بوت‌ها و نیم‌بوت‌ها گزینه مناسبی هستند زیرا به خوبی هم مانع از ورود رطوبت می‌شوند هم مانع از ورود سرما به درون کفش یا خارج شدن هوا به بیرون کفش و از بین رفتن گرما، در مقابل کفش‌هایی هم که مناسب ترم‌های بهار و تابستان هستند، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند هوا را به راحتی درون و بیرون کفش جابجا کنند تا با جلوگیری از گرمای زیاد مانع از عرق کردن پا شوند. اما کفشی که برای هر دو فصل انتخاب می‌شود نمی‌تواند هردو ویژگی را باهم داشته باشد. لذا بهتر است در صورت امکان برای هرکدام از این فصول سرد و گرم محصولی مناسب تهیه فرمایید.

چه نوع کفش‌هایی بیشتر مورد استفاده دانشجویان قرار می‌گیرد:

  • کفش‌های اسپرت و کتانی‌ها

این نوع از کفش‌ها در بین دانشجویان (چه دانشجویان دخت، چه دانشجویان پسر) بسیار پرطرفدار است، خصوصا در بین دانشجویانی که در مقاطع پایین‌تری مانند کارشناسی در حال تحصیل هستند. مزیت‌های کفش‌های اسپرت و کتانی‌ها برای دانشجویان این است که:
-اول اینکه خود این کفش‌ها تنوع زیادی در طراحی دارند که بسیار شیک و زیبا هستند و حق انتخاب بالایی را هم به دانشجو برای انتخاب طرحی که به سلیقه‌شان نزدیک است می‌دهند. همچنین طراحی و ظاهر این کفش‌ها هرسال به روز شده و تنوع بالایی را برای مخاطبان ایجاد می‌کنند.
-دوم اینکه رایج‌ترین تیپ و استایل‌ها در میان دانشجویان، استایل‌های اسپرت مانند، شلوارهای جین و کتان یا تیشرت‌ها و یا هودی‌های است که متناسب با فصول سرد یا گرم قابل استفاده هستند و کتانی‌ها و کفش‌های اسپرت(غیر تخصصی ورزشی) بهترین گزینه برای تکمیل این استایل‌ها بوده و با ایجاد یک تیپ هارمونیک و زیبا اعتماد بنفس خوبی هم به فرد می‌دهند.
-سوم اینکه این کفش‌ها از بسیار راحت بوده و از پا در طول دوران دانشگاه وساعت‌های طولانی نشستن سر کلاس بدون احساس اذیت شدن یا ایجاد خستگی پشتیبانی می‌کنند.

 

  • کفش‌های کالج یا موکازین

هر دو نوع این کفش‌ها تقریبا از یک خانواده‌اند. این کفش‌ها تقریبا 90 سال پیش وارد عرصه مد شدند و هنوز هم مورد توجه بسیاری از شیک‌پوشان جامعه خصوصا دانشجویان هستند. کالج‌ها البته در میان دانشجویان پسر بیشتر از دانشجویان دختر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کفش‌ها مناسب استایل‌های غیر رسمی دانشجویان بوده و با بسیاری از لباس‌های آن‌ها از جمله انواع مانتوهای دخترانه یا انواع شلوارهای جین و کتان و پیراهن‌های مردانه قابلیت ست‌پذیری دارند.
متداول‌ترین جنس کالج‌ها چرم وجیر بوده که برخلاف تصور برخی فقط در دو رنگ قهوه‌ای و مشکی تولید نمی‌شوند بلکه اکثر رنگ‌ها را پوشش می‌دهند و مناسب استفاده با استایل‌های متنوعی هستند. با انتخاب کالج‌ها و با توجه به ماهیت این محصولات و ویژگی‌های مختلفی مانند تنفس‌پذیری آن‌ها باید خیالتان راحت باشد که کفشی بسیار راحت و نرم در طول دوران دانشگاه همراه شماست. همچنین با توجه به جنس چرم و جیر که جز ماندگارترین مواد اولیه سازنده است، می‌توانید برای مدت طولانی، حتی به اندازه چند سال این کفش‌ها را نگه داشته و از آن‌ها استفاده کنید.
این مزیت کالج اما صرفا مناسب دانشجویان راحت‌طلب است: شما از اینکه هر روز بخواهید چند دقیقه‌ای مشغول باز کردن و بستن بند کفش باشید بی‌نیاز می‌شوید.

 

  • بوت‌ها و نیم‌بوت‌ها

این محصول هم مناسب هر دو جنسیت دانشجویان خانم و آقا بوده و در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی ساخته می‌شود. این کفش‌ها برای استفاده در ترم‌های سرد سال در دانشگاه قابل استفاده بوده و اگر دانشگاه شما در شهر یا مکانی است که سرما یا بارندگی قابل توجهی را تجربه می‌کنید یکی از الزامات دوره تحصیل شما می‌باشد. فرض کنید از بوت‌ها و نیم‌بوت‌ها که ضد رطوبت هستند استفاده نکنید و این تصمیم منجربه این شود که در یکی از روزهای بارانی که مناطقی از خیابان دچار تجمع آب یا آبگرفتگی شده و پاهای شما درون کفش خیس شود و مجبور باشید در آن سرما با پاهای خیس و مرطوب سرکلاس بنشینید! یا در روزهایی که برف آمده مجبور شوید بخاطر اینکه احتمالا کفش‌هایتان لیز میخورد یا پاهایتان یخ می‌زند قید برف بازی بعد از کلاس با همکلاسی‌ها را بزنید! یکی دیگر از مزیت‌های این مدل کفش‌ها این است که به خوبی با انواع لباس‌ها و بافت‌های طرح‌دار و رنگارنگ فصول سرد ست می‌شوند.

  • کفش‌های نیمه‌رسمی و رسمی

این کفش‌ها شاید مناسب رفت و آمد همیشگی به دانشگاه نباشند، چون احتمال اینکه یک خانم همیشه با لباس‌ها و مانتویی رسمی یا یک آقا همیشه با کت‌ و شلوار به دانشگاه بیاید کم است، اما حتما برای روزهای خاصی مناسب است: روزهایی شاد و بینظیر مانند روز دفاع از تز و پایان نامه تحصیلی، یا روز جشن فارغ التحصیلی که هر دانشجویی معمولا در این روزها لباس رسمی به تن دارد.

 

شما دانشجوی عزیز از چه کفشی استفاده می‌کنید؟ تجربیات و نظرات خودتان را در بخش نظرات با ما و سایر خوانندگان این مقاله در میان بگذارید.

برچسب ها :

Aradاخبار و مقالات مرتبط

Aradنظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “چه کفشی برای استایل دانشجویی مناسب است؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *